Psychologiczne koncepcje człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1PSYd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje człowieka |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu głównych nurtów teorii osobowości: psychoanalizy, behawioryzmu, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz metod badania osobowości a także zaburzeń w strukturach i funkcjach |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują ogólną i szczegółową problematykę: Psychologia jako nauka wyjaśniająca zachowanie człowieka ze szczególnym uwzględnieniem całościowej organizacji psychiki, jaką jest osobowość, Nacisk położony jest na odrębność pojęć, metod, terapii i podstaw antropologii filozoficznej w najważniejszych nurtach współczesnej psychologii: psychoanalizie, behawioryzmie, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz socjobiologii i postmodernizmie. Przedstawione są także metody i techniki diagnozowania osobowości: Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje: 1. Psychologia, jako nauka teoretyczna i stosowana 2. Termin „psyche” w filozofii starożytnej i nowożytnej 3. Główne koncepcje psychologii i kryteria rozróżniania 4. Freud i jego koncepcja osobowości i rozwoju psychoseksualnego 5. Poglądy K. Horney i E. Fromma na osobowość 6. A. Maslowa koncepcja potrzeb 7. C. Rogersa koncepcja „ja” 8. Osobowość w ujęciu psychologii poznawczej i behawioralnej 9. Osobowość, jako zbiór cech 10. Poglądy polskich psychologów na osobowość : J. Reykowski, K.Obuchowski, K. Dąbrowski 11. Metody badania osobowości, Wymogi stawiane testom 12. Zaburzenia osobowości |
Literatura: |
1. Cervone, D., Pervin, A.P. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: WUJ. 2. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2013). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Mc Crae, R.R., Cost Jr, .T. (2005) Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: WAM. 4. Oleś, P. (2005) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. ” |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: - zna teorie psychologiczne przedstawione podczas zajęć - rozumie znaczenie koncepcji psychologicznych w procesie rozumienie człowieka w sferze umiejętności: - potrafi porównać poznane koncepcje rozumienia człowieka - potrafi scharakteryzować najważniejsze aspekty poznanych teorii w sferze kompetencji społecznych: - ma świadomość znaczenia koncepcji psychologicznych dla zrozumienia funkcjonowania człowieka - ma świadomość etycznego działania w procesie poznawania człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęcia - aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie) - zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 70 miejsc
Wykład, 15 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.