Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1PESz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.703
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Korzystne jest posiadanie wiedzy z zakresu rozwiązywania problemów społecznych, polityki społecznej oraz etyki społecznej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawowy zasób wiedzy z zakresu pedagogiki społecznej: środowiskowe uwarunkowania procesów wychowawczych oraz analiza warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych człowieka w różnych fazach jego życia i w różnorodnych sytuacjach życiowych. Takie wstępne ogarnięcie całości problematyki społeczno-wychowawczej, szczególnie w dziedzinie spraw socjalnych i kulturalno-oświatowych wydaje się korzystnym startem przed dalszymi rozleglejszymi i samodzielnymi studiami pedagogiczno-społecznymi. Ponadto celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na problemy socjalne i egzystencjalne osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, zapoznać studenta z podstawowym zasobem wiedzy z zakresu pedagogiki społecznej. Na początku zostanie przedstawiona ogólna charakterystyka i podstawowe pojęcia tej dyscypliny naukowej oraz podstawowe środowiska wychowawcze. Następnie zaprezentowane zostaną wybrane obszary zainteresowań teoretycznych i dziedziny praktyki pedagogiki społecznej. Ćwiczenia mają za zadanie: pogłębić wiedzę przedstawioną na wykładach, dać jej zastosowanie praktyczne, mobilizować studentów do systematycznej pracy. Wdrażana będzie praca w grupie. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia poruszanych zagadnień. Nakład pracy studenta: Wykład + ćwiczenia = 30 godzin. Samodzielne przygotowanie do każdego wykładu/ćwiczeń = 15 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu = 15 godzin RAZEM = 60 godzin. Zakres tematów: 1. Geneza, przedmiot i zakres pedagogiki społecznej Charakterystyka ogólna pedagogiki społecznej. Prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej. Działy pedagogiki społecznej: praca społeczna, praca kulturalno-oświatowa, dzieje pracy społecznej i oświatowej. Obszary zainteresowań teoretycznych i dziedziny praktyki pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. 2. Rodzina jako środowisko wychowawcze Struktura rodziny (rodzina pełna, niepełna, rozbita, zdekompletowana, zrekonstruowana). Typy rodzin: rodzina tradycyjna (duża, wielopokoleniowa) i rodzina współczesna (dwupokoleniowa). Funkcje rodziny: istotne (pierwszorzędne) i akcydentalne (drugorzędne). Zagrożenia i dezorganizacja współczesnej rodziny. Alternatywne modele (formy) rodziny. 3. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze Grupy nieformalne (pierwotne, spontaniczne): dziecięce grupy zabawowe; młodzieżowe paczki, kliki; subkultury młodzieżowe; gangi, bandy przestępcze. Grupy formalne (wtórne, celowe, intencjonalne). Kryzys i upadek formalnych grup rówieśniczych. Specyficzne cechy młodzieży. Funkcje grupy rówieśniczej. Problemy osób młodych i sposoby ich rozwiązywania. 4. Nietolerancja, obojętność, tolerancja Agresja, przemoc, konflikt, nietolerancja, obojętność, tolerancja – różnice pojęciowe. Źródła i przejawy nietolerancji. Tolerancja religijna, obyczajowa, polityczna i moralna. Granice tolerancji. Kształtowanie postawy tolerancyjnej. 5. Człowiek w obliczu śmierci (opieka hospicyjna-paliatywna, eutanazja) Współczesna koncepcja opieki nad chorymi terminalnie. Typy opieki hospicyjnej. Problemy chorego terminalnie i jego rodziny. Definicja i klasyfikacja działań eutanatycznych. Argumenty za i przeciw eutanazji. |
Literatura: |
1.Andrzej Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 2.Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk (red.) Pedagogika społeczna. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995. 3.Stanisław Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania, aktualność, perspektywy. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003. 4.Ewa Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 (T. 1), 2007 (T. 2). |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafić: WIEDZA 1.Zaprezentować podstawowy zasób wiedzy z zakresu pedagogiki społecznej. 2.Przedstawić środowiskowe uwarunkowania procesów wychowawczych. 3.Posiąść siatkę najważniejszych pojęć tej dziedziny naukowej. UMIEJĘTNOŚCI 1.Analizować sposób zachodzenia procesów i mechanizmów typowych we współczesnym świecie oraz warunki umożliwiające zaspokojenie potrzeb rozwojowych człowieka w różnych fazach jego życia i w różnorodnych sytuacji życiowych. 2.Wyjaśnić przyczyny problemów psychospołecznych różnych grup wiekowych oraz zaproponować ich rozwiązanie. 3.Samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć. 4.Uzasadnić swoje zdanie w dyskusji w grupie, posługując się odpowiednimi pojęciami. KOMPETENCJE 1.Docenić umiejętność pracy w grupie. 2.Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych treści, a także docenić różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii. 3.Oddzielić prowadzoną dyskusję na wybrany temat od własnych przekonań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student dopuszczany jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzany w formie pisemnej: czas pisania 1 godzina, pytania otwarte. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 31 miejsc
Wykład, 15 godzin, 31 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rychlicka-Maraszek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rychlicka-Maraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.