Konwersatorium choreograficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium choreograficzne |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Osoba uczestnicząca zna język angielski w stopniu pozwalającym na lekturę tekstów naukowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w kluczowe zagadnienia związane z choreografią. Rozumieć ją będziemy nie tylko jako praktykę artystyczną, lecz szeroko: jako komponowanie ruchu w czasie i przestrzeni. Taka perspektywa ujmuje choreografię zarówno jako praktykę cielesną, jak i społeczną. Będzie ona obecna w dyskusjach na temat teorii oraz praktyk (współczesnych i historycznych), a dotyczyła będzie zarówno podmiotów ludzkich jak i więcej-niż-ludzkich. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć osoby studiujące zapoznają się z wybranymi teoriami dotyczącymi choreografii, historią i tradycją współczesnej choreografii oraz wybranymi praktykami choreograficznymi należącymi zarówno do pola sztuki, jak i obszaru życia społecznego. Dyskutowane będą wzajemne relacje między teorią a praktyką choreograficzną, problem chorografii jako procedury badania wiedzy ucieleśnionej, wreszcie temat choreografii jako pola łączącego obszary polityczności, wiedzy, ciała i sztuki. Przyjęta wyjściowo definicja choreografii, jako kompozycji ruchu odbywającego się w określonym czasie i przestrzeni również będzie przedmiotem namysłu, pozwalając na odkrycie potencjału choreografii jako narzędzia krytycznego myślenia o świecie. Przykładowe tematy: Taniec – ruch – choreografia: teorie i praktyki Choreografia a pole sztuk performatywnych Choreopolityka – polityczność ruchu Scory – pisanie ruchu Historia ruchu Choreografia jako praktyka produkcji wiedzy Alternatywne sposoby posługiwania się ciałem Strategie pisania o choreografii Praktyki odbiorcze |
Literatura: |
Przykładowa literatura: – André Lepecki, Choreopolice and Choreopolitics: or, the task of the dancer, „TDR/The Drama Review”, 2013, no 4. – Słownik tańca współczesnego, red. M. Leyko, J. Szymajda, Łódź, 2022. – Słodko-gorzkie praktyki choreograficzne w teatrze, wywiad kolektywny przeprowadzony 28 listopada 2022, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 173. – Choreografia. Polityczność, red. M. Keil, Warszawa-Poznań-Lublin 2018. – Choreografia. Autonomie, red. M. Keil, Warszawa-Poznań-Lublin 2019. Susan Leigh Foster, Reading Dancing. Bodies and Subjects in Contemporary American Dance, Oakland 1988. – Albright A.C., Strategie sprawności: negocjowanie niepełnosprawnego ciała w tańcu, tłum. K. Dudzińska, w: Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, red. E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Warszawa 2017. – Corporealities. Dancing Knowledge, Culture and Power, ed. S.L. Foster, London 1996. – Reinventing Dance In the 1960s. Everything Was Possible, red. S. Banes, A. Harris, M. Baryshnikov, Madison 2003. – Anka Herbut, Choreografie queerowych utopii, „Dwutygodnik” 2019, nr 263. – Wojciech Klimczyk W., Wirus mobilizacji: taniec a kształtowanie się nowoczesności, Tom 1: Dworskie kroki; Tom 2: Mieszczańskie gesty, Kraków 2015. – Hanna Raszewska-Kursa, Teoria tańca w polskiej praktyce, Kraków 2018. – Brelińska-Garsztka, Paulina; Małkowicz-Daszkowska, Zofia; Reznik, Zofia, „Rozruchy badawczo-artystyczne w sztukach performatywnych: zbliżenie na taniec, ruch i choreografię”, „Didaskalia. Gazeta Teatralna" 2021 nr 165. – Niespodziewane alianse. Sztuki performatywne jutra, red. Mateusz Borowski, Mateusz Chaberski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2019. – Zamorska, Magdalena, „Czy badania artystyczne robią tylko artystki i artyści? O lęku kompetencyjnym i uldze dyskursywnej”, „Czas kultury”, Nr 7/2021. – Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, red. Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Katarzyna Słoboda, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2013. – Nowe światy. Sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski, red. Krzysztof Kurek, Magdalena Rewerenda, Agata Siwiak, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych,Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2022. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze, główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie; Umiejętności: absolwent potrafi: interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju, samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie będzie miało formę samodzielnego rozwinięcia wybranego aspektu problematyki poruszanej na zajęciach w formie ustnej lub pisemnej, w zależności od indywidualnych preferencji. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą do ich niezaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Morawski, Ida Ślęzak | |
Prowadzący grup: | Piotr Morawski, Ida Ślęzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.