Sztuka dla wszystkich?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-21WT8 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka dla wszystkich? |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztat podnoszący kompetencje w zakresie wspierania dostępności działań w kulturze – zarówno w formie on- jak i off-line, w instytucjach, jak i poza nimi. Praktyczny wymiar zajęć polega przede wszystkim na zmianie podejścia i perspektywy: zamiast przekazywania wiedzy prowadząca stworzy przestrzeń do samodzielnego uczenia się – przez konkretne przykłady oraz ćwiczenia, pozwalające na praktyczne doświadczenie niepełnosprawności, a także planowanie i testowanie rozwiązań z zakresu dostępności. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie uniwersalnego projektowania dostępności oferty kultury dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Celem warsztatu jest obudzenie potrzeby i chęci robienia rzeczy dostępnymi (projektów ze wszystkich dziedzin kultury, ale też narzędzi i języka komunikacji). Zagadnienia: Perspektywa publiczności: koncepcja rozwoju i zaangażowania publiczności (ang. audience development, audience engagement) a dostępność i projektowanie uniwersalne analiza pojęć: “budowanie/zaangażowanie publiczności”, “niepełnosprawność”, “dostępność”, “projektowanie uniwersalne” “dla wszystkich” a “wykluczanie niektórych” - jak projektować włączające instytucje/organizacje kultury i wydarzenia korzyści dostępności dla rozwoju publiczności - jak narzędzia z zakresu dostępności wspomagają proces rozwoju, zaangażowania publiczności. Osoby z różnymi niepełnosprawnościami i narzędzia dostępności niepełnosprawność wzroku, niepełnosprawność słuchu / Osoby głuche, Kultura Głuchych niepełnosprawność ruchu niepełnosprawność intelektualna / Osoby w spektrum autyzmu / Osoby w kryzysie zdrowia psychicznego inne niepełnosprawności. 3. Technologie asystujące, wykorzystywane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami. 4. Narzędzia dostępności m.in. audiodeksrypcja, tworzenie opisów alternatywnych, tyflografika, tworzenie dostępnych dokumentów, tworzenie napisów, tłumaczenie PJM/SJM, tłumaczenie artystyczne, przedprzewodniki, alternatywne metody komunikacji (AAC), tekst łatwy do czytania (ETR). 5. Dostępność architektoniczna Zasady projektowania i dostępności w architekturze Podstawy dostępności architektonicznej – na co należy zwracać uwagę, skąd wiedzieć i jak sprawdzić, czy przestrzeń jest dostępna. 6. Planowanie wydarzenia dostępnego dla wszystkich Studia przypadków dostępnych wydarzeń Stworzenie planu dostępności wydarzenia – różne typy wydarzeń, w różnych formach (w przestrzeni fizycznej, on-line i w wersjach hybrydowych). dr inż. arch. Paulina Tota-Stawarczyk – architektka, autorka licznych publikacji z zakresu dostępności architektonicznej i projektowania uniwersalnego. Projektantka rozwiązań przestrzennych podnoszących poziom dostępności budynków i przestrzeni. Od roku 2015 współpracująca z Fundacjami Machina Zmian i Polska Bez Barier, konsultując rozwiązania i tworząc wytyczne dostępności dla przestrzeni miejskich, budynków i terenów rekreacyjnych. Autorka i współautorka Standardów dostępności dla m.st. Warszawy i dla Wrocławia. Agata Etmanowicz – robotnica kultury, prezeska Fundacji Impact, współzałożycielka Fundacji Polska Bez Barier, człowiek Fabryki Sztuki w Łodzi. Od ponad dekady, wraz z Fundacją Impact pracuje zgodnie z podejściem audience development, ale w oparciu o filozofię audience engagement. Z Fundacją Polska Bez Barier promuje koncepcję projektowania uniwersalnego we wszystkich aspektach życia - od architektury po produkcję wydarzeń kulturalnych - oraz koordynuje dostępność każdej edycji Orange Warsaw Festival. Wspólnie z Fabryką Sztuki współtworzy ART_INKUBATOR - miejsce, które wspiera rozwój młodych, kreatywnych przedsiębiorców. |
Literatura: |
Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017 r., PFRON Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, wyd. Integracja, 2017 Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996 Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji - Polska wersja językowa raportu tematycznego powstała we współpracy Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z norweskim Ministerstwem Środowiska. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Ministerstwo Infrastruktury Tota P. Wrocławskie Standardy dostępności. Akty prawne i dokumenty: Uchwała Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 25 grudnia 1993 r. Rezolucja 48/96: Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997.poz. 483, z późn. zm.); Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50, poz. 475); Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 6 września 2012 r. (art. 9 KPON, Dz. U. z 2012r.poz. 1169), zwana dalej „Konwencją” (w skrócie KPON); Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikacji, Dz. U. z 2017, poz. 182; Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str.391); Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, (Dz. U. z 2019 poz.848); Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na warsztacie Projekt zaliczeniowy dot. analizy i planowania dostępności wydarzenia lub instytucji/organizacji). Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Paulina Tota-Stawarczyk | |
Prowadzący grup: | Paulina Tota-Stawarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.