Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2P-MF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - proseminaria - 2 r. Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy naukowej, łączące namysł nad zagadnieniami merytorycznymi z dziedziny literaturoznawstwa – wraz z niezbędnymi kontekstami przynależącymi do innych dziedzin – z refleksją metodologiczną, konieczną podczas tworzenia tekstu naukowego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Osoby uczestniczące w proseminarium zostaną zaproszone do lektury i omawiania tekstów literatury współczesnej lecz także dzieł i fragmentów utworów z epok wcześniejszych, w tym także europejskich mitów, legend i baśni. Kontekst dla opracowywanej literatury stanowić będą dzieła malarskie, filmowe oraz teatralne – w całości lub we fragmentach. Wśród narzędzi metodologicznych znajdą się między innymi te wypracowane przez współczesną komparatystykę literacką, antropologię kultury, antropologię literatury, krytykę feministyczną i estetykę recepcji. Uczestnicy i uczestniczki seminarium będą otrzymywać zadania prowadzące do zdobycia kompetencji niezbędnych podczas tworzenia tekstu naukowego, polegające między innymi na stawianiu roboczych hipotez, rozwiązywaniu problemów badawczych, kwerendach bibliotecznych, kompletowaniu bibliografii. |
Pełny opis: |
Cykl zajęć podzielony zostanie na trzy bloki: dwa pierwsze służyć będą realizacji celów kształcenia związanych z obszarem wiedzy, ostatni zaś ma dostarczyć metodologicznych kompetencji. Blok I. Teksty Wśród obowiązkowych lektur dominować będą utwory szeroko pojętej literatury współczesnej, zarówno polskiej, jak i powszechnej (schyłek XX i XXI wiek), eksplorujące literacką i kulturową tradycję Europy – od czasów mityczno-legendowych po dwudzieste stulecie. Ponadto na liście lektur znajdą się teksty dawniejsze, które odnalazły swoje kontynuacje i reinterpretacje we współczesności. Tak zestawiona literatura przedmiotu ma za zadanie pomóc uczestnikom i uczestniczkom proseminarium przygotować się do pisania prac o charakterze komparatystycznym lecz także do samodzielnego poszukiwania różnorakich kontekstów przydatnych podczas pisania prac innego typu. Blok II. Konteksty Wychodząc z założenia, że absolwenci i absolwentki studiów licencjackich mają legitymować się szerokim zakresem wiedzy ogólnej, część zajęć poświęcona zostanie namysłowi nad pozaliterackimi tekstami kultury wiążącymi się na rozmaite sposoby z literaturą podmiotową. Blok III. Narzędzia Elementy metodologii wprowadzane będą w sposób praktyczny, przekładalny na realną pracę nad tekstem, bez nadmiernego obciążania uczestników i uczestniczek wiedzą teoretyczną. Fragmenty artykułów o charakterze metodologicznym towarzyszyć będą realnej pracy nad własnym tekstem naukowym. |
Literatura: |
Zob.: informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Osoby uczestniczące w seminarium poszerzą wiedzę na temat literatury i kultury współczesnej, zarówno polskiej, jak i współczesnej na wielu obszarach genologicznych: mit, legenda, powieść, opowiadanie, reportaż i in. Umiejętności i kompetencje: Uczestnicy i uczestniczki proseminarium zdobędą kompetencje tekstotwórcze w zakresie tworzenia pracy naukowej (badawczej) dotyczącej tekstów literackich oraz ich kontekstów z rozmaitych zakresów kultury. Efektem pracy będzie też zdobycie lub rozwinięcie umiejętności warsztatowych, tj.: tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów rzeczy, indeksów i in. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności); 2. Aktywność w trakcie zajęć - w tym wykonywanie pisemnych zadań; 3. Sprawdzian pisemny w formie pytań otwartych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT PSEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników i uczestniczek do samodzielnego stworzenia pracy badawczej. Część spotkań poświęcona zostanie literaturze i jej kulturowym oraz społecznym kontekstom, część zaś będzie miała charakter praktyczny: omówione zostaną funkcjonalne rozwiązania metodologiczne oraz istotne elementy techniki tworzenia tekstu naukowego. |
|
Pełny opis: |
Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów. Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury. Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotu: Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania); Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty); Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie); Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen); Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania); Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty): Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019; Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010; Umberto Eco, Dopiski na marginesie Imienia Róży, dowolne wydanie; Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ; -- Tekstom literackim oraz metodologicznym towarzyszyć będą dzieła sztuki a także filmografia i fonografia. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników i uczestniczek do samodzielnego stworzenia pracy badawczej. Część spotkań poświęcona zostanie literaturze i jej kulturowym oraz społecznym kontekstom, część zaś będzie miała charakter praktyczny: omówione zostaną funkcjonalne rozwiązania metodologiczne oraz istotne elementy techniki tworzenia tekstu naukowego. |
|
Pełny opis: |
Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów. Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury. Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotu: Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania); Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty); Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie); Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen); Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania); Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty): Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019; Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010; Umberto Eco, Dopiski na marginesie Imienia Róży, dowolne wydanie; Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ; -- Tekstom literackim oraz metodologicznym towarzyszyć będą dzieła sztuki a także filmografia i fonografia. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.