Nauki społeczne - Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L-NS-SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki społeczne - Socjologia |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest pomyślany z pewnym udziałem studentów. Trudno przygotować coś w rodzaju wstępu do socjologii jako semestralne zajęcia. W związku z tym zaprezentowane będą tylko podstawowe problemy ujmowania zjawisk społecznych. Przy udziale studentów chciałbym też poszukiwać odpowiedzi na pytania: 1. Jakie są zagrożenia demokratycznego systemu politycznego (partyjnego) i jakie są tego związki z gospodarką? 2. Czy globalizacja sprzyja podważeniu zaufania do demokratycznych państw? 4. Czy ruchy nacjonalistyczne zagrażają realnie demokracji w Europie i Ameryce? |
Pełny opis: |
1. Podstawy życia społecznego: biologia czy kultura? 2. Czym jest społeczeństwo? 3. Społeczeństwo jako proces (wg G. H. Meada) 4. Społeczne uwarunkowania osobowości. Badanie postaw i problemy z tożsamością. 5. Problemy z tożsamością. Przynależność grupowa i stereotypy. 6. Naród i państwo narodowe. Tradycja narodowa a współczesna globalizacja. 7. Demokratyczne państwo i społeczeństwo obywatelskie, cz. I i II. 8. Jak socjologia bada zjawiska i procesy społeczne. 9. Dyskusja podsumowująca. |
Literatura: |
Literatura 1. A. De Tocqueville, O demokracji w Ameryce (np. ostatnia część); 2. Podstawy życia społecznego w Polsce, pod red. M. Marody i E. Gucwy – Leśny; 3. S. Ossowski, O osobliwościach nauk społecznych; 4. M. Weber. Trzy czyste typy prawomocnego panowania, w: Elementy teorii socjologicznych; 5. A. Sułek, Sondaż polski; 6. Młodzież szkolna o rynku i demokracji, pod red. K. Koseły 7. I. Krzemiński, „Solidarność”. Projekt polskiej demokracji; 8. Czy Polacy są antysemitami?, pod red. I. Krzemińskiego; 9. P. Śpiewak, Ideologie i obywatele; 10. Z. Bauman, Socjologia; 11. P. Berger, Zaproszenie do socjologii; 12 A.Giddens, Socjologia. Zwięzłe i krytyczne wprowadzenie Literatura może ulec zmianie. |
Efekty uczenia się: |
- posiada pogłębioną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk, w tym o jej możliwych zastosowaniach na gruncie innych dyscyplin - jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych - posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji - jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych - potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie uzgodnionej ze studentami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Milena Błahuta | |
Prowadzący grup: | Milena Błahuta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.