Obrazy reprodukcji: między biologią a technologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K31 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Obrazy reprodukcji: między biologią a technologią |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia wymagają znajomości języka angielskiego wystarczającej do lektury tekstów teoretycznych i oglądania filmów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Centralnym zagadnieniem, dyskutowanym na zajęciach, będzie kwestia biologicznej reprodukcji człowieka i jej kulturowego wyobrażenia, wobec zmian technicznych i postępów w nauce. Będziemy zadawać pytania o zmieniające się relacje między biologią a techniką i o ich naukowe, popularne i artystyczne reprezentacje. Rozważymy też kulturowe wyobrażenia rodzicielstwa (przede wszystkim w odniesieniu do ciała rodzicielskiego) i pozycję dziecka w kulturze. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą dyskusji zagadnień związanych z reprodukcją w kulturze wizualnej. Będziemy rozmawiać o tym, jak proces biologicznej reprodukcji i nowe technologie reprodukcyjne ukazywane są w kinie, telewizji i w mediach cyfrowych (sięgając także, w zależności od potrzeb, do szerszych kontekstów kulturowych i zwracając uwagę na historyczną zmienność tych wyobrażeń). Spróbujemy także - z perspektywy studiów nad nauką i techniką - prześledzić jak techniki obrazowania wykorzystywane są w medycynie i biologii reprodukcyjnej i jak współtworzą współczesne wyobrażenie o reprodukcji. W czasie zajęć poruszymy takie zagadnienia, jak: - Obraz reprodukcji wobec obrazu wnętrza ludzkiego ciała - Historyczne i współczesne wyobrażenia ciąży - Płód jako bohater kultury: zmieniające się tożsamości - Wyobrażenia porodu w kulturze - Obrazy aborcji i poronienia - Ciało macierzyńskie w kulturze współczesnej - Queerowanie reprodukcji: wyobrażenie rodzicielstwa a problem płci - Techniki wspomaganej reprodukcji a kultura wizualna - Reprodukcja a "wyobraźnia genetyczna" - Między biologią a technologią: przemiany wyobrażeń - Reprodukcja poza ludzkim ciałem: obrazy ektogenezy - Obraz reprodukcji jako pracy - Figura rodzica, figura dziecka: dynamika relacji - Wyobrażenia ludzkiej reprodukcji wobec refleksji ekokrytycznej i posthumanistycznej |
Literatura: |
WYBRANA BIBLIOGRAFIA (teksty będą udostępniane osobom uczestniczącym w zajęciach w formie cyfrowej, na platformie Google Classroom) - Irina Aristarkhova, "Hospitality of the Matrix. Philosophy, Biomedicine and Culture", Columbia University Press, New York 2012 (fragmenty) - Siân Beynon-Jones "Re-visioning Ultrasound Through Women’s Accounts of Pre-Abortion Care in England", „Gender&Society” 2015, nr. 29(5), s. 694-715 - Silvia Federici, "Poza granicami. Przemyśliwanie, przekształcanie i odzyskiwanie ciała we współczesnym kapitalizmie", przeł. J. Bednarek, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2022 (fragmenty) - Nick Hopwood, "A Marble Embryo: Meanings of Portrait from 1900", "History Workshop Journal" nr 70, 2012 - Emily Jeremiah, "Motherhood to Mothering and Beyond. Maternity in Recent Feminist Thought", "Journal of the Association for Research on Mothering" 2006, nr 8 (1/2), s. 21-33 - Sophie Lewis, "Full Surrogacy Now. Feminist Against Family", Verso, London–New York 2019 (fragmenty) - Marcel Mauss, "Sposoby posługiwania się ciałem", przeł. M. Król, [w:] tegoż Socjologia i antropologia, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001 - Magdalena Radkowska-Walkowicz, "Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012 (fragmenty) - Adrienne Rich, "Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja", przeł. J. Mizielińska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000 (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zmieniających się wyobrażeń reprodukcji, cielesności oraz pozycji nauki i techniki w kulturze - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury (w odniesieniu do ciała, płci i reprodukcji) oraz mediów wizualnych i związanych z nimi praktyk kulturowych - w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury Absolwent potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia zajęć konieczne są a) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności bez względu na powód; trzecią, czwartą i piątą nieobecność należy zaliczyć poprzez rozmowę o wskazanych przez prowadzącą tekstach, omawianych na opuszczonych zajęciach; więcej niż pięć nieobecności uniemożliwia zaliczenie) b) przygotowanie prezentacji ustnej na wybrany temat związany z zajęciami i uzgodniony z prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Matylda Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Matylda Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.