Podstawy nauczania resocjalizującego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-WR-PNRz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauczania resocjalizującego |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty specjalizacyjne zaoczne: Wychowanie resocjalizujące - IPSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i psychologii ogólnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dydaktyka i ortodydaktyka jako subdyscypliny pedagogiczne. Rola kształcenia w procesie resocjalizacji. Formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania w Polsce. Idea szkolnictwa alternatywnego. Po co i jak uczyć w resocjalizacji? Podstawowe modele nauczania: kognitywizm i behawioryzm. Nowy paradygmat nauczania – konstruktywizm. Model aktywnej edukacji. Zasady nauczania resocjalizacyjnego. Metodyka pracy nauczyciela- organizacja procesu nauczania, metody nauczania, ocenianie. Rola ucznia i nauczyciela. TOC [theory of constraints]– narzędzie myślowe w edukacji specjalnej. |
Pełny opis: |
Dydaktyka i ortodydaktyka jako subdyscypliny pedagogiczne. Rola kształcenia w procesie resocjalizacji- poziom wykształcenia predyktor losów życiowych jednostki. Formy kształcenia młodzieży z zaburzeniami zachowania w Polsce – specyfika systemu dydaktycznego w resocjalizacji. Idea szkolnictwa alternatywnego oraz interwencje dydaktyczne w szkole masowej –nauka domowa, wieczorowa, szkoły środowiskowe, kursy, kształcenie zawodowe, programy wzajemnej pomocy w szkole masowej, koleżeńskie sieci wsparcia itd. Po co i jak uczyć w resocjalizacji? Podstawowe modele nauczania: kognitywizm i behawioryzm. Nowy paradygmat nauczania – konstruktywizm. Model aktywnej edukacji – dialog, uczenie się przez doświadczanie. Zasady nauczania resocjalizacyjnego. Metodyka pracy nauczyciela- organizacja procesu nauczania, metody nauczania, ocenianie. Rola ucznia i nauczyciela. TOC [theory of constraints]– narzędzie myślowe w edukacji specjalnej. |
Literatura: |
1. A. Szecówka – Kształcenie resocjalizujące w: Resocjalizacja, red. B.Urban i J.M.Stanik, t.1, 2007 2. R. Arends - Uczymy się nauczać, 1994 3. B. Niemirko _ Między oceną szkolną a dydaktyką, 1991 4. B.Gołębniak – Uczenie metodą projektów, 2002 5. .McWhirter, B.T.McWhirter ….-Zagrożona młodzież, 2001, roz.15 6. B. Śliwierski [red.] – Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t.1, 2006, Roz.4. 7. I. Dąbrowska-Jabłońska – Terapia trudności w uczeniu się w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] – Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie: a. wiedzy: • definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej • wskazują założenia modeli edukacyjnych • rozróżniają podstawowe metody nauczania b. umiejętności • dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych • formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego c. kompetencji • przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji • umieją współpracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła, prezentacja na wskazany temat [problem] przygotowana i wygłoszona przez 2-3 osobowy zespół, zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Skowroński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Skowroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.