Poetyka (stylistyka)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Poetyka (stylistyka) |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaprezentowanie najważniejszych środków artystycznego wyrazu oraz przybliżenie pojęć literaturoznawczych związanych z szeroko rozumianym stylem. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaprezentowanie najważniejszych środków artystycznego wyrazu oraz przybliżenie pojęć literaturoznawczych związanych z szeroko rozumianym stylem. Tematem zajęć będzie stylistyka tekstu narracyjnego oraz wiersza, a także zagadnienia związane ze stylizacją, parodią i pastiszem oraz intertekstualnością. Ćwiczenia będą miały warsztatowy charakter - będzie się na nie składać analityczna lektura utworów literackich oraz tworzenie własnych tekstów o określonych walorach stylistycznych. |
Literatura: |
Adam Kulawik, „Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego”. Kraków 1997. „Słownik rodzajów i gatunków literackich”. Red. Grzegorz Gazda, Słowinia Tynecka-Makowska. Kraków 2006. Franz Stanzel, „Typowe formy powieści”. Przeł. Ryszard Handke. W: „Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym”. Red. Ryszard Handke, Kraków 1980. Bogumiła Kaniewska, „Świat w granicach Ja. O narracji pierwszoosobowej”. Poznań 1997. Harald Weinrich, „Semantyka śmiałej metafory”. Przeł. Ryszard Handke, w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. T. 1. Red. Michał Głowiński, Henryk Markiewicz. Wrocław 1977. Aleksandra Okopień-Sławińska, „Metafora bez granic”. W: tejże, „Semantyka wypowiedzi poetyckiej. Preliminaria”. Wrocław 1985 Paul Ricoeur, „Symbol daje do myślenia”. W: tegoż, „Egzystencja i hermeneutyka”. Warszawa 1975. Janina Abramowska, „Alegoreza i alegoria w dawnej kulturze literackiej”. W: tejże, „Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej”. Poznań 1995. Michał Głowiński, „O intertekstualności”. W: tegoż, „Poetyka i okolice”. Warszawa 1992. Stanisław Balbus, „Między stylami”. Kraków 1996. Mark Crick, „Zupa Franza Kafki. Historia literatury światowej w 14 przepisach kulinarnych”. Przeł. Anna Bańkowska. Warszawa 2007. Raymond Queneau, „Ćwiczenia stylistyczne”. Przeł. Jan Gondowicz. Izabelin 2005. Michaił Bachtin, „Słowo w dziele Dostojewskiego”. W: tegoż, „Problemy poetyki Dostojewskiego”. Przeł. Natalia Modzelewska. Warszawa 1970. Fiodor Dostojewski, „Potulna” (inna wersja tytułu: „Łagodna”). Wiele wydań. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - terminy literackie z dziedziny stylistyki, poetyki i teorii literatury w zakresie umożliwiającym krytyczną analizę tekstu literackiego; - konwencje literackie i strategie pisarskie związane z ukształtowaniem stylistycznym poezji i prozy. Student/ka potrafi: - rozpoznać w tekście literackim środki artystycznego wyrazu i opisać je w kategoriach funkcjonalnych; - powiązać spostrzeżenia z dziedziny stylu z wymową utworu, dostrzec mechanizmy sensotwórcze, połączyć analizę z interpretacją; - zastosować w praktyce podstawowe środki artystycznego wyrazu w zakresie narracji, organizacji fonetycznej i składniowej wiersza, wersyfikacji, stylizacji, parodii. Student/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny pisanych przez siebie tekstów; - tworzenia w duchu odpowiedzialności społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nie ma kontroli obecności, frekwencja nie podlega ocenie. Wymagane jest systematyczne tworzenie tekstów o założonych właściwościach stylistycznych. Przedmiot kończy się testem składającym się z zadań otwartych. Mogą do niego przystąpić osoby, które aktywnie uczestniczyły w zajęciach i wykonały co najmniej 3/4 realizowanych na ćwiczeniach zadań. Rozważne i krytyczne korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone i nie wymaga zgody prowadzącego, o ile student/ka jest gotów/gotowa ponosić odpowiedzialność za wady tekstów tworzonych maszynowo. Podział nakładu pracy: 1 ECTS udział w zajęciach (30 godzin) 1 ECTS przygotowanie do zajęć w tym czytanie lektur i tworzenie własnych tekstów (30 godzin) 1 ECTS przygotowanie do testu końcowego (30 godzin) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Frużyńska, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Joanna Frużyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Frużyńska, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Joanna Frużyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.