Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka dla wszystkich?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-21WT8
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka dla wszystkich?
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztat podnoszący kompetencje w zakresie wspierania dostępności działań w kulturze – zarówno w formie on- jak i off-line, w instytucjach, jak i poza nimi. Praktyczny wymiar zajęć polega przede wszystkim na zmianie podejścia i perspektywy: zamiast przekazywania wiedzy prowadząca stworzy przestrzeń do samodzielnego uczenia się – przez konkretne przykłady oraz ćwiczenia, pozwalające na praktyczne doświadczenie niepełnosprawności, a także planowanie i testowanie rozwiązań z zakresu dostępności.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie uniwersalnego projektowania dostępności oferty kultury dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Celem warsztatu jest obudzenie potrzeby i chęci robienia rzeczy dostępnymi (projektów ze wszystkich dziedzin kultury, ale też narzędzi i języka komunikacji).

Zagadnienia:

Perspektywa publiczności: koncepcja rozwoju i zaangażowania publiczności (ang. audience development, audience engagement) a dostępność i projektowanie uniwersalne

analiza pojęć: “budowanie/zaangażowanie publiczności”, “niepełnosprawność”, “dostępność”, “projektowanie uniwersalne”

“dla wszystkich” a “wykluczanie niektórych” - jak projektować włączające instytucje/organizacje kultury i wydarzenia

korzyści dostępności dla rozwoju publiczności - jak narzędzia z zakresu dostępności wspomagają proces rozwoju, zaangażowania publiczności.

Osoby z różnymi niepełnosprawnościami i narzędzia dostępności

niepełnosprawność wzroku,

niepełnosprawność słuchu / Osoby głuche, Kultura Głuchych

niepełnosprawność ruchu

niepełnosprawność intelektualna / Osoby w spektrum autyzmu / Osoby w kryzysie zdrowia psychicznego

inne niepełnosprawności.

3. Technologie asystujące, wykorzystywane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami.

4. Narzędzia dostępności m.in. audiodeksrypcja, tworzenie opisów alternatywnych, tyflografika, tworzenie dostępnych dokumentów, tworzenie napisów, tłumaczenie PJM/SJM, tłumaczenie artystyczne, przedprzewodniki, alternatywne metody komunikacji (AAC), tekst łatwy do czytania (ETR).

5. Dostępność architektoniczna

Zasady projektowania i dostępności w architekturze

Podstawy dostępności architektonicznej – na co należy zwracać uwagę, skąd wiedzieć i jak sprawdzić, czy przestrzeń jest dostępna.

6. Planowanie wydarzenia dostępnego dla wszystkich

Studia przypadków dostępnych wydarzeń

Stworzenie planu dostępności wydarzenia – różne typy wydarzeń, w różnych formach (w przestrzeni fizycznej, on-line i w wersjach hybrydowych).

dr inż. arch. Paulina Tota-Stawarczyk – architektka, autorka licznych publikacji z zakresu dostępności architektonicznej i projektowania uniwersalnego. Projektantka rozwiązań przestrzennych podnoszących poziom dostępności budynków i przestrzeni. Od roku 2015 współpracująca z Fundacjami Machina Zmian i Polska Bez Barier, konsultując rozwiązania i tworząc wytyczne dostępności dla przestrzeni miejskich, budynków i terenów rekreacyjnych. Autorka i współautorka Standardów dostępności dla m.st. Warszawy i dla Wrocławia.

Agata Etmanowicz – robotnica kultury, prezeska Fundacji Impact, współzałożycielka Fundacji Polska Bez Barier, człowiek Fabryki Sztuki w Łodzi. Od ponad dekady, wraz z Fundacją Impact pracuje zgodnie z podejściem audience development, ale w oparciu o filozofię audience engagement. Z Fundacją Polska Bez Barier promuje koncepcję projektowania uniwersalnego we wszystkich aspektach życia - od architektury po produkcję wydarzeń kulturalnych - oraz koordynuje dostępność każdej edycji Orange Warsaw Festival. Wspólnie z Fabryką Sztuki współtworzy ART_INKUBATOR - miejsce, które wspiera rozwój młodych, kreatywnych przedsiębiorców.

Literatura:

Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017 r., PFRON

Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, wyd. Integracja, 2017

Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996

Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji - Polska wersja językowa raportu tematycznego powstała we współpracy Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z norweskim Ministerstwem Środowiska. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Ministerstwo Infrastruktury

Tota P. Wrocławskie Standardy dostępności.

Akty prawne i dokumenty:

Uchwała Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 25 grudnia 1993 r. Rezolucja 48/96: Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997.poz. 483, z późn. zm.);

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50, poz. 475);

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 6 września 2012 r. (art. 9 KPON, Dz. U. z 2012r.poz. 1169), zwana dalej „Konwencją” (w skrócie KPON);

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikacji, Dz. U. z 2017, poz. 182; Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str.391);

Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, (Dz. U. z 2019 poz.848);

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696).

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student/ka:

zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie

zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności na warsztacie

Projekt zaliczeniowy dot. analizy i planowania dostępności wydarzenia lub instytucji/organizacji).

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska, Paulina Tota-Stawarczyk
Prowadzący grup: Paulina Tota-Stawarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)