Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG1-EM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Uczestnicy pracują nad ukształtowaniem prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne, oddechowe oraz fonacyjne w oparciu o wiedzę z zakresu funkcjonowania narządu głosu. Uczą się również rozpoznawać nieprawidłowości emisyjne i poznają podstawowe sposoby ich korygowania u pacjentów z zaburzeniami mowy.

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone są dla przyszłych logopedów i mają na celu zarówno przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania (w podstawowym zakresie) nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Ćwiczenia mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy.

Literatura:

Literatura

Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu

Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa, Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii

Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego, Plural Publishing

Dimon T., (2019), Anatomy of the Voice, Berkley, North Atlantic Books

Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Edgard

Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków, PWST im. L. Solskiego w Krakowie

Płusajska-Otto A., (2017). Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków, Universitas

Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN

Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza, WSBwDG

Kształcenie wokalne, (2016), red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, Wyd. UZ

Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

Mirecka U., (2018), Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, UMCS

Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, Instytut Medycyny Pracy

Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis

Wysocka M., (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, Wydawnictwo UMCS

Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław, Akademia Muzyczna we Wrocławiu

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz:

• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.

• Zna zasady i sposoby korygowania u siebie i innych nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna technikę wykonywania indywidualnych i grupowych ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych.

• Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych

• Zna zasady higieny pracy głosem.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz:

• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu do oceny głosu oraz programowania i prowadzenia postępowania terapeutycznego.

• Umie operować głosem w sposób fizjologiczny

• Umie zademonstrować oraz poprowadzić z pacjentem podstawowe ćwiczenia oddechowe i głosowe

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz:

• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji.

• Ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu.

• Dąży do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z zaburzeniami głosu.

• Promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywna praca na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)