Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG1-EM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Uczestnicy pracują nad ukształtowaniem prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne, oddechowe oraz fonacyjne w oparciu o wiedzę z zakresu funkcjonowania narządu głosu. Uczą się również rozpoznawać nieprawidłowości emisyjne i poznają podstawowe sposoby ich korygowania u pacjentów z zaburzeniami mowy. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla przyszłych logopedów i mają na celu zarówno przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania (w podstawowym zakresie) nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Ćwiczenia mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy. |
Literatura: |
Literatura Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa, Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego, Plural Publishing Dimon T., (2019), Anatomy of the Voice, Berkley, North Atlantic Books Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Edgard Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków, PWST im. L. Solskiego w Krakowie Płusajska-Otto A., (2017). Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków, Universitas Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza, WSBwDG Kształcenie wokalne, (2016), red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, Wyd. UZ Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis Mirecka U., (2018), Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, UMCS Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, Instytut Medycyny Pracy Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis Wysocka M., (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, Wydawnictwo UMCS Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław, Akademia Muzyczna we Wrocławiu |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz: • Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu. • Zna zasady i sposoby korygowania u siebie i innych nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna technikę wykonywania indywidualnych i grupowych ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych. • Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych • Zna zasady higieny pracy głosem. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz: • Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu do oceny głosu oraz programowania i prowadzenia postępowania terapeutycznego. • Umie operować głosem w sposób fizjologiczny • Umie zademonstrować oraz poprowadzić z pacjentem podstawowe ćwiczenia oddechowe i głosowe KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz: • Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji. • Ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu. • Dąży do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z zaburzeniami głosu. • Promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywna praca na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.