Europejski i polski symbolizm w literaturze i sztukach plastycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-EPS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Europejski i polski symbolizm w literaturze i sztukach plastycznych |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wiedza na temat wydarzeń kulturalnych, artystycznych w XIX i XX w. Zainteresowania interdyscyplinarne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest omówieniu symbolizmu, międzynarodowego prądu artystycznego, obejmującego sztuki wizualne (malarstwo, grafika, rzeźba, architektura) i literaturę piękną (poezja, dramat, proza). Jego celem jest zaznajomienie z najważniejszymi punktami estetyki symbolu na mapie kulturalnej końca XIX i początku XX w. w kraju i za granicą |
Pełny opis: |
Symbolizm europejski to międzynarodowy prąd artystyczny dominujący w sztukach wizualnych i literaturze pięknej od lat 80. XIX w. do wybuchu I wojny światowej, choć swoich wielkich prekursorów miał już w połowie „wieku pary i elektryczności”. Jego przedstawiciele zwrócili się przeciwko realizmowi i naturalizmowi, przezwyciężając reprezentację rzeczywistości w kierunku poszukiwania tego, co pozazmysłowe, niewidzialne i niewyrażalne. To właśnie symbolistom zawdzięczamy wynalezienie nowoczesnego języka dla przedstawienia irracjonalnych stanów psychicznych, sfery płci, rzeczywistości duchowej, mitów i archetypów. Celem konwersatorium jest zaznajomienie z najwybitniejszymi reprezentantami zwrotu idealistycznego w kulturze artystycznej przełomu XIX i XX w. Pisarze i artyści polscy zostaną omówieni w szerokich kontekstach zagranicznych (symbolizm francuski, belgijski, niemiecki, austriacki i rosyjski) w celu ukazania ponadnarodowej wspólnoty wyobraźni i podkreślenia rodzimości krajowych twórców. Poruszone zostaną zbliżenia i związki sztuki słowa i obrazu oraz wpływ, często zapominany, symbolistycznego imaginarium na świadomość i kompetencję kulturową współczesnego odbiorcy. Zobaczymy, co w naszych snach, marzeniach, ale i lękach pochodzi z wyobrażeń m.in. Charles’a Baudelaire’a, Edvarda Muncha, Gustava Klimta, Maurice’a Maeterlincka czy Stanisława Przybyszewskiego. |
Literatura: |
1. Z. Przesmycki-Miriam, Wybór pism krytycznych, oprac. Ewa Korzeniewska, Warszawa 1967 2. Encyklopedia Symbolizmu, Jean Cassou, Ouerre Brunel i in., Warszawa 1992, polskie wydanie 3. H. Hofstatter, Symbolizm, Warszawa 1990 4. H. Peyre, Co to jest symbolizm, Warszawa 1990 5. Symbolizm w malarstwie polskim 1890–1914, wstęp, wybór obrazów i red. naukowa Agnieszka Morawińska, Warszawa 1997 6. W. Łuszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004 (Słowo/ obraz/ terytorium) 7. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971 8. E. Swinglehurst, Prerafaelici, Warszawa 1995 9. A. Nowakowski, Arnold Bocklin, Chwała i zapomnienie, Kraków 1994 10. Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890–1914, (katalog) pod red. Elżbiety Charazińskiej i Łukasza Kossowskiego, Muzeum Narodowe, Warszawa 1996 11. A. Ławniczakowa, Jacek Malczewski, Kraków 1995 12. P. Vance, Gauguin, Warszawa 1996 13. Ł. Kossowski, O największym polskim Japończyku w: Orient i orientalizm w sztuce, Kraków 1983 14. K. Wyka, Thanatos i Polska, Kraków 1971 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: 1) rozpoznanie i zdefiniowanie zjawisk kulturalnych w Europie i na ziemiach polskich XIX i XX w. 2) rozpoznawanie dzieł malarskich i literackich oraz zawartych w nich kodów, dla przekazywania treści charakterystycznych dla przełomu wieków wskazanie zależności między literaturą i sztuką a przemianami stylistycznymi XIX i XX w. |
Metody i kryteria oceniania: |
Samodzielna praca (referat) i analiza poszczególnych zjawisk kulturalnych i artystycznych podczas dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.