Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia V

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-PRAC-V
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia V
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
I rok II st. Muzykologia
II rok II st. Muzykologia
Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badawczą związaną z profilem istniejącego do końca 2020 roku Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki oraz głównymi nurtami badań podejmowanych przez jego pracowników (obok teorii i estetyki mieści się wśród nich m.in. historia muzyki od XIX do XXI wieku z wielością i różnorodnością swej problematyki oraz metodologia badań muzykologicznych).

Literatura:

Dostosowana do tematyki pracowni w danym roku (semestrze) akademickim i przdstawiona w sylabusie właściwym dla danego cyklu.

Efekty uczenia się:

Uczestnik kursu:

- ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej problematyki badawczej podejmowanej w byłym Zakładzie,

- formułuje i analizuje problemy badawcze związane z profilem zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie z sylabusem osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu.

Praktyki zawodowe:

ND.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Siechowicz
Prowadzący grup: Paweł Siechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W semestrze zimowym spotkania pracowni poświęcimy lekturze książek autorstwa redaktorów serii wydawniczej New Material Histories of Music prowadzonej od 2018 roku przez prestiżowe

wydawnictwo naukowe University of Chicago Press. Pracujący na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley Nicholas Mathew i James Q. Davies specjalizują się w historii muzyki XVIII i XIX wieku. Ich prace cechuje łączenie dyskusji o muzyce z refleksją o jej materialnych nośnikach (ciałach, powietrzu, towarach) i ich społecznych uwarunkowaniach (kulturowych, politycznych,

ekonomicznych). Zrecenzujemy także albumy płytowe z muzyką stanowiącą przedmiot zainteresowania obu muzykologów.

Pełny opis:

Zainaugurowana w 2018 roku przez University of Chicago Press seria wydawnicza New Material Histories of Music stawia sobie za cel publikowanie badań dotykających materialnych aspektów praktyk muzycznych i dźwiękowych, wiążących ulotne dźwięki z bardziej uchwytnymi uwarunkowaniami ekologicznymi i społecznymi wytwarzających je działań.

Redaktorzy prowadzący serii, Nicholas Mathew i James Q. Davies z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley specjalizujący się w historii muzyki XVIII i XIX wieku dają doskonały przykład tego rodzaju

nastawienia badawczego w swoich własnych badaniach.

Książka Nicholasa Mathew "The Haydn Economy" sytuuje twórczość Józefa Haydna w kontekście ekonomicznych przemian głównych ośrodków muzycznych ówczesnej Europy – Wiednia i

Londynu, podejmując refleksję o niepoddających się łatwemu przekładowi pojęciach wiążących estetykę i ekonomię: commerce, interest, objects, work, value.

James Davies w książce "Romantic Anatomies of Performance" rozważa cielesne wymiary kluczowych zjawisk muzycznych pierwszej połowy XIX wieku, koncentrując uwagę na dłoniach pianistów i głosach śpiewaków. Oprócz dyskusji o kolejnych rozdziałach obu książek, zadaniem uczestników zajęć będzie także napisanie dwóch pogłębionych recenzji albumów muzycznych z nagraniami wykonań interpretowanego przez obu muzykologów repertuaru.

Literatura:

James Q. Davies, "Romantic Anatomies of Performance", Berkeley, London: University of California Press 2016. 

Nicholas Mathew, "The Haydn economy. Music, aesthetics, and commerce in the late eighteenth century", Chicago: Chicago University Press 2022.

Uwagi:

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna nowe anglojęzyczne publikacje należące do nurtu muzykologii kulturowej. Student zna wybrane strategie badawcze i metody nowej muzykologii.

Umiejętności: Student zabiera głos w dyskusji o przeczytanym tekście. Student formułuje pytania do przeczytanego tekstu. Student analizuje przeczytany tekst pod kątem zastosowanych metod i strategii badawczych. Student tworzy własny tekst krytyczny z wykorzystaniem narzędzi muzykologii kulturowej.

Postawy: Student interesuje się nowymi publikacjami w obrębie muzykologii. Student zajmuje krytyczną postawę wobec przeczytanych tekstów. Student kształtuje swoją praktykę słuchania muzyki z pomocą literatury muzykologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność: udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie krótkich prac na przestrzeni semestru w formie wprowadzenia do dyskusji o przeczytanych lekturach Prace pisemne: dwie prace w formie pogłębionej recenzji albumu muzycznego, wykorzystujące

zdobytą na zajęciach wiedzę, ocenie podlega strona merytoryczna i językowa tekstu

Zakres tematów:

- Filozoficzne źródła nauk o sztuce i ekonomii

- Kluczowe pojęcia z pogranicza estetyki i ekonomii: commerce, interest, objects, work, value

- Londyńskie symfonie Józefa Haydna

- Zmierzch epoki kastratów, sławne głosy żeńskie (Sontag, Malibran) i męskie (Nourrit, Donzelli)

- Pianiści wirtuozi (Chopin, Thalberg, Liszt)

- Fizjologia muzyki: głos i dotyk

Metody dydaktyczne:

dyskusja, recenzja, praca z tekstem, praca z nagraniem muzycznym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Siechowicz
Prowadzący grup: Paweł Siechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z pogranicza muzykologii, filozofii muzyki i historii idei autorstwa Karola Bergera i Lydia Goehr oraz zbioru artykułów pod redakcją Małgorzaty Janickiej-Słysz podejmujących temat odpowiedzi polskich i litewskich kompozytorów na transformację ustrojową ostatniej dekady XX wieku.

Oprócz udziału w omawianiu wspólnych lektur zadaniem studentów będzie prowadzenie dyskusji oraz napisanie dwóch recenzji płytowych.

