Mediacja - sztuka rozwiązywania konfliktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-MEDd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Mediacja - sztuka rozwiązywania konfliktów |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Mediacja to jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów oparty na porozumieniu i wypracowaniu najlepszego rozwiązania dla obydwu stron sporu. Niniejszy fakultet ma na celu pokazanie walorów mediacji i wyposażenie studentów podstawowe umiejętności w tym zakresie. |
Pełny opis: |
Mediacja to jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów oparty na porozumieniu i wypracowaniu najlepszego rozwiązania dla obydwu stron sporu. Niniejszy fakultet ma na celu pokazanie walorów mediacji i wyposażenie studentów podstawowe umiejętności w tym zakresie. Poniżej zamieszczam opis mediacji w celu zobrazowania procesów i interakcji w niej zachodzących, wskazując na katalizująca i porządkująca rolę osoby mediatora, usprawniającego i udrożniającego procesy komunikacji i dochodzenia do konsensusu. Ćwiczenia w zakresie mediowania i pomocy w tym procesie stanowią podstawowe wyposażenie studentów i wstęp do dalszego rozwoju zdobytych umiejętności. Mediacja jest dobrowolna i może być przerwana przez każdą ze stron bez żadnych konsekwencji. Mediator jest neutralny w stosunku do przedmiotu sporu i bezstronny wobec osób w nim uczestniczących, zachowuje też zasadę poufności wobec treści wnoszonych i przebiegu mediacji. Jego zadaniem jest w taki sposób wspomóc proces porozumienia, by poprzez ustalenie i przestrzeganie zasad dobrej komunikacji doprowadzić do rozwiązania sporu satysfakcjonującego w jak największym stopniu skonfliktowanych. Nie wszystkie kategorie spraw nadają się do mediacji i nie zawsze ugoda jest najlepszym rozwiązaniem. Mediator powinien widzieć sprawę jak najszerzej, aby strony same mogły podjąć decyzję o najlepszym dla nich rozwiązaniu. Jeśli to strony wypracowują porozumienie, znaczy to, że biorą pod uwagę własne potrzeby, preferencje, wartości, a więc szanse na jego respektowanie są wyższe niż w przypadku arbitralnych rozstrzygnięć (decyzje arbitra – osoby trzeciej, np. sędziego, wynikające z jej wiedzy, doświadczenia i jej sposobu postrzegania świata, zasad, wartości itp). Złożoność problemów wchodzących w skład mediacji, wyżej przeze mnie wymieniona w jej opisie, wskazuje na wielość umiejętności, potrzebnych do prowadzenia mediacji, a także na korzyści płynące z grupy jako „lustra”, w którym można przyglądać się własnym zasobom i brakom w różnych obszarach. Praca warsztatowa jak i intelektualna pozwala na nabycie podstawowych umiejętności w obszarze mediacji. Zajęcia więc mają na celu z jednej strony przekazanie wiedzy na temat mediacji, z drugiej zaś umożliwienie studentom praktyczne ćwiczenie i nabywanie umiejętności w tym obszarze, tak przydatnym w pracy zawodowej jak i w życiu codziennym. Efekty mediacji to: nauczenie się wyrażania uczuć, nabycie umiejętności otwartej komunikacji, poznanie i zrozumienie potrzeb i punktu widzenia drugiej osoby, generowanie różnych rozwiązań, utrzymanie i ewentualne naprawienie dobrych relacji z drugim człowiekiem, pozbycie się lęku przed sprawcą, uzyskanie przeproszenia i zadośćuczynienia za wyrządzone szkody, wybaczenie doznanych krzywd oraz przyjęcie odpowiedzialności za własne czyny i decyzje. Nawet jeśli tylko niektóre z powyższych postulatów zostaną spełnione, sam proces mediacji i nabywanie w jego wyniku nowych, empatycznych umiejętności i sposobów patrzenia na świat oraz dostrzeżenie, że istnieją alternatywne sposoby rozwiązań, jest inspirujący i otwierający na innych. |
Literatura: |
1.A. Gójska , R. Boch, 2006, Obligatoryjne kierowanie do mediacji w sprawach rodzinnych, refleksje praktyków, s.53-59, W: Mediator, nr 2/2006(37), Wyd. PCM; 2.N. Górska, 2008, Mediacja – alternatywna metoda rozstrzygania sporów w sprawach małżeńskich i opiekuńczych, s. 447-456, W: Jedynak T., Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszaw; 3.Ch. W.Moore, 2009, Mediacje. Praktyczne strategie, Warszawa, Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer Business; 4.G. Nordhlle, 2010, Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych, FISO; 5.Z. Piechowiak, 1998, Mediacja w sprawach nieletnich i rodzinnych, s. 21-23, Jurysta nr 3-4; 6.H. Przybyła-Basista, Proces mediacji rodzinnych – od teorii do praktyki, WWW.psychologia.edu.pl (29.05.2003); 7.A. Rękas, 2004, Mediacja w polskim prawie karnym, warszawa, Oficyna Wydawnicza Ministerstwa Sprawiedliwości; 8.Stewart J.(red.), 2003, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa; 9.M. Teusch, P.T.Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, s. 21-23, Kraków 2005; 10.J. Waluk, Mediacja jako instytucja dla pokrzywdzonego, W: Mediator nr 20 (1/2002), s. 19-32, wyd. PCM; 11.Zegadło R., 2006, Mediacja w sprawach rodzinnych i opiekuńczych, s.44-58, W: Rodzina i prawo nr 1(1)2006, Instytut Badań DNA, sp. z o.o.; 12.Artykuły „Mediator” – wyd. Polskie Centrum Mediacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Poznanie podstawowych pojęć i zasad prowadzenia mediacji. 2. Zaznajomienie się z teoriami konfliktów. 3. Zapoznanie się ze specyficznymi metodami i technikami pracy mediatora. Umiejętności: 1. Studenci poprzez ćwiczenie nabywają praktyczne umiejętności: nawiązywania kontaktu, utrzymania zainteresowania, wzbudzenia zaufania, prawidłowej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, rozumienia i nazywania potrzeb uczestników mediacji. Kompetencje społeczne i personalne: 1. Studenci nabierają umiejętności radzenia sobie z ekspozycją społeczną, presją społeczną sprzecznych oczekiwań. 2. Uczy się generowania nowych pomysłów (trening kreatywności), oceniania ich jakości w zależności od kontekstu, omawiania ich mocnych i słabych aspektów. 3. Budowania zaufania poprzez proponowanie klientowi różnorodnych rozwiązań i akceptowanie wyborów dokonanych przez Klienta, klimat otwartości, podejmowanie starań o równomierne rozłożenie uwagi na oboje Klientów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Suma punktów z dwóch kolokwiów pisemnych i pracy własnej (udział w scenkach ćwiczących umiejętności praktyczne mediatora) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kiliszek | |
Prowadzący grup: | Ewa Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.