The Lvov-Warsaw School and the Polish tradition of critical thinking
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-SPNKR-PSBW-LWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | The Lvov-Warsaw School and the Polish tradition of critical thinking |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
SPINAKER: Pomiędzy słowami/Between words |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z fenomenem Szkoły Lwowsko-Warszawskiej: polskiej formacji humanistycznej, słynącej zwłaszcza z dorobku w zakresie logiki formalnej oraz filozofii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z fenomenem Szkoły Lwowsko-Warszawskiej: polskiej formacji humanistycznej, słynącej zwłaszcza z dorobku w zakresie logiki formalnej oraz filozofii. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się w ogólnym zarysie z historią Szkoły, jej najwybitniejszymi przedstawicielami, ich dorobkiem poglądami. Szczególny nacisk położony zostanie na ideę logiki praktycznej jako interdyscyplinarnej dziedziny obejmującej zagadnienia z zakresu m.in. logiki, językoznawstwa, psychologii i prakseologii – odpowiadającej w pewnej mierze dzisiejszym koncepcjom krytycznego myślenia. W kolejnych modułach kursu uczestnicy poznają postulaty metodologiczne jasności, krytycyzmu, rzetelnej wymiany myśli oraz dobrej roboty, a także związane z nimi wybrane narzędzia pojęciowe składające się na koncepcję logiki praktycznej. |
Literatura: |
Woleński J., 1989, Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School, Dordrecht: Kluwer. Brożek A., Będkowski M., Chybińska A., Ivanyk S., Traczykowski D., 2020, Anti-irrationalism. Philosophical Methods in the Lvov-Warsaw School, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper. Pelc J., 2000, Language of the Present-Day Scientific Humanities: Clear or Vague?, In: Gimate-Welsh A. S. (ed.), Semiotics. Bridging nature and culture, Mexico: Mexican Semiotic Studies Association. Brożek, A., Stadler, F., and Woleński, J. (eds.), 2017, The Significance of the Lvov-Warsaw School in the European Culture, Berlin: Springer. Garrido, Á. and Wybraniec-Skardowska, U. (eds.), 2018, The Lvov-Warsaw School. Past and Present, Cham: Birkhäuser. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik kursu: 1) zna w ogólnym zarysie historię, wybranych przedstawicieli i dorobek Szkoły Lwowsko-Warszawskiej; 2) zna ideę logiki praktycznej i potrafi odnieść ją do tradycji krytycznego myślenia; 3) charakteryzuje i rozumie postulaty metodologiczne Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (m.in. postulat jasności i krytycyzmu); 4) potrafi dokonać klasyfikacji i oceny czynności wiedzotwórczych, takich jak np. definiowanie, rozumowanie, tworzenie podziałów logicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Testy oraz zadania cząstkowe – 50% - Końcowy test pisemny – 50% Do zadań i testów zostanie wykorzystana platforma Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.