Pełny opis:

W semestrze letnim spotkania pracowni poświęcimy pracy z książkami z pogranicza muzykologii, filozofii muzyki i historii idei. Zapoznamy się z kluczowymi fragmentami dwóch ostatnich książek Karola Bergera (Bach's Cycle, Mozart's Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity oraz Beyond Reason. Wagner contra Nietzsche), poznając oświeceniowe i romantyczne idee, które ukształtowały naszą nowoczesność (Rozum, Historia, Naród, Wola). Zapoznamy się z badaniami opisującymi odpowiedzi polskich i litewskich kompozytorów na upadek komunizmu i wprowadzenie ustroju demokratycznego (Małgorzata Janicka-Słysz, Music of Change). Główną część semestru poświęcimy na lekturę przełomowej książki łączącej metodologię filozoficzną i historyczną (Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni).

Oprócz udziału w omawianiu wspólnych lektur zadaniem studentów będzie prowadzenie dyskusji oraz napisanie dwóch recenzji płytowych.

Literatura:

Karol Berger, Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity, Berkeley–Los Angeles–London, 2008.

Karol Berger, Beyond Reason. Wagner Contra Nietzsche, Oakland, 2017.

Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, Kraków 2022.

Małgorzata Janicka-Słysz (ed.), Music of change. Expression of liberation in Polish and Lithuanian music before and after 1989, Kraków 2023.

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Siechowicz
Prowadzący grup: Paweł Siechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W semestrze zimowym spotkania pracowni poświęcimy lekturze książek autorstwa redaktorów serii wydawniczej New Material Histories of Music prowadzonej od 2018 roku przez prestiżowe

wydawnictwo naukowe University of Chicago Press. Pracujący na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley Nicholas Mathew i James Q. Davies specjalizują się w historii muzyki XVIII i XIX wieku. Ich prace cechuje łączenie dyskusji o muzyce z refleksją o jej materialnych nośnikach (ciałach, powietrzu, towarach) i ich społecznych uwarunkowaniach (kulturowych, politycznych,

ekonomicznych). Zrecenzujemy także albumy płytowe z muzyką stanowiącą przedmiot zainteresowania obu muzykologów.

Pełny opis:

Zainaugurowana w 2018 roku przez University of Chicago Press seria wydawnicza New Material Histories of Music stawia sobie za cel publikowanie badań dotykających materialnych aspektów praktyk muzycznych i dźwiękowych, wiążących ulotne dźwięki z bardziej uchwytnymi uwarunkowaniami ekologicznymi i społecznymi wytwarzających je działań.

Redaktorzy prowadzący serii, Nicholas Mathew i James Q. Davies z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley specjalizujący się w historii muzyki XVIII i XIX wieku dają doskonały przykład tego rodzaju

nastawienia badawczego w swoich własnych badaniach.

Książka Nicholasa Mathew "The Haydn Economy" sytuuje twórczość Józefa Haydna w kontekście ekonomicznych przemian głównych ośrodków muzycznych ówczesnej Europy – Wiednia i

Londynu, podejmując refleksję o niepoddających się łatwemu przekładowi pojęciach wiążących estetykę i ekonomię: commerce, interest, objects, work, value.

James Davies w książce "Romantic Anatomies of Performance" rozważa cielesne wymiary kluczowych zjawisk muzycznych pierwszej połowy XIX wieku, koncentrując uwagę na dłoniach pianistów i głosach śpiewaków. Oprócz dyskusji o kolejnych rozdziałach obu książek, zadaniem uczestników zajęć będzie także napisanie dwóch pogłębionych recenzji albumów muzycznych z nagraniami wykonań interpretowanego przez obu muzykologów repertuaru.

Literatura:

James Q. Davies, "Romantic Anatomies of Performance", Berkeley, London: University of California Press 2016. 

Nicholas Mathew, "The Haydn economy. Music, aesthetics, and commerce in the late eighteenth century", Chicago: Chicago University Press 2022.

Uwagi:

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna nowe anglojęzyczne publikacje należące do nurtu muzykologii kulturowej. Student zna wybrane strategie badawcze i metody nowej muzykologii.

Umiejętności: Student zabiera głos w dyskusji o przeczytanym tekście. Student formułuje pytania do przeczytanego tekstu. Student analizuje przeczytany tekst pod kątem zastosowanych metod i strategii badawczych. Student tworzy własny tekst krytyczny z wykorzystaniem narzędzi muzykologii kulturowej.

Postawy: Student interesuje się nowymi publikacjami w obrębie muzykologii. Student zajmuje krytyczną postawę wobec przeczytanych tekstów. Student kształtuje swoją praktykę słuchania muzyki z pomocą literatury muzykologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność: udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie krótkich prac na przestrzeni semestru w formie wprowadzenia do dyskusji o przeczytanych lekturach Prace pisemne: dwie prace w formie pogłębionej recenzji albumu muzycznego, wykorzystujące

zdobytą na zajęciach wiedzę, ocenie podlega strona merytoryczna i językowa tekstu

Zakres tematów:

- Filozoficzne źródła nauk o sztuce i ekonomii

- Kluczowe pojęcia z pogranicza estetyki i ekonomii: commerce, interest, objects, work, value

- Londyńskie symfonie Józefa Haydna

- Zmierzch epoki kastratów, sławne głosy żeńskie (Sontag, Malibran) i męskie (Nourrit, Donzelli)

- Pianiści wirtuozi (Chopin, Thalberg, Liszt)

- Fizjologia muzyki: głos i dotyk

Metody dydaktyczne:

dyskusja, recenzja, praca z tekstem, praca z nagraniem muzycznym

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)