Kultura wizualna i codzienne praktyki pocztowe w epoce modernizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K6-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura wizualna i codzienne praktyki pocztowe w epoce modernizmu |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na przełomie XIX i XX wieku istniał już telegraf, telefon i kinematograf, ale – wbrew potocznym ujęciom medioznawczym – znaczenie tych wynalazków w życiu codziennym było minimalne. Realne życie – indywidualne i społeczne – toczyło się „w” i „dzięki” analogowej SIECI komunikacji pocztowej, która zaczęła masowo wykorzystywać fotograficzne karty ilustrowane. Zajęcia opierać się będą na archiwalnych materiałach z epoki (głównie francuskich). Ich analiza pozwoli, jak sądzę, na istotną „rekonfigurację” wielu aspektów „modernizmu na co dzień”, zwłaszcza zaś charakterystycznych dla tej epoki praktyk obrazowych. |
Pełny opis: |
Na przełomie XIX i XX wieku istniał już telegraf, telefon i kinematograf, ale – wbrew potocznym ujęciom medioznawczym – znaczenie tych wynalazków w życiu codziennym było minimalne. Realne życie – indywidualne i społeczne – toczyło się „w” i „dzięki” analogowej SIECI komunikacji pocztowej, która zaczęła też masowo wykorzystywać fotograficzne karty ilustrowane. Zajęcia opierać się będą na rzeczywistych, archiwalnych materiałach z epoki (głównie francuskich). Ich analiza pozwoli, jak sądzę, na istotną „rekonfigurację” wielu aspektów „modernizmu na co dzień”, zwłaszcza zaś charakterystycznych dla tego okresu praktyk obrazowych. Omówione zostaną m.in. popularne gatunki ówczesnych wydawnictw pocztowych (w następnych dopiero dekadach wyparte przez film): wieloodcinkowe, składające się niekiedy z kilkudziesięciu kart foto- reportaże z aktualnych wydarzeń; inscenizowane w studiu, także wieloodcinkowe foto-opowieści o zróżnicowanej tematyce. Należy jednak podkreślić, że głównym celem badawczym, podjętym na zajęciach, nie będą same te wydawnictwa, ale przede wszystkim realne sposoby ich wykorzystania przez użytkowników „sieci” (jak powiedziałby Michel de Certeau: ich „wtórnie wytwarzane”). Podobnie przeanalizowane zostaną inne obszary praktyk korespondencyjnych. Jednym z nich jest uprawiana wówczas na co dzień „sztuka pocztowa” (Mail Art), polegająca m.in. na szczególnej personalizacji strony widokowej wysyłanych kart. |
Literatura: |
Wybrana literatura: – Małgorzata Baranowska, Posłaniec uczuć, Warszawa 2003. – Paweł Banaś, Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005 – Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008 – Rafał Drozdowski, Wokół społecznych badań nad codziennością, w: Życie codzienne [w] archiwum, Poznań 1019. – Wojciech Michera, „Cras leges”. Pocztowe jutro, „Konteksty” 2022, nr 1–2. – Wojciech Michera, Brakujące ogniwo w historii modernizmu: poczta, „Konteksty” 2022, nr 3 – Aline Ripert, Claude Frère, La carte postale, son histoire, sa fonction sociale, CNRS Éditions, Paris 1983 (2001) – Naomi Schor, Cartes Postales: Representing Paris 1900, „Critical Inquiry” 1992, t. 18, nr 2 – David Scott, European Stamp Design. A Semiotic Approach To Designing Messages, Academy Editions, London 1995 – Zef Segal, Postal Communication as a Social Network, [w:] tenże, The Political Fragmentation of Germany, Palgrave MacMilan 2019 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury; wybrane nurty i narzędzia historii sztuk wizualnych i filmu. Absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia nauk humanistycznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na wszystkich zajęciach. Końcowa praca pisemna. Zaliczenie ustne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Michera | |
Prowadzący grup: | Wojciech Michera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.