Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A2P-MF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - proseminaria - 2 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy naukowej, łączące namysł nad zagadnieniami merytorycznymi z dziedziny literaturoznawstwa – wraz z niezbędnymi kontekstami przynależącymi do innych dziedzin – z refleksją metodologiczną, konieczną podczas tworzenia tekstu naukowego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Osoby uczestniczące w proseminarium zostaną zaproszone do lektury i omawiania tekstów literatury współczesnej lecz także dzieł i fragmentów utworów z epok wcześniejszych, w tym także europejskich mitów, legend i baśni. Kontekst dla opracowywanej literatury stanowić będą dzieła malarskie, filmowe oraz teatralne – w całości lub we fragmentach. Wśród narzędzi metodologicznych znajdą się między innymi te wypracowane przez współczesną komparatystykę literacką, antropologię kultury, antropologię literatury, krytykę feministyczną i estetykę recepcji. Uczestnicy i uczestniczki seminarium będą otrzymywać zadania prowadzące do zdobycia kompetencji niezbędnych podczas tworzenia tekstu naukowego, polegające między innymi na stawianiu roboczych hipotez, rozwiązywaniu problemów badawczych, kwerendach bibliotecznych, kompletowaniu bibliografii.

Pełny opis:

Cykl zajęć podzielony zostanie na trzy bloki: dwa pierwsze służyć będą realizacji celów kształcenia związanych z obszarem wiedzy, ostatni zaś ma dostarczyć metodologicznych kompetencji.

Blok I. Teksty

Wśród obowiązkowych lektur dominować będą utwory szeroko pojętej literatury współczesnej, zarówno polskiej, jak i powszechnej (schyłek XX i XXI wiek), eksplorujące literacką i kulturową tradycję Europy – od czasów mityczno-legendowych po dwudzieste stulecie. Ponadto na liście lektur znajdą się teksty dawniejsze, które odnalazły swoje kontynuacje i reinterpretacje we współczesności. Tak zestawiona literatura przedmiotu ma za zadanie pomóc uczestnikom i uczestniczkom proseminarium przygotować się do pisania prac o charakterze komparatystycznym lecz także do samodzielnego poszukiwania różnorakich kontekstów przydatnych podczas pisania prac innego typu.

Blok II. Konteksty

Wychodząc z założenia, że absolwenci i absolwentki studiów licencjackich mają legitymować się szerokim zakresem wiedzy ogólnej, część zajęć poświęcona zostanie namysłowi nad pozaliterackimi tekstami kultury wiążącymi się na rozmaite sposoby z literaturą podmiotową.

Blok III. Narzędzia

Elementy metodologii wprowadzane będą w sposób praktyczny, przekładalny na realną pracę nad tekstem, bez nadmiernego obciążania uczestników i uczestniczek wiedzą teoretyczną. Fragmenty artykułów o charakterze metodologicznym towarzyszyć będą realnej pracy nad własnym tekstem naukowym.

Literatura:

Zob.: informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Osoby uczestniczące w seminarium poszerzą wiedzę na temat literatury i kultury współczesnej, zarówno polskiej, jak i współczesnej na wielu obszarach genologicznych: mit, legenda, powieść, opowiadanie, reportaż i in.

Umiejętności i kompetencje:

Uczestnicy i uczestniczki proseminarium zdobędą kompetencje tekstotwórcze w zakresie tworzenia pracy naukowej (badawczej) dotyczącej tekstów literackich oraz ich kontekstów z rozmaitych zakresów kultury. Efektem pracy będzie też zdobycie lub rozwinięcie umiejętności warsztatowych, tj.: tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów rzeczy, indeksów i in.

Metody i kryteria oceniania:

1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności);

2. Aktywność w trakcie zajęć - w tym wykonywanie pisemnych zadań;

3. Sprawdzian pisemny w formie pytań otwartych.

Praktyki zawodowe:

Brak praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Friedrich, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Michał Friedrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników i uczestniczek do samodzielnego stworzenia pracy badawczej. Część spotkań poświęcona zostanie literaturze i jej kulturowym oraz społecznym kontekstom, część zaś będzie miała charakter praktyczny: omówione zostaną funkcjonalne rozwiązania metodologiczne oraz istotne elementy techniki tworzenia tekstu naukowego.

Pełny opis:

Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów.

Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury.

Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji.

Literatura:

Literatura podmiotu:

Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania);

Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty);

Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie);

Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016;

Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen);

Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania);

Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty):

Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019;

Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010;

Umberto Eco, Dopiski na marginesie Imienia Róży, dowolne wydanie;

Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ;

--

Tekstom literackim oraz metodologicznym towarzyszyć będą dzieła sztuki a także filmografia i fonografia.

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Friedrich, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Michał Friedrich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników i uczestniczek do samodzielnego stworzenia pracy badawczej. Część spotkań poświęcona zostanie literaturze i jej kulturowym oraz społecznym kontekstom, część zaś będzie miała charakter praktyczny: omówione zostaną funkcjonalne rozwiązania metodologiczne oraz istotne elementy techniki tworzenia tekstu naukowego.

Pełny opis:

Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów.

Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury.

Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji.

Literatura:

Literatura podmiotu:

Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania);

Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty);

Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie);

Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016;

Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen);

Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania);

Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty):

Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019;

Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010;

Umberto Eco, Dopiski na marginesie Imienia Róży, dowolne wydanie;

Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ;

--

Tekstom literackim oraz metodologicznym towarzyszyć będą dzieła sztuki a także filmografia i fonografia.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)