Pojęcia - narzędzia analizy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LPNA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pojęcia - narzędzia analizy |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym mające wdrożyć studentów w umiejętność stosowania pojęć do analizy materiałów źródłowych |
Pełny opis: |
Zajęcia są próbą wyjścia naprzeciw studenckim problemom ze stosowaniem pojęć – narzędzi analizy materiałów źródłowych. Kurs ma nauczyć studentów jak precyzyjnie objaśniać pojęcia zaczerpnięte z teorii nauk o kulturze i nauk społecznych, a następnie jak te pojęcia stosować w procesie analizy źródeł. W czasie zajęć studenci pogłębią rozumienie kategorii wprowadzanych na wykładzie „Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej” takich jak: habitus, strategie/ taktyki, struktura/ antystruktura, myśl potoczna, poetyka społeczna, narracje, etniczność, polityka tożsamościowa. W przypadku każdego z tych pojęć pierwsze zajęcia będą poświęcone wspólnemu omówieniu tekstu objaśniającego daną kategorię, a drugie przykładom zastosowania jej. Na drugich zajęciach studenci będą ćwiczyli zastosowanie omawianego pojęcia do analizy wybranego przez siebie przykładowego materiału źródłowego zaczerpniętego z przeprowadzonych przez nich badań terenowych lub z pola ich zainteresowań (dopuszczone są materiały z przestrzeni internetowych). |
Literatura: |
Bourdieu P., Zmysł praktyczny, Kraków 2008, R. 3 Struktury, habitusy, praktyki, s. 72-90. De Certeau M., Wynaleźć codzienność, Kraków 2008, Wstęp ogólny, s. XXXVI-XLI. Geertz C., Wiedza lokalna, Kraków 2005, R. 4 Wiedza potoczna jako system kulturowy, s. 81-100. Turner V., Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, „Konteksty” 2002, nr 3-4. Herzfeld M., Zażyłość kulturowa, Kraków 2007, R. Poetyka społeczna w teorii i praktyce, s. 193-210. Antropologia doświadczenia, red. V. Turner, E. M. Bruner, Kraków 2011, Bruner E. M., Etnografia jako narracja, s. 150- 167. Ericksen T. H., Etniczność i nacjonalizm, Kraków 2013, R. 1 Czym jest etniczność? s. 13-37 lub R. 2 Klasyfikacja etniczna: My i Oni, s. 39-61, R. 8 Polityka tożsamościowa, kultura i prawa, s. 213-241. Lash S., Lury C., Globalny przemysł kulturowy. Mediatyzacja rzeczy, Kraków 2011, R. 1: Wstęp: Teoria – kilka wskazówek, s. 11-31. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zyskuje (a właściwie pogłębia) wiedzę z zakresu teorii nauk społecznych i humanistycznych oraz stosowanych w tych naukach pojęć. Umiejętności Student umie analizować/ interpretować materiały źródłowe. Ta niełatwa umiejętność jest niezbędna w procesie pisania prac dyplomowych (zarówno pracy licencjackiej jak też magisterskiej). Student umie zoperacjonalizować wiedzę teoretyczną i stosować ją do analizy źródeł. Kompetencje społeczne Student umie pracować w grupie i potrafi ustnie zaprezentować przed grupą wyniki swojej pracy analitycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje analizy źródeł na forum grupy zajęciowej; aktywny udział w dyskusji na zajęciach; czytanie zadanych lektur (na co drugie zajęcia, łącznie 7 tekstów ok. 20 stronicowych). Prezentacje w czasie zajęć oraz aktywność w dyskusji oceniane plusami sumującymi się na ocenę końcową |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Malewska-Szałygin | |
Prowadzący grup: | Anna Malewska-Szałygin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.