Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-PDN-XIX |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma zapoznać studenta z reprezentatywnymi prądami, konwencjami i dziełami polskiej literatury romantycznej 1820-1864, rozpatrywanej w powiązaniu z krajowymi i zagranicznymi kontekstami kulturalnymi, historycznymi i cywilizacyjnymi okresu. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: • przedstawić systematycznie współczesną wiedzę naukową na temat okresu romantyzmu potrzebną do zaliczenia przedmiotu; • zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat literatury polskiej (krajowej i emigracyjnej) z lat 1820-1864; • przekazać wiedzę na temat najważniejszych nurtów w kulturze artystycznej i umysłowej romantyzmu; • zapoznać studenta z kluczowymi dziełami tworzącymi kanon historyczno-literacki czasów romantycznych; * uświadomić rolę i miejsce literatury tłumaczonej w polskim systemie literackim romantyzmu (recepcja przekładowo-krytyczna kanonu światowego kanonu romantycznego); * ukazać trwanie i przemiany tradycji romantycznej w kulturze polskiej XIX i XX w.; • mobilizować studentów do samodzielnej i systematycznej pracy z tekstami i kontekstami epoki. Wykłady zapoznają studenta z podstawowymi informacjami historyczno-literackimi na temat literatury polskiej I poł. XIX w. oraz jej europejskim tłem kulturowym. Cykl zajęć składa się z dwóch części. W pierwszej student otrzyma wiedzę o najważniejszych dziełach literatury światowej okresu romantyzmu i jej wpływie (przekład, recepcja, inspiracje) na powstającą literaturę polską, w drugiej zaś omówione zostaną kanoniczne dzieła polskiego romantyzmu i ich rezonans w późniejszych okresach literackich (tradycja romantyczna). Dodatkowo naświetlone zostaną konteksty kulturowe, tzn. odbicie omawianych prądów i zjawisk literackich w dziedzinach sztuki (muzyka, malarstwo, rzeźba, architektura) i kultury materialnej oraz obyczaju. |
Literatura: |
Wybrana literatura: - „Idee programowe romantyków polskich. Antologia”, red. Alina Kowalczykowa, Wrocław 2000; - „Manifesty romantyzmu 1790-1830”, red. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1995; - Adam Mickiewicz: „Ballady i romanse”, „Konrad Wallenrod”, „Giaur”, „Dziady” II-IV, „Pan Tadeusz”, wykłady paryskie. - ukraińska szkoła poezji w romantyzmie polskim: „Maria” Antoniego Malczewskiego i „Zamek kaniowski” Seweryna Goszczyńskiego. - Juliusz Słowacki: wybór wierszy lirycznych okresu przedlistopadowego, poezji powstańczej i liryki mistycznej; „Kordian”, „Balladyna”. - Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”, „Irydion”. - Cyprian Norwid: wybrane wiersze z cyklu „Vade-mecum” i nowele. - Cyganeria warszawska i narodziny prozy fantastycznej. - Walery Łoziński „Zaklęty dwór”, Seweryn Goszczyński „Król zamczyska” i Zygmunt Kaczkowski „Murdelio” jako przedstawiciele oryginalnej powieści gotyckiej późnego romantyzmu polskiego. - Twórczość „przedburzowców”. - Aleksander Fredro: „Zemsta”, „Śluby panieńskie”, „Pan Jowialski”. - Wybrane dzieła literatury światowej: „Cierpienia młodego Wertera” i „Faust” J. W. Goethego; „Zbójcy” i ballady F. Schillera; „Mnich” M. G. Lewisa; „Wyznania” i „Nowa Heloiza” J. J. Rousseau; „Piaskun” E. T. A. Hoffmanna; liryka Puszkina; „Hernani” W. Hugo; „Spowiedź dziecięcia wieku” A. de Musseta; „Pani Bovary” G. Flauberta. |
Efekty uczenia się: |
W trakcie wykładów student nabywa kompetencję w zakresie wiedzy o procesie historycznoliterackim okresu romantyzmu, wykazuje się znajomością kanonicznych tekstów literackich lat 1820-1862 i umiejętnością osadzenia ich w kontekstach kulturowo-historycznych, pogłębia umiejętności analityczno-interpretacyjne odnośnie do dzieł literackich. Wykład stanowi rozwinięcie i dopełnienie równoległych ćwiczeń z literatury romantyzmu w dydaktyce szkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy w formie testu wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Bąbiak, Dariusz Dziurzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.