Antropologia islamu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia islamu |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L6: Antropologia religii Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę antropologii islamu. Część zajęć zostanie poświęcona teoretycznym rozważaniom, część zagadnieniom szczegółowym (przykłady będą pochodzić przede wszystkim z terenu badań prowadzących konwersatorium tj. Bułgarii i Macedonii). Każde zajęcia będą prowadzić dwie osoby – koordynatorka i dyskutantka. |
Pełny opis: |
1) Zajęcia wprowadzające do tematu Tapper R., "Islamic Anthropology" and the "Anthropology of Islam", Anthropological Quarterly, Jul 1995, Vol. 68, Issue 3. 2) Różne typy islamu Akbar A., An Annthropological Excursion into the Muslim World, in: Journey into Islam. The Crisis of Globalisation, Washington 2007, s. 1- 48. 3) Rytuały (muzułmańskie praktyki religijne) Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog 2002. 4) i 5) Gender, relacje płci Achkoska V., Lifting the Veils from Muslim Women in the Republic of Macedonia Following the Second World War [w:] Gender Relations in South Eastern Europe: Historical Perspectives on Womanhood and Manhood in 19th and 20th Century, pod red. S.Naumovic, M. Jovanovic, Beograd, 2002. Hunt S. (2004), Muslim Women in the Bosnian Crucible [w:] Sex Roles, Vol. 51, No. 5/6. McBrien, J. Mukada's struggle: veils and modernity in Kyrgystan, Journal of the Royal Anthropological Institute, 2009, s. 127-144. 6) Islam i terroryzm Zulaika J., Douglass W.A. Terror and taboo. The follies, fables, and faces of terrorism, New York, Routlege, 1996. Asad T. On Suicide Bombing, New York, Columbia University Press, 2007. 7) Reformatorzy i tradycjonaliści S. F. Alatas, Contemporary Muslim Reviwal, The Case of “Protestant Islam”, “The Muslim World” vol. 97, s. 508-520 (M. Lubańska). Raubisko, I. Proper 'traditional' versus dangerous 'new'. Religious Ideology and Idiosyncratic Islamic Practices in Post-Soviet Chechenya. 8) Postmodernizm i islam A.Ahmed, Postmodernism and Islam, in: Postmodernism and Islam. Predicament and promise, London and NY 1992, s.1-50. 9) Muzułmanie w Europie Vertovec S., Diaspora, transnationalism and Islam: Sites of Change and Modes of Research, w: Muslim Networks and Transnational Communities in and across Europe, Stefano Allievi and Jorgen Nielsen, eds. Leiden: E. J. Brill, 2003. 3. 10) Muzułmanie i islam w debacie publicznej w Polsce i w Europie Kastoryano Riva (2004), Religion and Incorporation: Islam in France and Germany, “International Migration Review”, Vol. 38, No. 3 (Fall, 2004), s. 1234-1255. 11) Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Achkoska V., Lifting the Veils from Muslim Women in the Republic of Macedonia Following the Second World War [w:] Gender Relations in South Eastern Europe: Historical Perspectives on Womanhood and Manhood in 19th and 20th Century, pod red. S.Naumovic, M. Jovanovic, Beograd, 2002. A.Ahmed, Postmodernism and Islam, in: Postmodernism and Islam. Predicament and promise, London and NY 1992, s.1-50. Akbar A., An Annthropological Excursion into the Muslim World, in: Journey into Islam. The Crisis of Globalisation, Washington 2007, s. 1- 48. S. F. Alatas, Contemporary Muslim Reviwal, The Case of “Protestant Islam”, “The Muslim World” vol. 97, s. 508-520 (M. Lubańska). Asad T. On Suicide Bombing, New York, Columbia University Press, 2007. Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog 2002. Hunt S. (2004), Muslim Women in the Bosnian Crucible [w:] Sex Roles, Vol. 51, No. 5/6. Kastoryano Riva (2004), Religion and Incorporation: Islam in France and Germany, “International Migration Review”, Vol. 38, No. 3 (Fall, 2004), s. 1234-1255. McBrien, J. Mukada's struggle: veils and modernity in Kyrgystan, Journal of the Royal Anthropological Institute, 2009, s. 127-144. Zulaika J., Douglass W.A. Terror and taboo. The follies, fables, and faces of terrorism, New York, Routlege, 1996. Raubisko, I. Proper 'traditional' versus dangerous 'new'. Religious Ideology and Idiosyncratic Islamic Practices in Post-Soviet Chechenya. Tapper R., "Islamic Anthropology" and the "Anthropology of Islam", Anthropological Quarterly, Jul 1995, Vol. 68, Issue 3. Vertovec S., Diaspora, transnationalism and Islam: Sites of Change and Modes of Research, w: Muslim Networks and Transnational Communities in and across Europe, Stefano Allievi and Jorgen Nielsen, eds. Leiden: E. J. Brill, 2003. 3. |
Efekty uczenia się: |
Studenci opanują podstawową terminologię i zapoznają się z wybranymi zagadnieniami niezbędnymi do pogłębiania wiedzy o życiu społeczno-religijnym w krajach muzułmańskich. Prezentowana na zajęciach literatura przedmiotu ma na celu podniesienie kompetencji teoretycznych studentów, pomocnych w analizie życia społecznego muzułmanów - szczególnie na Bałkanach. Służyć będą też temu dane i relacje z badań terenowych przytaczane przez osoby prowadzące konwersatorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - kolokwium z podstaw islamu i prezentacja. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaliszewska | |
Prowadzący grup: | Iwona Kaliszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.