Podstawy lingwistyki migowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1PL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy lingwistyki migowej |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia PJM - stacjonarne 2. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z podstawowymi zagadnieniami lingwistyki migowej i terminologią językoznawstwa teoretycznego. Nabyta wiedza umożliwi studentom udział w odbywających się w kolejnych semestrach zajęciach z zakresu lingwistyki wymagających znajomości aparatu badawczego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie w świat badań nad językami wizualno-przestrzennymi. Zaznajamiają studentów zarówno z ogólnymi zagadnieniami dotyczącymi natury języków migowych, zakresem tematycznym współczesnych badań czy kierunkami rozwoju lingwistyki, jak i terminologią stosowaną w językoznawstwie migowym. W trakcie zajęć studenci przechodzą od kwestii bardziej ogólnych (typologia języków migowych, podobieństwa między językami migowymi i fonicznymi a różnice między nimi, historia badań języków wizualno-przestrzennych) do szczegółowych, takich jak zagadnienia z zakresu morfologii czy składni migowej. Zajęcia pozwalają studentom na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas przygotowywania pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: 1. Języki migowe, języki migane i języki foniczne – podobieństwa i różnice. Języki migowe a gesty. Domowe języki migowe 2. Zróżnicowanie geograficzne i typologiczne języków migowych świata. Klasyfikacje języków migowych 3. Historia języków migowych i badań nad komunikacją wizualno-przestrzenną 4. Główne kierunki rozwoju lingwistyki migowej. Lingwistyka korpusowa 5. Systemy notacji języków migowych i ich zastosowania. 6. Podstawowe problemy opisu języków migowych 7. Fonologia migowa 8. Morfologia migowa. 9.Składnia migowa – szyk zdania i typy zdań migowych 10. Przestrzeń w językach migowych 11. Ikoniczność i metafora w językach wizualno-przestrzennych 12. Wariantywność i zmiany językowe w językach migowych |
Literatura: |
Brentari D. (2010), red. Sign Languages. Cambridge: Cambridge University Press. Pfau R., Steinbach M. i Woll B. (2012), red. Sign language: An international handbook. Berlin: De Gruyter Mouton (wybrane rozdziały) Rutkowski P. (2017), red., Ikoniczność w gramatyce i leksyce polskiego języka migowego (PJM) (Lingwistyka Migowa w Polsce / Sign Linguistics in Poland: 1), Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Rutkowski, P. i Łozińska S. (2014), red. Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Sandler W. i Lillo-Martin D. (2006), Sign Language and Linguistic Universals. Cambridge: Cambridge University Press. Taub S. F. (2001), Language from the Body.Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press. Valli C., Lucas C., Mulrooney K. i Villanueva M. (2011). Linguistics of American Sign Language: An Introduction. Washington: Gallaudet University Press. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej, terminologii, rozwoju i metod badawczych lingwistyki migowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury języka migowego, jego cech charakterystycznych oraz różnic i podobieństw między językami fonicznymi a wizualno-przestrzennymi. Ma pogłębioną wiedzę na temat związków między lingwistyką migową a innymi dyscyplinami humanistyki. W zakresie umiejętności: Posiada umiejętność samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy w zakresie lingwistyki. Posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia prostych badań z zakresu lingwistyki migowej, zna i rozumie terminologię lingwistyczną i potrafi ją stosować. W zakresie kompetencji społecznych: Docenia wartość zdobywanej wiedzy i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do weryfikowania odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach Test zaliczeniowy i ocena ciągła |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Łozińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Łozińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.