Konwersatorium społeczno-kulturowe 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1K2-MSK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium społeczno-kulturowe 2 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu Deaf studies w dyskursach naukowych i społecznych w Polsce. Zajęcia wyposażą studentów w umiejętność dekodowania zawartych implicite w tekstach naukowych i publicystycznych sposobów rozumienia głuchoty. Lektura różnorodnych tekstów poświęconych zagadnieniom uszkodzenia słuchu i głuchoty sprzyjać będzie krytycznej refleksji m.in. nad źródłami i sposobami pozyskiwania wiedzy na temat osób z uszkodzonym słuchem, przyjmowanymi w różnych dyskursach naukowych modelami głuchoty, a także na trudnościami, które wiążą się z opisem tej grupy społecznej i badaniami jej dotyczącymi. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium specjalizacyjne poświęcone jest problematyce zjawisk społecznych związanych z głuchotą i uszkodzeniem słuchu. Ponieważ tematyka ta – z braku instytucjonalnego umocowania w polskim środowisku naukowym – poruszana jest w rozmaitych tekstach naukowych, podczas zajęć będziemy sięgać do tekstów z dziedziny pedagogiki, socjologii, filologii, psychologii czy nauk geograficznych. Sięgniemy także po teksty o charakterze publicystycznym. |
Pełny opis: |
Krytyczna refleksja nad tym, co wiemy, a czego nie wiemy o życiu osób głuchych i słabosłyszących będzie pomocna w zdobyciu umiejętności przeciwdziałania stereotypizacji. Opisywanie i badanie zagadnień społecznych, historycznych, politycznych itd. dotyczących osób z uszkodzonym słuchem w sposób nieunikniony wikła nas w pole napięć między różnymi, bo związanymi z różnymi językami, źródłami produkcji dyskursów. Niektóre zagadnienia, niemożliwe do wyartykułowania w jednym dyskursie, w innym stają się tematem centralnym. Krytyczna refleksja nad źródłami wiedzy o głuchocie doprowadzi nas do problemu przekładu kulturowego rozumianego jako akt społecznej praktyki. Taki sposób ujęcia tematu pozwoli lepiej zrozumieć proces kształtowania się tożsamości osoby z uszkodzonym słuchem jako wyniku oddziaływania różnych aktów społecznej praktyki przekładu kulturowego. Poruszane zagadnienia: – głuchota a niepełnosprawność, – czy istnieje kultura głuchych?, – rola języka migowego w społeczności osób głuchych, – czy kultura głuchych ma swoje instytucje?, – osoby głuche w przestrzeni publicznej, – głusi jako grupa mniejszościowa w społeczeństwie osób słyszących - mechanizmy opresji, – głusi jako grupa mniejszościowa w społeczeństwie osób słyszących - mechanizmy oporu, – słabosłyszący, implantowcy - na marginesach kultury głuchych, – audyzm i jego konsekwencje – źródła wiedzy o głuchocie. |
Literatura: |
Urszula Bartnikowska, Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Toruń 2010. Urszula Bartnikowska, 2013, Humor Głuchych jako czynnik integrujący społeczność, "Opuscula Sociologica" nr 1 s. 61-73.. Urszula Bartnikowska „Małżeństwa mieszane (osoba z uszkodzonym słuchem – osoba słysząca)”, Kraków 2004. Urszula Bartnikowska, Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze..., czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu. Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy, 2010, 4. Urszula Bartnikowska, Poczucie tożsamości kulturowej Głuchych - tendencje izolacyjne czy szansa na integrację?, [w:] Obszary społecznej marginalizacji - niepełnosprawność, (red.) Rutkowiak Joanna, Krause Amadeusz, Olsztyn 2009. Edukacja Głuchych, red. Mariusz Sak, Warszawa 2014. Iwona Grzesiak, 2003, Nazwy osobowe w polskim języku migowym, "Prace językoznawcze" nr 5 s. 51-61. Iwona Grzesiak, 2006, Humor w języku migowym, "Media, kultura, komunikacja społeczna. Zeszyty naukowe instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej UWM" 2 s. 253-261. Anna Irasiak, Społeczne i kulturowe aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, Podstawy Edukacji 2014, 7, s. 305-315 . Deaf Studies w Polsce t. 1, red. M. Sak, Łódź 2014. Język migowy w XXI wieku na świecie i w Polsce, red. I. Grzesiak, Olsztyn 2008 Aleksandra Kalata-Zawłocka, Społeczne i językowe konteksty tłumaczenia języka migowego w Polsce, Warszawa 2018. Kazimierz Kirejczyk, Głusi, Warszawa 1957. Harlan Lane, Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996. Listy o wychowaniu dziecka głuchego: poradnik dla rodziców, Warszawa 1982. Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania, 2017 16 (38), 91-108. Dorota Podgórska-Jachnik, Głusi. Emancypacje, Łódź 2013. Oliver Sacks, Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, Poznań 1999. Bogdan Szczepankowski, Niesłyszący - głusi - głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa 1999. Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, red E. Woźnicka, Łódź 2007. Piotr Tomaszewski, Katarzyna Kotowska, Piotr Krzysztofiak, Paradygmaty tożsamości u g/Głuchych: przegląd wybranych koncepcji, [w;] Edukacja niesłyszących - wczoraj, dziś i jutro, red. E. Woźnicka, Łódź 2017. Piotr Tomaszewski, Ewelina Moroń, Quo vadimus? Dynamika paradygmatów głuchoty we współczesnym świecie, [w:] Kowalska Joanna, Dziurla Rafał, Bargiel-Matusiewicz Kamilla, Kultura a zdrowie i niepełnosprawność, Warszawa 2018 (s. 61-85). Piotr Tomaszewski, Tomasz Piekot, Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej, Socjolingwistyka 2015, XXIX. Piotr Tomaszewski, Radosław Wieczorek, Ewelina Moroń, Audyzm a opresja społeczna, [w:] Kowalska Joanna, Dziurla Rafał, Bargiel-Matusiewicz Kamilla, Kultura a zdrowie i niepełnosprawność, Warszawa 2018 (s. 161-189). Piotr Tomaszewski, Ewelina Moroń, W poszukiwaniu eklektycznego paradygmatu edukacji głuchych. Studia Edukacyjne, 48. Piotr Tomaszewski, Ewelina Moroń, Mariusz Sak, Kultura tudzież rehabilitacja: Ku zmianie paradygmatu w edukacji głuchych i słabosłyszących w Polsce, Kultura i Edukacja 2018 nr 1 (119), s. 99–114. Ewelina Waląg, Nie taki motyl straszny, jak go malują - kulturowy obraz g/Głuchego, Studia de Cultura, 2016 (8), s. 78-92. Ewelina Waląg, Przełamując herostratejską konwencję – (nie)obecność g/Głuchych w edukacji. W Społeczno-edukacyjne wymiary wykluczenia i dyskryminacji. W poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk, E. Sapia-Drewniak, M. Pogorzelska (red.), Opole 2015. Elżbieta Wiącek, Franciszek Czech, Kultura Głuchych, Znak, 2014 (713). Aleksandra Włodarczyk, Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby, Konin 2018. Marta Wrześniewska-Pietrzak, Aksjologiczne wyznaczniki tożsamości w wypowiedziach głuchych i czasopiśmie środowiskowym „Świat Ciszy, Poznań 2017. Alina Zajdacz, Turystyka osób niesłyszących – ujęcie geograficzne. Poznań 2012. Monika Zajkowska, Swoi, gdy polscy. Inni, gdy głusi. Praktyki kolonizatorskie wobec głuchych w Polsce, Przegląd Humanistyczny, 2014, 5(446), s. 97-106. |
Efekty uczenia się: |
1. W zakresie wiedzy: Ma pogłębioną wiedzę na temat głuchoty w kontekście różnych modeli niepełnosprawności, paradygmatów tożsamości osób z uszkodzonym słuchem, pojęć związanych z kulturą Głuchych. Ma pogłębioną wiedzę na temat działalności w przestrzeni publicznej osób głuchych, sytuacji społeczności osób głuchych jako grupy mniejszościowej oraz statusu prawnego polskiego języka migowego. Ma pogłębioną wiedzę na temat dominującego modelu rehabilitacji dzieci z uszkodzonym słuchem i głównych problemów ich edukacji oraz sytuacji osób z uszkodzonym słuchem na rynku pracy w Polsce. Ma pogłębioną wiedzę na temat roli poszczególnych instytucji w tworzeniu i rozwijaniu kultury Głuchych, znaczenia języka migowego dla tej kultury i problemów tłumaczeń języka migowego w Polsce. 2. W zakresie umiejętności: Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą Głuchych, ich języka i kultury. Potrafi posługiwać się stosowanymi w literaturze naukowej terminami z zakresu deaf studies. Potrafi rozpoznawać i krytycznie analizować różnorodne teksty z zakresu deaf studies. Potrafi przygotować pracę pisemną z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na zajęciach. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. 3. W zakresie kompetencji społecznych: Ma świadomość różnic językowych i kulturowych występujących w komunikacji między słyszącymi a Głuchymi i związanych z tymi różnicami problemów. Ma świadomość, że język, w tym PJM, jest kluczowy dla kultury i podtrzymywania więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach Esej Kryteria oceny dla eseju (do przyznania 100 pkt): a) dobór pozycji bibliograficznych 15% b) poprawność stylistyczna i językowa tekstu 15 % c) czytelność i struktura tekstu 25% d) argumentacja i wnioski 25% e) nowatorstwo idei, myśli, wniosków 20% >60% - niezaliczony 60 - 74 % - dostateczny 75 - 79% - dostateczny + 80 - 90% - dobry 91 - 95% - dobry + 96 - 100% bardzo dobry Brak minimum 60% punktów w kryterium b) skutkuje niezaliczeniem pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dunaj, Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dunaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.