Badania ruchowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-23WT2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Badania ruchowe |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztat jest poświęcony praktykom stosowanym w tańcu współczesnym i choreografii eksperymentalnej. Taniec i ruch będą tutaj czymś, co się odkrywa i bada, a nie kopiuje czy uczy. Osoby uczestniczące zostaną zaproszone do działań, które na różne sposoby uruchomią ich ciała oraz zwiększą uważność, czyli to, ile jesteśmy w stanie poczuć i zauważyć w danym momencie. Celem zajęć będzie ośmielenie się do ruchu i doświadczenie swobody w eksperymentowaniu z nim, a także rozpoznanie choreografii jako odrębnej dziedziny sztuki z własną metodologią i historią. |
Pełny opis: |
Warsztat Warsztat poświęcony tańcowi i pracy z ciałem łączy elementy edukacji somatycznej, release techniques oraz metody improwizacji tańca. Poznamy również przykłady systemów kompozycji stworzone przez wybitnych twórców choreografii, od początku nurtu postmodernistycznego w tańcu do chwili obecnej. Odnosząc się do źródeł połączymy fizyczne doświadczenie ze znajomością kontekstu historycznego współczesnej choreografii. Badania ruchowe będą punktem wyjścia do rozpoznania dyskursywnej praktyki w tańcu współczesnym, w szczególności feministycznej i queerowej. Będziemy uczyć się patrzeć na ciało w ruchu i o nim rozmawiać. Zagadnienia: - Poruszenie się przez rozluźnienie, przepływ i pracę z wyobrażonym obrazem – wprowadzenie do technik release. - Improwizacje ruchowe w oparciu o pracę z dotykiem, muzyką, przestrzenią czy grupą. - Wybrane sylwetki twórczyń/ców tańca współczesnego oraz przykłady ich praktyk ruchowych oraz społecznych. - Co to jest score? Tworzenie zabaw choreograficznych. - Taniec w relacjach – ciało i ekosystem. - Ciało jako myślący i czujący podmiot w kulturze. Cel: - Oswojenie się z praktyką ruchową i rozwój indywidualnych umiejętności poruszania się. - Rozbudzenie zainteresowania nowoczesnymi metodami pracy z ciałem i choreografią w projektach społecznych, sztuce i pedagogice, z poszanowaniem dla ich źródeł. - Zapoznanie się z wybranymi twórcami. - Wprowadzenie metod radzenia sobie ze stresem poprzez ruch. - Integracja grupy – stworzenie bezpiecznej przestrzeni wsparcia i wymiany pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami. - Przełamanie lęku przed występowaniem lub poznanie sposobów radzenia sobie z nim. Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad. Od 2008 roku prezeska Fundacji Burdąg – organizacji działającej na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej w Polsce. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School. Jako artystka i pedagożka pracowała m.in. w Berlinie, Filadelfii i Salzburgu. Inicjatorka powstania Centrum w Ruchu w warszawskim Wawrze, gdzie prowadzi roczny kurs „Choreografia w Centrum”. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka studiów kulturoznawczych w Instytucie Kultury Polskiej (UW), laureatka Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk. marysiastoklosa.com |
Literatura: |
Burrows Jonathan, A Choreographers Handbook, - Choreografia: polityczność pod redakcją Marty Keil, wybrane fragmenty, - Cvejić Bojana, Choreographing Problems. Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance, wybrane fragmenty, - Halprin Anna, Taniec jako sztuka uzdrawiania. Do zdrowia przez ruch i twórczą pracę z uczuciami, wybrane fragmenty, - Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca pod redakcją Sonii Nieśpiałowskiej-Owczarek i Katarzyny Słobody, wybrane fragmenty, - Overlie Mary, Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice, wybrane fragmenty, - Tufnell Miranda, Crickmay Chris, Body Space Image. Notes towards improvisation and performance, wybrane fragmenty. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru; przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent/ka potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę, by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych. Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność; > udział w prezentacji podczas sesji otwartej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Maria Stokłosa | |
Prowadzący grup: | Maria Stokłosa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.