Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ulicy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-23WT6
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ulicy
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Podczas warsztatu zapoznamy się z problematyką wykluczenia społecznego, metodologią streetworkingu i jego celami. Poznamy techniki pracy – nawiązywania kontaktu, budowania relacji, organizacji różnorodnych zajęć, a także prowadzenia społecznych projektów dziecięcych. Zobaczymy efekty powstałych na przestrzeni lat projektów, których twórcami byli młodzi ludzie, podopieczni streetworkerów – murale, rzeźby, filmy, zdjęcia i wiele innych.

Warsztat składa się z dwóch części: wprowadzenia w sali oraz zajęć terenowych, których celem będzie praktyczna nauka prowadzenia animacji w środowisku dzieci i młodzieży.

Cała wiedza jaka zostanie przekazana podczas zajęć, opierać się będzie na praktyce oraz doświadczeniu streetworkerów i pedagogów ulicy ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga-Północ.

Pełny opis:

Od ponad dwudziestu lat streetworkerzy ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga-Północ (www.gpaspraga.org.pl) wykorzystują sztukę w swoich działaniach, przełamujących izolację społeczną młodzieży i dzieci, z którymi pracują.

Dzieci te pozbawione należytej opieki i wsparcia ze strony dorosłych, wychowują się „na ulicy”, bardzo często w miejscach zwanych gettami socjalnymi. Spędzają tam większość czasu, zaspokajają swoje potrzeby, ulegając wpływom i nabierając „przyzwyczajeń ulicznych”. Ich sposobem na nudę i biedę jest ucieczka w uzależnienia, w przestępczość, w przemoc. Stają się wulgarne i agresywne, co wyklucza je z funkcjonowania w przestrzeni innej niż środowisko ulicy.

Streetworkerzy zapoznają się z nimi w miejscu, w którym dzieci te funkcjonują. Dzięki umiejętnemu podejściu udaje się nawiązać z nimi kontakt. Oferują im możliwość spojrzenia na zewnętrzny świat z innej niż dotychczas perspektywy, przełamując pryzmat „getta”, przez który dzieci te odbierały dotychczas rzeczywistość. Świetnym narzędziem do tego są działania artystyczne angażujące je w procesy twórcze.

W ramach warsztatów poznamy kontekst społeczny, w jakim żyją i wychowują się dzieci z rodzin wieloproblemowych, ich potrzeby i zasoby, jakimi dysponują. Poznamy także role, jakie mogą pełnić osoby pracujące w środowisku i ze środowiskiem osób wykluczonych – animatora, streetworkera, pedagoga ulicy, wychowawcy.

Do zajęć tych wykorzystywać będziemy specjalnie zaprojektowane narzędzie – Szkołę Mobilną.

Studenci i studentki poznają najważniejsze zasady pracy metodą pedagogiki ulicy i streetworkingu oraz zadania placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie podwórkowej. Będą mieli okazję zapoznać się z najczęstszymi problemami streetworkerów/animatorów, a także wzmocnić swoją wiedzę w budowaniu prawidłowych relacji i stawianiu granic w stosunku do podopiecznych.

Prowadzący:

Tomasz Szczepański – pracownik socjalny, pedagog resocjalizacji, kierownik placówki wsparcia dziennego Stowarzyszenie GPAS Praga-Północ. Od 20 lat prowadzi i koordynuje programy środowiskowe z pedagogiki ulicy i streetworkingu na terenie Warszawy. Trener i szkoleniowiec wychowawców, pedagogów i pracowników socjalnych z zakresu pedagogiki ulicy i animacji środowisk wykluczonych społecznie, wykładowca Kursu „Arteterapia – kultura przeciw wykluczeniu” w Centrum Łowicka. Prezes Stowarzyszenia GPAS Praga Północ, a także członek zarządu Federacji Organizacji Streetworkerskich FOS.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,

przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

> obecność i aktywność na zajęciach w sali i w terenie –

> dopuszczalna liczba nieobecności: dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność,

> udział w Sesji otwartej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska, Tomasz Szczepański
Prowadzący grup: Tomasz Szczepański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)