Argumentacja w działaniu: warsztaty z debat i negocjacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A3AD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Argumentacja w działaniu: warsztaty z debat i negocjacji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji "filologia dla mediów" (III rok studiów) - stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Naukę przedmiotu ułatwi ogólna znajomość psychologii komunikowania. Student powinien swobodnie operować pojęciami: perswazja, manipulacja, komunikacja społeczna, argumentacja. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program obejmuje analizę i tworzenie wypowiedzi argumentacyjnych w dwóch typach interakcji: debatach i negocjacjach. Studenci poznają teorię debaty i wybrane formaty debat, a także popularne teorie negocjacji. Zajęcia te mogą pomóc studentom w rozwijaniu umiejętności argumentacyjnych, których wymaga praca w mediach. Podstawowe formy warsztatowe, w których biorą udział, obejmują analizy argumentacji, interakcje szkoleniowe i pisanie scenariuszy negocjacyjnych. |
Pełny opis: |
Warsztaty poświęcone są doskonaleniu umiejętności retorycznych w praktykach interakcyjnych. Debatę traktuje się jako narzędzie do tworzenia argumentów i testowania ich siły i użyteczności w sporze. Studenci będą mogli poznać założenia debaty i różne sposoby jej prowadzenia, zarówno jako uczestnicy debat, jak i ich badacze. Celem zajęć jest również przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy dotyczącej negocjacji w korelacji z umiejętnościami z zakresu retoryki, komunikacji interpersonalnej, a także problemami związanymi z perswazją i manipulacją. Przykładowe tematy: Gatunki (Jaki potencjał retoryczny tkwi w gatunkach debaty?) Formaty debat (Na ile sposobów można debatować w turniejach?) Argumentacja wspierająca (Jak strategicznie opracowywać obronę tezy?) Argumentacja refutacyjna (Jak rozpoznawać i obalać argumenty słabe a doceniać i przyjmować mocne?) Rola moderatora w debacie (Jak kierować debatą albo dyskusją?) Ewaluacja debat konkursowych (Co, jak i dlaczego jest oceniane ?) Czy erystyka jest nieetyczna? (Jak myśleć o sporze?) Po co nam negocjacje? Taktyki negocjacyjne w teorii i praktyce Na zajęciach prowadzone będą debaty w różnych formatach. |
Literatura: |
A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa, PWN 2015. A. Budzyńska-Daca (red.) 20 lat polskich debat przedwyborczych, Warszawa, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki 2016. A. Budzyńska-Daca, Debata i negocjacje z perspektywy retorycznej krytyki gatunków, „Forum Artis Rhetoricae”, 2014, nr 3(38), p. 36-51. A. Budzyńska-Daca, E. Modrzejewska, Retoryka negocjacji. Scenariusze, Warszawa, Wydawnictwo Poltext 2018. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, Warszawa 1994. Harvey-Smith, N. (2011). The Practical Guide to Debating Worlds Style/British Parliamentary Style. Nowy Jork: International Debate Education Association (http://debate.uvm.edu/dcpdf/Neill_Harvey_Smith_Practical_Guide_to_Debating_Worlds_Style_2011.pdf) Hołówka T., Dyskusja jako metoda rozstrzygania sporów, w: tejże, Błędy, spory , argumenty, Warszawa 1998. Jabłońska-Bonca J. Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2003. Prager J. R., Introduction to Lincoln-Douglas Debate, https://www.boone.k12.ky.us/userfiles/781/Classes/52280/intro-ld_2007.pdf?id=558370 Sather Trevor, Pros and Cons: A Debater's Handbook. – Routledge, London. Publication, 1999. Snider A., Schnurer M., Many Sides: Debate Across the Curriculum, International Debate Education Association, New York, 2006. Branham Robert J., Debate and Critical Analysis: The Harmony of Conflict, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1991. Williams, David E. McGee, Brian R. Worth, David S., University Student Perceptions of the Efficacy of Debate Participation: An Empirical Investigation, “Argumentation and Advocacy”. Volume: 37. Issue: 4, Spring 2001. Ury William, Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1995, Wyd. PWE. + Materiały własne prowadzących |
Efekty uczenia się: |
- znajomość zasad debaty i negocjacji (różnic i podobieństw); - znajomość podstawowych technik argumentowania; - umiejętność uczestniczenia w interakcji o charakterze debaty i negocjacji; - umiejętność rozpoznania nadużyć w argumentacji - umiejętność rozpoznania wybranych modeli negocjacyjnych - umiejętność analizy błędów w komunikacji defensywnej utrudniającej porozumienie - umiejętność wskazywania sposobów wychodzenia z sytuacji konfliktowych w komunikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani za uczestnictwo w debatach i negocjacjach, a także za umiejętność krytycznej analizy tych gatunków. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest udział w projekcie, tj. w wybranych gatunkach debat (w tym przygotowanie się wg zasad). Na ocenę bardzo dobrą (5 i 5!) mogą być przewidziane dodatkowe zadania projektowe związane z debatami/negocjacjami. Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach z wyłączeniem zajęć, w których ma się przydzieloną rolę w debacie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 64 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Budzyńska-Daca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 64 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Budzyńska-Daca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.