Klasyczne teorie antropologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-MKTA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyczne teorie antropologiczne |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
I rok studiów magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązkowy dla osób z dyplomem licencjata z dziedzinny innej niż etnologia i antropologia kulturowa. |
Pełny opis: |
Podstawowy cel kursu to uzupełnienie wiedzy uczestników z zakresu historii myśli etnologicznej i antropologicznej. Treści programowe: • zapoznanie uczestników zajęć z podstawową i poszerzoną terminologią charakterystyczną dla etnologii i antropologii kulturowej • wprowadzenie do historii rozwoju myśli etnologicznej i antropologicznej • omówienie kluczowych dla etnologii i antropologii szkół i orientacji teoretycznych • lektura i krytyczne omówienie najważniejszych prac terenowych i teoretycznych, przedstawienie sylwetek wybranych autorów i badaczy • ukazanie wpływu rozwoju myśli etnologicznej i antropologicznej na współczesne praktyki badawcze i orientacje teoretyczneprzygotowanie uczestników zajęć do uczestniczenia w obowiązkowych i nieobowiązkowych przedmiotach wymagających znajomościhistorii myśli etnologicznej i antropologicznej. Uczestnicy zajęć co tydzień zapoznają się z kluczowymi tekstami etnologicznymi i antropologicznymi i w trakcie moderowanej dyskusjilub ćwiczeń w parach/grupach dokonują ich krytycznej analizy. |
Literatura: |
R. Benedict, Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Północno-zachodnie Wybrzeże Ameryki, [w:] Wzory kultury, Warszawa 1966, s. 126-209; s. 257-310. M. Buchowski, Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalnośc, Kraków 2004. R. Caillois, Teoria święta, w: Żywioł i ład, str. 121-160. M. Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata. Czas święty i mity, w; Sacrum, mit, historia, 1970, str. 53-124. E. E. Evans-Pritchard, Czary, wyrocznie i magia u Azande, s. 23-48, 117-138. J. G. Frazer, Magia sympatyczna; Magia i religia, [w:] Złota Gałąź, Warszawa 1996, s. 38-42; 43-81. L. Levi-Bruhl, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, Warszawa 1992, s. 55-93, 154-171. C. Levi-Strauss, Rodzina, [w:] Spojrzenie z oddali, s. 75-111 oraz rozdz. Analiza strukturalna w językoznawstwie w antropologii [w:] Antropologia strukturalna, Warszawa 1970, str. 89-115 lub z wydania z roku 2000: str. 35-54. C. Lévi-Strauss, Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260. B. Malinowski, Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651. M. Mauss, Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331. M. Mauss, Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655. L. H. Morgan, Społeczeństwo pierwotne, [w:] Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007, s. 71-81. G. Obeyesekere, Apoteoza kapitana Cooka. Euroepjskie mitotwórstwo w rejonie Pacyfiku, s. 21-47, 251-261. M. Sahlins, Jak myślą „tubylcy”. O kapitanie Cooku, na przykład, Kraków 2007, s. 163-214. V. W. Turner, Liminalność i communitas, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, (red.) M. Kempy, E. Nowicka, Warszawa 2004, s. 240-266. E. B. Tylor, Cywilizacja pierwotna, [w:] Świat człowieka, świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, (red.) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007, s. 82-96. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu etnologii, antropologii kulturowej i społecznej; - zna podstawowe teorie i szkoły antropologiczne oraz klasyczne teksty antropologiczne, należące do kanonu dziedziny; - wyróżnia warstwę faktograficzną i teoretyczną tekstu antropologicznego; - rozpoznaje poszczególne teorie i szkoły antropologiczne; - analizuje poglądy autora zawarte w tekście; - rozumie przesłanie teoretyczne czytanego teksu; - dostrzega uwarunkowania historyczno-teoretyczne, stojące za tezami tekstu; - potrafi ocenić przydatność teoretyczną czytanego tekstu; - potrafi zastosować poznaną teorię do innego zbioru danych empirycznych; - potrafi zastosować przeczytany tekst do analizy własnych materiałów etnograficznych; - wysnuwa wnioski i analizuje tekst samodzielnie, bez korzystania z gotowych opracowań; - zasady konstruowania dobrego tekstu naukowego (oraz zachodzące w tej kwestii różnice między poszczególnymi paradygmatami); - rozumie złożoność procesów społecznych i kulturowych zachodzących w różnych typach społeczeństw; - odróżnia postawę oceniającego widza od postawy rozumiejącego badacza; - dostrzega niejednoznaczność i względność poglądów, również naukowych; - ocenia przydatność etnologii antropologii kulturowej dla innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych oraz dla służby publicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Amanda Krzyworzeka | |
Prowadzący grup: | Amanda Krzyworzeka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Amanda Krzyworzeka | |
Prowadzący grup: | Amanda Krzyworzeka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.