Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język hebrajski biblijny - grupa początkowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-JHB-FAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język hebrajski biblijny - grupa początkowa
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs języka hebrajskiego biblijnego na poziomie początkującym. Celem kursu jest zapewnienie studentom solidnych podstaw do lektury Biblii Hebrajskiej w oryginale poprzez zapoznanie ich z hebrajskim systemem pisma i wokalizacji, gramatyką i składnią oraz słownictwem.

Pełny opis:

Niniejszy kurs języka hebrajskiego biblijnego ma na celu umożliwienie studentom lektury Biblii oraz innych starożytnych tekstów w języku hebrajskim. Jest przeznaczony dla uczestników rozpoczynających naukę tego języka od podstaw. Kurs rozpocznie się zapoznaniem studentów z hebrajskim systemem pisma – alfabetem oraz systemem samogłoskowym i kierującymi nim zasadami. Następnie uczestnicy będą stopniowo poznawać poszczególne zagadnienia hebrajskiej gramatyki oraz składni. Natychmiast po opanowaniu przez studentów hebrajskiego alfabetu podstawą nauki staną się teksty – zarówno preparacje, w których odzwierciedlone zostały poznawane w danej lekcji zagadnienia gramatyczne, leksykalne bądź składniowe, jak i teksty oryginalne, zaczerpnięte z Biblii (głównie z Pięcioksięgu). Początkowo będą to teksty skrócone i minimalnie przystosowane do lektury przez osobę rozpoczynającą naukę, lecz z biegiem czasu ich trudność będzie się zwiększała, a ok. połowy kursu pojawią się teksty bez jakiejkolwiek adaptacji czy ingerencji. Nauka będzie się odbywać częściowo w oparciu o znane studentom filologii klasycznej pojęcia gramatyczne stosowane w nauczaniu łaciny oraz starogreckiego. Podczas kursu studenci poznają najważniejsze zagadnienia gramatyki biblijnego hebrajskiego oraz najczęściej pojawiające się w Biblii słownictwo, zdobędą umiejętności konieczne do samodzielnej lektury Biblii Hebrajskiej, jak również do kontynuacji nauki j. hebrajskiego biblijnego na poziomach średniozaawansowanym i zaawansowanym.

Literatura:

Podręcznik:

Kahn, L., The Routledge Introductory Course in Biblical Hebrew, Routledge, London-New York 2014.

Źródła:

Biblia Hebraica Stuttgartensia, red. Kahle, P. et. al., wyd. 5, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart

Biblia, to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy przekład z języków hebrajskiego i greckiego opracowany przez Komisję Przekładu Pisma Świętego, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1975.

Słowniki:

Clines, D. J. A., The Dictionary of Classical Hebrew, v. 1–8, Sheffield Phoenix Press, Sheffield 2011.

Dietrich, W., Arnet, S. (ed.), Konzise und Aktualisierte Ausgabe des Hebräischen und Aramäischen Lexikons zum Alten Testament, Leiden-Boston 2013.

Gesenius, W., Hebräisches und Aramäisches Worterbuch über das Alte Testament, ed. Meyer, R. D. et al., Springer, Berlin-Heidelberg 2013.

Koehler, L., Baumgartner, W., Stamm, J. J., Wieli słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski, v. 1–2, ed. Przemysław Dec, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Beginning Biblical Hebrew: A Grammar and Illustrated Reader, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2013.

Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Intermediate Biblical Hebrew: An Illustrated Grammar, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2020.

Halabé, R., Hinneh. Biblical Hebrew the Practical Way, v. 1., Magnes Press, Jerusalem 2011.

Joüon P., Muraoka T., A Grammar of Biblical Hebrew, Gregorian & Biblical Press, Roma 2011.

Lambdin, T. O., Introduction to Biblical Hebrew, Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ), 1971.

Seow, C. L., A Grammar of Biblical Hebrew, Abingdon Press, Nashville (TN), 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student ma wiedzę dotycząca hebrajskiego systemu pisma (alfabetu oraz systemu samogłoskowego), często pojawiającego się w Biblii słownictwa, podstaw hebrajskiego systemu czasownikowego i składni biblijnego hebrajskiego; zna, rozumie i wyjaśnia podstawowe pojęcia hebrajskiego systemu gramatycznego, dostrzega różnice i podobieństwa pomiędzy gramatyką języka semickiego, jakim jest hebrajski, a systemami gramatycznymi języków indoeuropejskich.

Umiejętności: Student płynnie czyta na głos tekst biblijny w języku hebrajskim, poprawnie akcentuje hebrajskie wyrazy, rozumie znaczenie hebrajskich tekstów zawierających poznane słownictwo i struktury gramatyczne, przeprowadza analizę gramatyczną czasownika, rzeczownika, przymiotnika oraz imiesłowu, wskazuje w zdaniu poszczególne części mowy oraz części zdania, tworzy poznane formy czasownika na podstawie rdzenia, odmienia poznane rzeczowniki i przymiotniki, formułuje krótkie wypowiedzi pisemne w j. hebrajskim biblijnym na podstawie poznanego słownictwa, tłumaczy krótkie teksty na j. hebrajski biblijny, poprawnie przekłada krótkie ustępy tekstu hebrajskiego na język polski, wyszukuje nieznane sobie słowa w słowniku.

