Warsztat analizy semiotycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat analizy semiotycznej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot nie wymaga ukończenia innych zajęć, aczkolwiek podstawowa znajomość antropologii kultury i kultury wizualnej może się okazać przydatna. Na zajęciach omawiane będą teksty w języku angielskim, więc swobodna znajomość tego języka stanowi warunek komfortowego uczestnictwa w warsztatach. |
Skrócony opis: |
Analiza semiotyczna jest dziś szeroko wykorzystywana w badaniach postaw społecznych, planowaniu strategii komunikacyjnych, w marketingu i reklamie. Warsztaty na praktycznych przykładach pozwolą zapoznać się uczestniczkom i uczestnikom z podstawowymi technikami badawczymi. Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Zaplanowane są w metodologii "skrzynki narzędziowej". Każde kolejne spotkanie wprowadza nowe narzędzie, które następnie zastosowane zostanie w praktyce we wspólnej analizie wybranego tekstu kultury lub korpusu źródeł. |
Pełny opis: |
Analiza semiotyczna na uniwersytecie kojarzy się zwykle z badaniami literaturoznawczymi lub zakorzenionymi w nich dość wiekowymi analizami kultury Rolanda Barthesa czy Umberta Eco. Tymczasem współcześnie metodologia ta jest szeroko wykorzystywana m.in. w planowaniu kampanii społecznych, analizie społecznej percepcji zjawisk, w reklamie i marketingu czy komunikacji politycznej. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się między innymi: - zbierać i analizować materiały z mediów tradycyjnych i społecznościowych; - samodzielnie planować pracę na dużych korpusach danych; - sortowania tekstów na tematy, ich klasyfikacji i analizy jakościowej tematów, także prowadzonej na korpusie wstępnie przeanalizowanymi przez algorytmy metodami NLP (np. Latent Dirichlet allocation); - wykorzystywać kwadrat semiotyczny w analizie kodów komunikacyjnych; - analizy kodów werbalnych i wizualnych; - analizy narracyjnej; - analizy archetypów; - analizy pól semantycznych. Przyjrzymy się także nieoczywistym nowym ścieżkom we współczesnym pejzażu semiotycznym takim jak: - marki narodowe i semiotyka patriotyzmu; - franczyzy, uniwersa kulturowe, multiwersa. |
Literatura: |
Anholt, Simon, Sprawiedliwość marek Barthes, Roland, Mitologie Holt, Douglas B. How brands become icons: The principles of cultural branding. harvard business press, 2004. Mark, Margaret, Carol S. Pearson. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through the power of archetypes. McGraw Hill Professional, 2001. Polak, Krzysztof, Żurawicka Marzena, Semiotyka w badaniach marketingowych, PWN (2023). Valentine, Virginia. "Semiotics: what it is and what it can do for market research." Market Research Handbook (2012). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca - zna w zaawansowanym stopniu metodologię badania kultury, jaką jest analiza semiotyczna oraz związane z nią strategie poznawcze i stosowane metody badawcze - zna podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych, w szczególności w sporządzaniu semiotycznych raportów badawczych dla klientów komercyjnych i niekomercyjnych - potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji (w szczególności zna i rozumie specyfikę komunikacji w mediach społecznościowych) - wykorzystywać semiotyczną metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane |
Metody i kryteria oceniania: |
Na każde warsztaty osoby studiujące przygotowują krótkie prace polegające na samodzielnym zebraniu określonego materiału, jego uporządkowaniu lub analizie, a czasem także na stworzeniu propozycji scenariusza do kampanii reklamowej lub społecznej w oparciu o zgromadzone materiały. Wyniki cotygodniowej pracy umieszczane są przed zajęciami na platformie Google Classroom oraz prezentowane w postaci slajdów i omawiane podczas warsztatów. Ocenie podlega przygotowywanie cotygodniowych zadań oraz systematyczna praca warsztatowa podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Napiórkowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Napiórkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.