Fonetyka i fonologia języka C-migowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-FFCM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka C-migowy |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzające do podstawowych zagadnień z zakresu fonologii i fonetyki języków migowych (ze szczególnym uwzględnieniem polskiego języka migowego). Kurs ma charakter teoretyczny z elementami ćwiczeń praktycznych. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie słuchaczy do zagadnień fonologii języków migowych i zaprezentowanie współczesnych narzędzi badawczych z zakresu tej dziedziny. Zakres tematyczny obejmuje: • wprowadzenie do terminologii fonologicznej i fonetycznej • modalność wizualno-przestrzenna • podstawy fonetyki języków migowych • fonologia języków migowych - ujęcie historyczne (W. Stokoe, S.K. Liddell) • model fonologiczny W. Sandler dla języków migowych • model prozodyczny D. Brentari dla języków migowych • transkrypcja fonetyczna języków migowych • transkrypcje modeli fonologicznych • procesy fonologiczne w językach migowych W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Brentari, D. 1999. A Prosodic Model of Sign Language Phonology, MIT Press, Cambridge. Brentari, D., 2009, Modality differences in sign language phonology an morphophonemics, [w:] Meier R.P., Cormier K., Quinto-Pozos D. (red.), Modality and Structure in Signed and Spoken Languages, Cambridge University Press. Brentari, D. 2010. Handshape in Sign Language Phonology, [w:] M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume i K. Rice (red.), Companion to Phonology. New York/Oxford: Wiley-Blackwells. Fenlon, J., K. Cormier I D. Brentari. 2018. The phonology of sign languages, [w:] A. Bosch (red.), Routledge Handbook of Phonological Theory. NY: Routledge. Jantunen, T., Takkinen, R. 2010. Syllable structure in sign language phonology, [w:] Brenatri, D. (red.), Sign languages, Cambridge: Cambridge University Press, s. 312-331. Kelsall S., (BMC), Movement and Location Notation for Americna Sign Language, http://www.swarthmore.edu/SocSci/Linguistics/Papers /2006/kelsall_sarah.pdf, 2006 r. Liddell, S. K. 2003. Grammar, Gesture, and Meaning in American Sign Language, Cambridge: Cambridge University Press. Sandler, W., Lillo-Martin, D. C. 2006. Sign language and linguistic universals. Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press. Sandler, W. 2005. Phonology, Phonetics, and the Non-dominant Hand, [w:] Goldstein, L., Whalen, D. i Best, C. (red.), Papers in Laboratory Phonology: Varieties of Phonological Competence. Berlin: Mouton-de Gruyte. Stokoe, W. C. 1960. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, [w:] Studies in Linguistics: Occasional Papers, Buffalo: Department of Anthropology and Linguistics, University of Buffalo. Tomaszewski, P., Rosik, P. 2007. Sygnały niemanualne a zdanie pojedyncze w Polskim Języku Migowym: gramatyka twarzy, "Poradnik Językowy" z.1., s. 33 – 49. Willbur, R. 2011. Sign Syllables, [w:] The Blackwell Companion to Phonology, Oostendorp, van M., Ewen, C.J., Hume, E., Rice, K. (red.), Oxford: Blackwell, s. 1309-1334. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student posiada: Wiedzę: ● zna podstawowe terminy z zakresu fonologii i fonetyki języka migowego ● zna strukturę i podstawowe elementy modeli fonologicznych dla języków migowych ● zna symbole trzech różnych transkrypcji fonetycznych dla języków migowych ● zna podstawowe procesy fonologiczne właściwe dla języków migowych ● ma wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu i głównych badaczach z zakresu lingwistyki migowej Umiejętności: ● podaje definicję fonemu i sylaby w języku migowym ● wymienia parametry fonologiczne znaku ● potrafi wskazać przykłady procesów fonologicznych w tekście migowym ● potrafi samodzielnie dokonywać zapisu prostych znaków w HamNoSySie ● umie zapisać prosty znak migowy za pomocą drzewka fonologicznego W. Sandler i D. Brentari Kompetencje społeczne: ● zachowuje otwartość na istniejące różnice między modalnością wizualno-przestrzenną a słuchowo-głosową ● dostrzega i akceptuje zróżnicowanie systemów fonetycznych języków świata uwzględniając przy tym specyfikę systemu fonetycznego języków migowych ● jest zorientowany na uaktualnianie swojego stanu wiedzy z zakresu lingwistyki migowej ● jest przygotowany do pracy samodzielnej, w trakcie której w sposób praktyczny zastosuje zdobyte wcześniej informacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z następujących elementów: ● test pisemny — 50%, ● praca semestralna— 40% ● obecność— 10%, Kryteria oceny końcowej są obliczane według następujących wartości: ● ponad 90% – 5 ● 85%-90% – 4,5 ● 76%-84% – 4 ● 70%-75% – 3,5 ● 60%-69% – 3 Kryteria oceniania: Semestr: pisemny test końcowy— 50%; praca semestralna— 40%; obecność —10%. Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kalata-Zawłocka, Joanna Wójcicka | |
Prowadzący grup: | Joanna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kalata-Zawłocka | |
Prowadzący grup: | Joanna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.