Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ruchowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-23WT2
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania ruchowe
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztat jest poświęcony praktykom stosowanym w tańcu współczesnym i choreografii eksperymentalnej. Taniec i ruch będą tutaj czymś, co się odkrywa i bada, a nie kopiuje czy uczy. Osoby uczestniczące zostaną zaproszone do działań, które na różne sposoby uruchomią ich ciała oraz zwiększą uważność, czyli to, ile jesteśmy w stanie poczuć i zauważyć w danym momencie. Celem zajęć będzie ośmielenie się do ruchu i doświadczenie swobody w eksperymentowaniu z nim, a także rozpoznanie choreografii jako odrębnej dziedziny sztuki z własną metodologią i historią.

Pełny opis:

Warsztat

Warsztat poświęcony tańcowi i pracy z ciałem łączy elementy edukacji somatycznej, release techniques oraz metody improwizacji tańca. Poznamy również przykłady systemów kompozycji stworzone przez wybitnych twórców choreografii, od początku nurtu postmodernistycznego w tańcu do chwili obecnej. Odnosząc się do źródeł połączymy fizyczne doświadczenie ze znajomością kontekstu historycznego współczesnej choreografii. Badania ruchowe będą punktem wyjścia do rozpoznania dyskursywnej praktyki w tańcu współczesnym, w szczególności feministycznej i queerowej. Będziemy uczyć się patrzeć na ciało w ruchu i o nim rozmawiać.

Zagadnienia:

- Poruszenie się przez rozluźnienie, przepływ i pracę z wyobrażonym obrazem – wprowadzenie do technik release.

- Improwizacje ruchowe w oparciu o pracę z dotykiem, muzyką, przestrzenią czy grupą.

- Wybrane sylwetki twórczyń/ców tańca współczesnego oraz przykłady ich praktyk ruchowych oraz społecznych.

- Co to jest score? Tworzenie zabaw choreograficznych.

- Taniec w relacjach – ciało i ekosystem.

- Ciało jako myślący i czujący podmiot w kulturze.

Cel:

- Oswojenie się z praktyką ruchową i rozwój indywidualnych umiejętności poruszania się.

- Rozbudzenie zainteresowania nowoczesnymi metodami pracy z ciałem i choreografią w projektach społecznych, sztuce i pedagogice, z poszanowaniem dla ich źródeł.

- Zapoznanie się z wybranymi twórcami.

- Wprowadzenie metod radzenia sobie ze stresem poprzez ruch.

- Integracja grupy – stworzenie bezpiecznej przestrzeni wsparcia i wymiany pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami.

- Przełamanie lęku przed występowaniem lub poznanie sposobów radzenia sobie z nim.

Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad. Od 2008 roku prezeska Fundacji Burdąg – organizacji działającej na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej w Polsce. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School. Jako artystka i pedagożka pracowała m.in. w Berlinie, Filadelfii i Salzburgu. Inicjatorka powstania Centrum w Ruchu w warszawskim Wawrze, gdzie prowadzi roczny kurs „Choreografia w Centrum”. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka studiów kulturoznawczych w Instytucie Kultury Polskiej (UW), laureatka Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk. marysiastoklosa.com

Literatura:

Burrows Jonathan, A Choreographers Handbook,

- Choreografia: polityczność pod redakcją Marty Keil, wybrane fragmenty,

- Cvejić Bojana, Choreographing Problems. Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance, wybrane fragmenty,

- Halprin Anna, Taniec jako sztuka uzdrawiania. Do zdrowia przez ruch i twórczą pracę z uczuciami, wybrane fragmenty,

- Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca pod redakcją Sonii Nieśpiałowskiej-Owczarek i Katarzyny Słobody, wybrane fragmenty,

- Overlie Mary, Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice, wybrane fragmenty,

- Tufnell Miranda, Crickmay Chris, Body Space Image. Notes towards improvisation and performance, wybrane fragmenty.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;

przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent/ka potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę, by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych.

Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów/a do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba

nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność;

> udział w prezentacji podczas sesji otwartej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska, Maria Stokłosa
Prowadzący grup: Maria Stokłosa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)