Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka i fonologia języka C-migowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L1-FFCM
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fonetyka i fonologia języka C-migowy
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzające do podstawowych zagadnień z zakresu fonologii i fonetyki języków migowych (ze szczególnym uwzględnieniem polskiego języka migowego). Kurs ma charakter teoretyczny z elementami ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

Kurs ma na celu wprowadzenie słuchaczy do zagadnień fonologii języków migowych i zaprezentowanie współczesnych narzędzi badawczych z zakresu tej dziedziny.

Zakres tematyczny obejmuje:

• wprowadzenie do terminologii fonologicznej i fonetycznej

• modalność wizualno-przestrzenna

• podstawy fonetyki języków migowych

• fonologia języków migowych - ujęcie historyczne (W. Stokoe, S.K. Liddell)

• model fonologiczny W. Sandler dla języków migowych

• model prozodyczny D. Brentari dla języków migowych

• transkrypcja fonetyczna języków migowych

• transkrypcje modeli fonologicznych

• procesy fonologiczne w językach migowych

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Literatura:

Brentari, D. 1999. A Prosodic Model of Sign Language Phonology, MIT Press,

Cambridge.

Brentari, D., 2009, Modality differences in sign language phonology an morphophonemics, [w:] Meier R.P., Cormier K., Quinto-Pozos D. (red.), Modality and Structure in Signed and Spoken Languages, Cambridge University Press.

Brentari, D. 2010. Handshape in Sign Language Phonology, [w:] M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume i K. Rice (red.), Companion to Phonology. New York/Oxford: Wiley-Blackwells.

Fenlon, J., K. Cormier I D. Brentari. 2018. The phonology of sign languages, [w:]

A. Bosch (red.), Routledge Handbook of Phonological Theory. NY: Routledge.

Jantunen, T., Takkinen, R. 2010. Syllable structure in sign language phonology, [w:] Brenatri, D. (red.), Sign languages, Cambridge: Cambridge University Press, s. 312-331.

Kelsall S., (BMC), Movement and Location Notation for Americna Sign Language, http://www.swarthmore.edu/SocSci/Linguistics/Papers /2006/kelsall_sarah.pdf, 2006 r.

Liddell, S. K. 2003. Grammar, Gesture, and Meaning in American Sign Language,

Cambridge: Cambridge University Press.

Sandler, W., Lillo-Martin, D. C. 2006. Sign language and linguistic universals.

Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press.

Sandler, W. 2005. Phonology, Phonetics, and the Non-dominant Hand, [w:]

Goldstein, L., Whalen, D. i Best, C. (red.), Papers in Laboratory Phonology: Varieties of Phonological Competence. Berlin: Mouton-de Gruyte.

Stokoe, W. C. 1960. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, [w:] Studies in Linguistics: Occasional Papers, Buffalo: Department of Anthropology and Linguistics, University of Buffalo.

Tomaszewski, P., Rosik, P. 2007. Sygnały niemanualne a zdanie pojedyncze w Polskim Języku Migowym: gramatyka twarzy, "Poradnik Językowy" z.1., s. 33 – 49.

Willbur, R. 2011. Sign Syllables, [w:] The Blackwell Companion to Phonology, Oostendorp, van M., Ewen, C.J., Hume, E., Rice, K. (red.), Oxford: Blackwell, s. 1309-1334.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student posiada:

Wiedzę:

● zna podstawowe terminy z zakresu fonologii i fonetyki języka migowego

● zna strukturę i podstawowe elementy modeli fonologicznych dla języków migowych

● zna symbole trzech różnych transkrypcji fonetycznych dla języków migowych

● zna podstawowe procesy fonologiczne właściwe dla języków migowych

● ma wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu i głównych badaczach z zakresu lingwistyki migowej

Umiejętności:

● podaje definicję fonemu i sylaby w języku migowym

● wymienia parametry fonologiczne znaku

● potrafi wskazać przykłady procesów fonologicznych w tekście migowym

● potrafi samodzielnie dokonywać zapisu prostych znaków w HamNoSySie

● umie zapisać prosty znak migowy za pomocą drzewka fonologicznego W. Sandler i D. Brentari

Kompetencje społeczne:

● zachowuje otwartość na istniejące różnice między modalnością wizualno-przestrzenną a słuchowo-głosową

● dostrzega i akceptuje zróżnicowanie systemów fonetycznych języków świata uwzględniając przy tym specyfikę systemu fonetycznego języków migowych

● jest zorientowany na uaktualnianie swojego stanu wiedzy z zakresu lingwistyki migowej

● jest przygotowany do pracy samodzielnej, w trakcie której w sposób praktyczny zastosuje zdobyte wcześniej informacje

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu składa się z następujących elementów:

● test pisemny — 50%,

● praca semestralna— 40%

● obecność— 10%,

Kryteria oceny końcowej są obliczane według następujących wartości:

● ponad 90% – 5

● 85%-90% – 4,5

● 76%-84% – 4

● 70%-75% – 3,5

● 60%-69% – 3

Kryteria oceniania:

Semestr: pisemny test końcowy— 50%; praca semestralna— 40%; obecność —10%.

Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kalata-Zawłocka, Joanna Wójcicka
Prowadzący grup: Joanna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kalata-Zawłocka
Prowadzący grup: Joanna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)