Kompetencje społeczne: Student pracuje w parze lub w grupie, posiada umiejętność uczenia się języka starożytnego (systematyczność, skupienie na rozumieniu tekstu, wykorzystanie dostępnych materiałów, takich jak gramatyki i słowniki, wykorzystanie informacji zdobytych na przestrzeni kilku tygodni do produkcji własnego tekstu).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (25% oceny), wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych (50% oceny), wynik testu końcowego zaliczeniowego – 25% oceny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Grzybowska-Wiatrak, Monika Mikuła
Prowadzący grup: Agata Grzybowska-Wiatrak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs języka hebrajskiego biblijnego na poziomie początkującym. Celem kursu jest zapewnienie studentom solidnych podstaw do lektury Biblii Hebrajskiej w oryginale poprzez zapoznanie ich z hebrajskim systemem pisma i wokalizacji, gramatyką i składnią oraz słownictwem.

Pełny opis:

Niniejszy kurs języka hebrajskiego biblijnego ma na celu umożliwienie studentom lektury Biblii oraz innych starożytnych tekstów w języku hebrajskim. Jest przeznaczony dla uczestników rozpoczynających naukę tego języka od podstaw. Kurs rozpocznie się zapoznaniem studentów z hebrajskim systemem pisma – alfabetem oraz systemem samogłoskowym i kierującymi nim zasadami. Następnie uczestnicy będą stopniowo poznawać poszczególne zagadnienia hebrajskiej gramatyki oraz składni. Natychmiast po opanowaniu przez studentów hebrajskiego alfabetu podstawą nauki staną się teksty – zarówno preparacje, w których odzwierciedlone zostały poznawane w danej lekcji zagadnienia gramatyczne, leksykalne bądź składniowe, jak i teksty oryginalne, zaczerpnięte z Biblii (głównie z Pięcioksięgu). Początkowo będą to teksty skrócone i minimalnie przystosowane do lektury przez osobę rozpoczynającą naukę, lecz z biegiem czasu ich trudność będzie się zwiększała, a ok. połowy kursu pojawią się teksty bez jakiejkolwiek adaptacji czy ingerencji. Nauka będzie się odbywać częściowo w oparciu o znane studentom filologii klasycznej pojęcia gramatyczne stosowane w nauczaniu łaciny oraz starogreckiego. Podczas kursu studenci poznają najważniejsze zagadnienia gramatyki biblijnego hebrajskiego oraz najczęściej pojawiające się w Biblii słownictwo, zdobędą umiejętności konieczne do samodzielnej lektury Biblii Hebrajskiej, jak również do kontynuacji nauki j. hebrajskiego biblijnego na poziomach średniozaawansowanym i zaawansowanym.

Literatura:

Podręcznik:

Kahn, L., The Routledge Introductory Course in Biblical Hebrew, Routledge, London-New York 2014.

Źródła:

Biblia Hebraica Stuttgartensia, red. Kahle, P. et. al., wyd. 5, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart

Biblia, to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy przekład z języków hebrajskiego i greckiego opracowany przez Komisję Przekładu Pisma Świętego, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1975.

Słowniki:

Clines, D. J. A., The Dictionary of Classical Hebrew, v. 1–8, Sheffield Phoenix Press, Sheffield 2011.

Dietrich, W., Arnet, S. (ed.), Konzise und Aktualisierte Ausgabe des Hebräischen und Aramäischen Lexikons zum Alten Testament, Leiden-Boston 2013.

Gesenius, W., Hebräisches und Aramäisches Worterbuch über das Alte Testament, ed. Meyer, R. D. et al., Springer, Berlin-Heidelberg 2013.

Koehler, L., Baumgartner, W., Stamm, J. J., Wieli słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski, v. 1–2, ed. Przemysław Dec, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Beginning Biblical Hebrew: A Grammar and Illustrated Reader, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2013.

Cook, J. A., Holmstedt, R. D., Intermediate Biblical Hebrew: An Illustrated Grammar, Baker Academic, Grand Rapids (MI) 2020.

Halabé, R., Hinneh. Biblical Hebrew the Practical Way, v. 1., Magnes Press, Jerusalem 2011.

Joüon P., Muraoka T., A Grammar of Biblical Hebrew, Gregorian & Biblical Press, Roma 2011.

Lambdin, T. O., Introduction to Biblical Hebrew, Prentice-Hall, Upper Saddle River (NJ), 1971.

Seow, C. L., A Grammar of Biblical Hebrew, Abingdon Press, Nashville (TN), 1995.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)