Poprawność gramatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-SP-PJ-PG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Poprawność gramatyczna |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Studia podyplomowe - Prosty język |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia w trybie stacjonarnym. Zajęcia dotyczą gramatycznych aspektów budowania zdań i tekstów, takich jak długość zdania, użycie strony biernej, imiesłowów, konstrukcji bezosobowych, ciągów nominalnych, konstrukcji składniowych homonimicznych. Słuchacze poznają zasady odmiany (wybrane wyrazy pospolite, nazwy własne, liczebniki, skrótowce), a także gramatyczne środki budowania spójności oraz konsekwencje stosowania elipsy i inwersji. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. Szyk i długość zdania a procesy rozumienie tekstu, homonimia składniowa i jej konsekwencje. 2. Strona bierna, konstrukcje bezosobowe i ciągi nominalne. Rola wyrazów funkcyjnych. 3. Imiesłowowy równoważnik zdania i inne skróty składniowe a norma i zalecenia prostej polszczyzny. 4. Odmiana i wymagania składniowe liczebników. 5. Odmiana nazw własnych: norma i praktyka. 6. Przegląd wyrazów pospolitych będących źródłem najczęstszych kłopotów w odmianie. 7. Fleksja i składnia skrótów i skrótowców. Kiedy i dlaczego stosujemy skrócenia? |
Literatura: |
Jadacka H., 1995, Od czego zależy zrozumiałość tekstu, „Biuletyn Rady Legislacyjnej” nr 6, s. 190-196. Jadacka H., 1995, O zdaniach za długich i za krótkich, „Biuletyn Rady Legislacyjnej” nr 2, s. 167-175. Jadacka H, 2013, Czynniki utrudniające odbiór zdania (wielokrotnie) złożonego, „Poradnik Językowy” z, 1, s. 24-29. Miodek J., Maziarz M., Piekot T., Poprawa M., Zarzeczny G., 2010, Jak pisać o Funduszach Europejskich?, Warszawa, www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-6079.pdf Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Prosto po polsku, przyjazne upomnienia, http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/raport_prosto-po-polsku-przyjazne-upomnienia.pdf Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Upraszczanie tekstu użytkowego jako (współ)działanie. Perspektywa prostej polszczyzny, http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/upraszczanie-tekstu-uzytkowego-jako-wspoldzialanie-perspektywa-prostej-polszczyzny.pdf Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., 2015, Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Warszawa http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/6287/Prosto_o_konkursach_FE_poradnik.pdf lub. http://www.ppp.uni.wroc.pl/pliki/prosto-o-konkursach-funduszy-europejskich.pdf Od myśli do tekstu [w:] Encyklopedia prostej polszczyzny PZU, https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673 Malinowski A., 2006, Redagowanie tekstu prawnego. Wybrane wskazania logiczno-językowe, Warszawa. Markowski A., 1999, Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa (wybrane hasła problemowe). |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach Studenci/Studentki: ● znają reguły poprawności językowej w zakresie składni i fleksji; ● rozpoznają konstrukcje i formy utrudniające rozumienie tekstu; ● potrafią konstruować teksty użytkowe poprawne pod względem gramatycznym; ● potrafią budować konstrukcje gramatyczne (w szczególności zdanie) w tekście użytkowym zgodnie z regułami prostego języka; ● potrafią poprawić błędy gramatyczne w tekście i określać mechanizm ich powstania; ● potrafią właściwie stosować środki spójności tekstu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Aleksandra Żurek-Huszcz | |
Prowadzący grup: | Iwona Burkacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.