Wolność i więzienie w doświadczeniu skazanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-WWDSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wolność i więzienie w doświadczeniu skazanych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach fakultetu studenci mają unikalną okazję odkrywać świat widziany z perspektywy skazanych, którzy nierzadko przebywają za murami kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Studenci czytają prace nadesłane przez skazanych i wśród nich szukają tekstów kryminologicznych, penologicznych lub aksjologicznych, czyli takich, które dają odpowiedzi na pytanie: Dlaczego popełniłem przestępstwo? Jak odbywam karę? Jak wygląda życie za więziennym murem? Jakimi wartościami się kieruję? Co znaczy dla mnie wolność i jej utrata? |
Pełny opis: |
Katedra Kryminologii i Polityki Kryminalnej od 2016 roku patronuje Ogólnopolskiemu Przeglądowi Więziennych Form Dziennikarskich, który organizuje Zakład Karny w Opolu Lubelskim pod hasłem "Negatyw". Jak napisał pomysłodawca i inicjator Przeglądu, „Negatyw stał się sposobem wyrażania myśli, uczuć oraz emocji, których nie brakuje również i w tym świecie. Uczestnicy przeglądu starali się opowiedzieć o własnym życiu, podzielić się często niezwykle trudnymi historiami, zaznaczyć i ocenić przeszłość, w której ich życia były negatywem”. „Negatyw” to inicjatywa skupiająca się na zaangażowaniu osób pozbawionych wolności w twórczą resocjalizację. Więźniowie, którzy uczestniczą w Przeglądzie opowiadają o własnym życiu oraz dzielą się z szerszą publiką swoimi przemyśleniami, opiniami, doświadczeniami, które nabywali po obydwu stronach krat. Poprzez swoje prace ukazują złożony świat więzienia i świat „poza murami”. Jednym z celów Przeglądu jest stworzenie skazanym możliwości aktywnego, pozytywnego uczestnictwa w procesie readaptacji społecznej także poprzez zaangażowanie różnych środowisk nie-skazanych, między innymi akademickiego, dziennikarskiego i opinii publicznej. Negatyw stawia veto zobojętnieniu na potrzeby wyższe i kulturę wyższa. I one mogą bowiem odżywać w więzieniu w trakcie wykonywanej i odbywanej kary. Zarówno wśród więźniów jak i wśród funkcjonariuszy są wrażliwi i otwarci ludzie. Jury konkursowe, złożone z więzienników oraz studentów, wybiera kilkanaście najlepszych prac, które następnie są publikowane w książce, a także w formie elektronicznej. Czy warto pisać o sobie, swoich doświadczeniach i życiu, o sposobie w jaki się patrzy na świat i jak się go rozumie? Prościej mówiąc, czy jest sens pisać o sobie? Dlaczego tak albo dlaczego nie? A jeśli tak, to po co? Kogo interesuje czyjaś własna historia lub cudza codzienność? Jakie znaczenie ma fakt dzielenia się własną perspektywą i opinią? Ile w tym wszystkim kryminologii i penologii? – to są pytania, które zadajemy sobie czytając prace więźniów. |
Literatura: |
Earle R., Convict Criminology : Inside and Out. Policy Press, 2016 King Anna, Just mercy through cultural and convict criminology, Journal of Criminal Psychology, Vol. 8 Issue: 1, 2018, s. pp.80-95, https://doi.org/10.1108/JCP-09-2017-0038 Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7. Machel H., Resocjalizacja penitencjarna: istota, dylematy terminologiczne, społeczny sens, kilka uwag teoretycznych i kadrowych, „Resocjalizacja Polska” 2011, nr 2. Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski: studium penitencjarno-pedagogiczne, Impuls, Kraków 2008. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003. Richards S. C., Faggiani D., Roffers J., Hendricksen R. & Krueger J., Convict Criminology: Voices from Prison, in: Race/Ethnicity: Multidisciplinary Global Contexts , Autumn, 2008, Vol. 2, No. 1. Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze, Kraków 2000 Sztuka M., Biel K., Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, WAM Kraków 2010 |
Efekty uczenia się: |
Studenci 1. Znają instytucję więzienia jako instytucję relatywnie totalną oraz mają poszerzoną wiedze na temat specyfiki odbywania kary pozbawienia wolności. 2. Mają wiedzę na temat tzw. kryminologii narracyjnej i ruchu convict criminology. 3. Potrafią wykorzystać wiedzę z kryminologii i penologii, celem analizy narracji skazanych. 4. Potrafią analizować narracje skazanych z perspektywy interdyscyplinarnej oraz uzasadniać swoje oceny. 5. Potrafią opracować kampanię społeczną o twórczości więźniów, plan tematycznej debaty lub warsztatów. 6. Potrafią pracować zespołowo i podejmować decyzje. |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Ocena staranności pracy studenta – zaangażowania w lekturę narracji skazanych, pisemne uzasadnienie oceny. b) Ocena zaangażowania pomocy w organizacji kampanii/debaty/warsztatów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Niełaczna | |
Prowadzący grup: | Maria Niełaczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.