Partycypacja społeczna: metody i narzędzia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-0PSM-OGz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Partycypacja społeczna: metody i narzędzia |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty ogólnouniwersyteckie IPSIR, studia zaoczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Podstawowa zakres wiedzy z obszaru nauk społecznych; orientacja w bieżących wydarzeniach społecznych i politycznych w kraju |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie uwarunkowań partycypacji społecznej, jej specyfiki jako procesu społecznego oraz zróżnicowania form partycypacji. Refleksja nad partycypacją społeczną osadzona zostanie w kontekście społeczności lokalnych, jak również odniesiona do idei zrównoważonego rozwoju, odzwierciedlającej realia współczesnych systemów społecznych. Istotnym zagadnieniem jest także omówienie partycypacji jako mechanizmu umożliwiającego osiąganie celów zbiorowości lokalnych. |
Pełny opis: |
W rozważaniach na temat uczestnictwa obywateli w życiu wspólnot, w tym wspólnot samorządowych, konieczne jest dokonanie przeglądu definicji i znaczenia pojęcia partycypacji, obecnych zarówno w literaturze przedmiotu, jak i w praktyce. Istniejąca w literaturze mnogość definicji partycypacji pozwala stwierdzić, że pojęcie to jest niejednokrotnie wieloznaczne, nieprecyzyjne, różnie określające stosunek jednostki do władz publicznych i odwrotnie oraz stosowane selektywnie przez różne środowiska. Publicystyczne i naukowe opracowania różnych przejawów występowania partycypacji społecznej pojawiają się coraz częściej. Brakuje jednak systematycznych, naukowych wyjaśnień, czym jest to zjawisko. |
Literatura: |
1. Danecka M. Partycypacja wykluczonych. Wyzwania dla polityki społecznej, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2014. 2. Gójska A., Kuczyński P., Lewenstein B., Pogoda I., Zielińska E. Konsultacje społeczne w przestrzeni wielkomiejskiej, Wydawnictwo SOWA, Warszawa 2011. 3. Hausner J. (red.) Komunikacja i partycypacja społeczna, Wydawnictwo Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999. 4. Olech A. (red.) Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, tom 1, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012. 5. Pietraszko-Furmanek I. Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych, Warszawa 2012. 6. Poradnik Dobrych praktyk konsultacji społecznych, Warszawa 2011. 7. Schimanek T. Partycypacja społeczna w społeczności lokalnej, FISE, Warszawa 2015. 8. Chrzanowski O., Rościszewska E., W 60 praktyk dookoła partycypacji, Wydawnictwo FISE, Warszawa 2014. 9. Olech A. (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, ISP, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: dysponował siatką pojęć dotyczącą różnych typów partycypacji, a w szczególności partycypacji publicznej, znał specyfikę partycypacji publicznej i jej modele, znał metody partycypacyjne w sferze umiejętności: potrafił scharakteryzować partycypację społeczną, jej odmiany (modele) i instrumenty potrafił dostrzegać elementy partycypacji społecznej w życiu publicznym w sferze kompetencji społecznych: rozumiał znaczenie partycypacji społecznej dla lokalnej polityki miał gotowość do rozwijania swoich kompetencji: społecznych, wychowawczych i dydaktycznych. posiadał nastawienie na komunikowanie się i współpracę z otoczeniem |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie warsztatów przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki: 1. Ocenę aktywności i udziału w pracach grupy projektowej podczas warsztatów (pomysły i argumentacja). 2. Ocenę poszczególnych indywidualnych prezentacji cząstkowych w trakcie przygotowywania projektu. 3. Pisemna analiza krytyczna wybranego przykładu partycypacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.