Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PN1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdany egzamin maturalny z języka niemieckiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Znajomość języka niemieckiego na poziomie matury podstawowej lub rozszerzonej. Podstawowa wiedza na temat krajów niemieckojęzycznych. Umiejętność rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie podstawowych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie podstawowych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego, do których należą m. in.: edukacja, miasta, warunki mieszkania, stosunki interpersonalne, podróżowanie, aktualne wydarzenia społeczne, kulturalne i polityczne. Materiał gramatyczny obejmuje m. in.: - Morphologische Klassifikation der Verben: starke/schwache/Mischverben – Übungen zur Konjugation + Stammformen der unregelmäßigen und Mischverben - Bildung des Perfekts mit haben oder sein: Verben der Fortbewegung - Bildung des Perfekts mit haben oder sein: Verben der Zustandsveränderung und Ereignisverben - Trennbare / untrennbare Verben – Übungen (1) - Trennbare / untrennbare Verben – Übungen (2) - Transitive und intransitive Verben - Passiv: Vorgangspassiv, Zustandspassiv - Passivumschreibungen - Modalverben: Modalverben in objektiver und subjektiver Aussage - Reflexivverben: reflexive/nicht reflexive Verben, echte od. unechte reflexive Verben, teilreflexive Verben, gelegentlich reflexiv gebrauchte Verben (Unterschiede zw. DT. und PL., z. B. enden); reziproke Verben – Übungen zu den Reflexivverben - Konjunktiv II - Adjektivdeklination - Rektion der Verben - Partizip I und II als Adjektiv - Alternativen zum Passiv Integralną częścią zajęć jest także fonetyka korektywna. Zajęcia prowadzone są wyłącznie w języku niemieckim. |
Literatura: |
- Sicher! Aktuell B2, Hueber Verlag - Erkundungen Sprachniveau B2, Schubert Verlag - Sicher! Übungsgrammatik B1+/C1 Niveau, Hueber Verlag - Materiały prasowe, radiowe i telewizyjne - Czochralski, Jan Antoni, Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa 1998. - Dieling, Helga / Hirschfeld, Ursula, Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000. - Morciniec, Norbert / Prędota Stanisław, Fonetyka kontrastywna języka niemieckiego: [skrypt przeznaczony dla studentów filologii niemieckiej], Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - pisze zrozumiałe teksty na tematy związane z omawianą na zajęciach problematyką, - prowadzi swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka, - referuje istotne zagadnienia związane z życiem codziennym i zwyczajami krajów niemieckiego obszaru językowego, - używa rodzajnika określonego i nieokreślonego i rodzaju gramatycznego często używanych rzeczowników, - odmienia rzeczownik, przymiotnik oraz czasownik, - stosuje wybraną rekcję czasownika, - używa czasu teraźniejszego i przeszłego, - zna szyk wyrazów w zdaniu, - potrafi rozpoznać akcent wyrazowy oraz rozpoznać długie i krótkie samogłoski oraz prawidłowo stosować intonację zdaniową, - zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, - potrafi wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji. Absolwent zna i rozumie język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (K_W03). Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia semestru jest spełnienie wszystkich wymogów stawianych przez lektora głównego i lektorów uzupełniających danej grupy, w tym w szczególności zaliczenie zadań pisemnych i ustnych (np. praca projektowa, prezentacja, test) realizowanych na zajęciach w trakcie trwania semestru. Ponadto warunkiem zaliczenia semestru jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Jóskowiak | |
Prowadzący grup: | Anna Jagłowska, Ewa Majewska, Ewelina Michta, Magdalena Mistewicz, Nina Oborska, Joanna Oleksiewicz-Kozicka, Dorota Sadowska, Marta Torenc, Dominika Wyrzykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.