Etyka słowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2ES |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka słowa |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu zostaną przedstawione teoretyczne podstawy etyki słowa, różne rodzaje nieetycznych zachowań komunikacyjnych (jak na przykład agresja językowa, zabiegi o charakterze redukującym, inwektywy) oraz zasady etycznej i empatycznej komunikacji. Będzie nas interesować mowa niewykluczająca wobec grup mniejszościowych: kobiet, osób z niepełnosprawnością, osób czarnoskórych, seniorów itp. |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy etyki słowa. 2. Na jakich podstawach opierają się etyczne zasady komunikacji? 3. Nieetyczne zabiegi o charakterze redukującym (etykietyzacja, stygmatyzacja, stereotypizacja, dehumanizacja). 4. Język jako narzędzie walki i władzy. Pogarda, dyskryminacja, wykluczenie. 5. Przemoc w komunikacji. Mowa nienawiści i hejt. Różnice między potocznym i naukowym rozumieniem pojęć. 6. Unieważnianie, wykluczanie, dyskryminacja. Język wrażliwy na płeć. Jak nazywać w sposób niedyskryminujący osoby LGBT? Jak powinniśmy mówić o osobach czarnoskórych i osobach odmiennych etnicznie? Krzywdzące stereotypy narodowe utrwalone w języku (Cygan, Żyd itp.). Dlaczego stereotypy są niebezpieczne? 7. Jak mówić o grupach ludzi społecznie słabszych? Etyczna komunikacja z seniorami (ageizm i elderspeak). Dobre praktyki w dyskursie dotyczącym osób z niepełnosprawnościami (w tym z niepełnosprawnością intelektualną). 8. Manipulacja językowa. Nowomowa. Etyka słowa we współczesnym polskim dyskursie publicznym. 9. Językowe środki manipulacji. Zabiegi semantyczne wpływające na jakość dyskursu. Wyrazy o rozmytym znaczeniu lub różnoznaczne (demokracja, tolerancja, wolność, sprawiedliwość, patriotyzm). Semantyczne zniekształcenia znaczeń. Konotacje leksykalne w wyrazach pospolitych i nazwach własnych. Konsekwencje zastosowania wyrazu z szeregu synonimicznego. Wyrazy (formy), których nie wszyscy używamy − wyrazy (formy) o ograniczonym zasięgu społecznym (np. pokoleniowym, środowiskowym, regionalnym). 10. Prawda w komunikacji i związane z nią etosy. Zjawisko postprawdy i fake newsy. 11. Komunikacja empatyczna – słuchanie empatyczne i sygnały akceptacji. Casus: komunikacji lekarza z pacjentem. Twoje słowa – moje uczucia. 12. Język jako narzędzie kreowania (lub niwelowania) dystansu między uczestnikami komunikacji. Wyrazy potoczne w tekście − narzędzie budowania wspólnoty czy jej niszczenia? Wulgaryzmy i ich możliwe funkcje w komunikacji. Granice wolności słowa. 13. Językowe i tekstowe środki wartościowania (leksyka, metafory wartościujące, morfologia, składnia). 14. Etykieta językowa jako deklaracja poszanowania norm etycznych. Współczesne zmiany etykietalne. |
Literatura: |
Adaszek-Waliszczak M., 2014, Psy, wilki, gęsi, nutrie… o leksyce zwierzęcej w języku polityki, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 71–80. Antas J., 2000, O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków. Bańko M., 2021, Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., Rekomendacje dotyczące języka niedyskryminującego na Uniwersytecie Warszawskim, http://historia.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/rekomendacje-dotyczace-jezyka-niedyskryminujacego-na-uniwersytecie-warszawskim.pdf Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad-Bakalarczyk M., Puzynina J. (red.), 2017, Etyka słowa: wybór opracowań, Lublin. Benenowska I.,, Morzyńska-Wrzosek B., ” 2016, O „robaczywych” słowach, czyli nieetycznych zachowaniach językowych w mediach, „Conversatoria Linguistica; X (X), s. 25-40. Bralczyk J., 2004, Manipulacja językowa, [w:] Z. Bauer i E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków. Butler J., 2010, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, tłum. A. Ostolski, Warszawa. Cegieła A., 2012, Retoryka pogardy w polskim dyskursie publicznym, „Poradnik Językowy”, z. 9, s. 14–25. Cegieła A., 2013, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 57–70. Cegieła A., 2014, Czym jest mowa nienawiści, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 7-17. Cegieła A., 2014, Etyka słowa w dyskursie publicznym, [w:] Słowo we współczesnych dyskursach, red. B. Kudra, K. Jachimowska, E, Szkudlarek-Śmiechowicz, Łódź, s. 23-34. Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa. Cegieła A., Kuciński P., Polokowska L., 2014, Studia z etyki słowa, Warszawa. Diouf M., Igiehon A., Karamalla N., Rasolomampionona D., Średziński P., 2011, Jak mówić i pisać o Afryce; https://afryka.org/batory/poradnik.pdf. Galasiński D., brw., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/477_01-Dariusz_Galasinski.pdf Głowiński M., 1990, Nowomowa po polsku, Warszawa. Głowiński M., 2007, Retoryka nienawiści, „Nauka” nr 2, s. 19‒27. Głowiński M., 2009, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków, Grzegorczykowa R., 1991, Obelga jako akt mowy”, „Poradnik Językowy”, nr 5–6, s. 193–200. Habrajska G. (red.), 2018, Etyka w komunikacji, Łódź. Kamińska-Szmaj I., 2001, Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku, wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw, Wrocław. Karwat M., 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa. Klemperer V., 1983, LTI. (Lingua Tertii Imperii – Język Trzeciej Rzeszy). Notatnik filologa, tłum. J. Zychowicz, Kraków. Kochan M., 2005, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków. Kołodziejek E., 1994, Walka na słowa. O perswazji i innych chwytach we współczesnych wystąpieniach sejmowych, [w:] I. Iwasiów, J. Madejski (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, Szczecin. Kowalski S., Tulli M., 2003, Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa. Łaziński M., 2014, Jeszcze o słowie Murzyn i o stereotypach. Po lekturze artykułu Margaret Ohii„Mechanizmy dyskryminacji rasowej w systemie języka polskiego”, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5(446), s. 121–141. Ohia M., 2013, Mechanizmy dyskryminacji rasowej w systemie języka polskiego, „Przegląd Humanistyczny” nr 5, s. 93¬105. Ohia-Nowak M., 2020, Słowo „Murzyn” jako perlokucyjny akt mowy, „Przegląd Kulturoznawczy” n 3 (45), s. 195–212. Parlak D., 2017, Specyfika mowy dyskryminującej używanej wobec osób starszych, Warszawa; https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/D%20Parlak%20elderspeak%20do%20publikacji.pdf . Parlak D., 2000, Komunikacja z ludźmi starszymi w ramach relacji opiekuńczo-terapeutycznych, w: A. Panek, Z. Szarota (red.) Zrozumieć starość Kraków, s. 39‒ Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław. Piotrowicz A. , Witaszek-Samborsk M., Skibski K. (red.), Etyka i etykieta językowa, Poznań 2012. Poradnik: Jak mówić o grupach narażonych na dyskryminację, we współpracy merytorycznej z prof. dr hab. Ewą Kołodziejek oraz pod patronatem Rady Języka Polskiego i Rzecznika Praw Obywatelskich, https://etykajezyka.pl/ Puzynina J., Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] miodek J., O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, Wrocław, s. 35-45. Sobczak B., 2020, Oblicza agresji językowej w dyskursie publicznym. Próba uporządkowania pojęć, pdf (Kampania RJP: TY MÓWISZ ‒ JA CZUJĘ. Dobre słowo, lepszy świat). Sobczak B., Zgółkowa H. (red.), 2009, Retoryka i etyka, Poznań. Szpyra-Kozłowska J., 2021, Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci, Kraków. Taras B., 2013, Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów. Thom F., 1990, Drewniany język, przeł. I. Bielicka, Warszawa. Tischner J., 2000, Myślenie według wartości, Kraków. Wieczorek K.A., 2006, Argumenty "ad hominem": ich rodzaje oraz sposoby oceny, „Folia Philosophica” 24, s. 189-210. Wiśniewski M., Hansen K., Bilewicz M., Świderska A., 2016, Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa. Zdunkiewicz-Jedynak D., 2016, Zachowania komunikacyjne nieetyczne (w poszukiwaniu kryteriów językowych), w: Donum amicitiae. Księga jubileuszowa ofiarowana Pani Profesor Ewie Kołodziejek, red. J. Ignatowicz-Skowrońska, R. Sidorowicz, Szczecin, s.281-291. Zemszał P., 2009, Czy kłamstwo jest manipulacją? O pojęciu manipulacji i związanych z nim problemach, [w:] M. Skarżyński, A. Czelakowska (red.), Język z różnych stron widziany, Kraków, s. 149-156. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/ka wie i rozumie: - na czym polega użycie nieetycznych zabiegów komunikacyjnych i wyrządzona przez nie krzywda; - ważność stosowania reguł etycznych w komunikacji. Zna reguły etycznej komunikacji społecznej i międzyludzkiej. UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi: - stosować reguły komunikacji partnerskiej (bez przemocy i dyskryminacji) oraz odpowiednio zareagować, kiedy ktoś nie zachowuje takich reguł. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka jest gotów/gotowa do: - przyjęcia postawy wrażliwej na manipulację, przemoc komunikacyjną, wykluczanie, pogardę i dyskryminację; - właściwej rekacji w sytuacji krzywdy wyrządzanej słowem, obrazem i gestem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny (na poziomie co najmniej 60%). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Nakład pracy studenta: - udział w wykładzie 30 godzin 1 ECTS, - lektura wskazanych tekstów 30 godzin 1 ECTS, - prace własne - analiza przykładów 30 godzin 1 ECTS, - przygotowanie do egzaminu 30 godzin 1 ECTS. Korzystanie z narzędzi SI jest niedozwolone. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegieła, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Anna Cegieła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegieła, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Anna Cegieła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.