Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-WDJ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wprowadzeniu do celów i metod współczesnego językoznawstwa. Zajęcia zapewniają podstawowe narzędzia do przyszłej pracy naukowej poprzez przygotowanie studenta do dokonywania analizy podstawowych zagadnień językoznawczych z zakresu fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki z wykorzystaniem elementarnych umiejętności badawczych - obejmujących formułowanie i analizę problemu badawczego, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowanie wyników – pozwalających na rozwiązanie typowych problemów w zakresie językoznawstwa ogólnego. |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest: – wprowadzenie podstawowych pojęć językoznawczych; – przedstawienie głównych nurtów językoznawstwa współczesnego; – przedstawienie podstaw pojęciowych analizy komponentów systemu językowego. |
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007 R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001 F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1991 R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka I-II, Warszawa 1989 K. Buhler, Teoria języka. O językowej funkcji przedstawiania, Kraków 2004 K. Rosner (red.), Noama Chomsky'ego próba rewolucji naukowej I-II, Warszawa 1995-1996 N. Chomsky, O naturze i języku, Poznań 2005 J. L. Austin, Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, s. 542–713 P. Grice, Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki (red. B. Stanosz), Warszawa 1980, s. 91–114 J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1987 G. Lakoff i M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 B. Lee Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002 A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki - różne kultury, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy - wyjaśnia podstawową terminologię językoznawczą (K_W10/P6S_WG), - opisuje najważniejsze kierunki i metody badań lingwistycznych (K_10/P6S_WG), w zakresie umiejętności - analizuje wypowiedzi z punktu widzenia funkcji, jaką pełnią (K_U03/P6S_UW), - dobiera odpowiednie do przedmiotu badań metody językowego opisu tekstu (K_U03/P6S_UW), w zakresie kompetencji społecznych - określa poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK), - wykazuje się rzetelnością i aktywnością w swojej pracy (K_K01/P6S_KK), - rozumie znaczenie nauki o językoznawstwie w pracy badawczej filologa klasycznego (K_K03/P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: - kontroli obecności; - bieżącego przygotowania do zajęć; - pisemnej pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mikuła, Maciej Staniszewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Staniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są wprowadzeniu do celów i metod współczesnego językoznawstwa. Zajęcia zapewniają podstawowe narzędzia do przyszłej pracy naukowej poprzez przygotowanie studenta do dokonywania analizy podstawowych zagadnień językoznawczych z zakresu fonologii, morfologii, składni, semantyki i pragmatyki z wykorzystaniem elementarnych umiejętności badawczych - obejmujących formułowanie i analizę problemu badawczego, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowanie wyników – pozwalających na rozwiązanie typowych problemów w zakresie językoznawstwa ogólnego. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest: – wprowadzenie podstawowych pojęć językoznawczych; – przedstawienie głównych nurtów językoznawstwa współczesnego; – przedstawienie podstaw pojęciowych analizy komponentów systemu językowego. |
|
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007 R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001 F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1991 R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka I-II, Warszawa 1989 K. Buhler, Teoria języka. O językowej funkcji przedstawiania, Kraków 2004 K. Rosner (red.), Noama Chomsky'ego próba rewolucji naukowej I-II, Warszawa 1995-1996 N. Chomsky, O naturze i języku, Poznań 2005 J. L. Austin, Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993, s. 542–713 P. Grice, Logika a konwersacja, [w:] Język w świetle nauki (red. B. Stanosz), Warszawa 1980, s. 91–114 J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1987 G. Lakoff i M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 B. Lee Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002 A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki - różne kultury, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.