Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-1SIPz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy instytucji profilaktyczno społecznych i resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z formami rodzinnymi i instytucjonalnymi oraz zakresem obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowani. Zakres problemów: - pedagog szkolny, pracownik socjalny, kurator sądowy (kurator zawodowy, kurator społeczny), dzielnicowy - placówki wsparcia dziennego - placówki socjalizacyjne i interwencyjne - formy rodzinne w opiece zastępczej - ośrodki wychowawcze i resocjalizacyjne. Konwersatorium podejmuje problematykę systemowych rozwiązań instytucjonalnych w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii dzieci i młodzieży. Zapoznanie z zadaniami, kompetencjami oraz prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Zajęcia będą obejmowały z jednej strony charakterystykę istniejącego w Polsce systemu instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych, a z drugiej strony jego analizę krytyczną wraz z propozycjami nowych rozwiązań. Nakład pracy studenta: 30 – godziny kontaktowe 10 – przygotowanie się do zajęć 10 – przygotowanie prezentacji 10 – przygotowanie do zaliczenia 60 – liczba ogółem |
Literatura: |
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (red.), Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Bielecka E. (red. ), (2006), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok. Matyjas B. (red.), (2002), Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, tom 1-2, Wszechnica Świętokrzyska w Kielcach, Akademia Świętokrzyska w Kielcach, Kielce. Osuch M., Bojarska L. (2008), Prawa człowieka w szkole, Warszawa. Paszkiewicz A. (2006), Podmiotowe taktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sadowego, Norbertinum, Lublin. Pytka L. (2001), Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Racław-Markowska M. (2005), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, ISP, Warszawa. Urban B., Stanik J. (red.), (2007), Resocjalizacja, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Obowiązujące, aktualizowane akty prawne dotyczące wymienionych w tematyce zajęć instytucji i form rodzinnych. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student będzie: Wiedza ─ Opisywać i wyjaśniać system instytucji profilaktyczno – społecznych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych ─ Rozpoznawać i porównywać zadania, kompetencje oraz prawne podstawy funkcjonowania instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży ─ Interpretować zakres obowiązków osób udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży w sytuacjach problemowych czy podejmujących ryzykowne zachowania; Umiejętności ─ prezentować „drogę dziecka instytucjonalnego” od placówek opiekuńczych do resocjalizacyjnych ─ wdrażać możliwości wykorzystania form rodzinnych i środowiskowych ─ analizować system wychowawczo- resocjalizujący, jak i polecać innowacyjne rozwiązania; Kompetencje społeczne ─ wyjaśniać słuszność zastosowania danego środka socjalizacyjnego, wychowawczego czy poprawczego ─ postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu, końcowe zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bielecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bielecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.