Kobiety w kulturze i społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEMM-KKSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kobiety w kulturze i społeczeństwie |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Podstawy nauk społecznych i metodologii badań. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest napisanie przez studenta/kę samodzielnej pracy magisterskiej spełniającej wymogi określone w programie studiów. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium student zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne w celu doskonalenia warsztatu naukowego, podejmowania badań empirycznych i poprawnego przygotowania pracy magisterskiej. Podejmowane prace mają charakter prac badawczych. W ramach zajęć studenci: • poznają zasady przygotowania pracy magisterskiej (określenie przedmiotu badań, formułowania pytań badawczych, doboru metod, technik i narzędzi badawczych, prezentacji i dyskusji wyników badań, zasad podawania źródeł itp.), • analizują literaturę przedmiotu, • podejmują dyskusję nad podejmowanymi w grupie zagadnieniami badawczymi, • prezentują postępy swoich prac i poddają je wspólnej ocenie. Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy magisterskiej oraz z metodologią badań. |
Literatura: |
Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań. Proponowana podstawowa literatura metodologiczna: Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009). Metody Badań Jakościowych, Tom 1 i Tom 2, Warszawa. Eco U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową, WUW, Warszawa. Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa. Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. Kaufmann J. C. (2010). Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa. Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, (wyd. II poprawione); Żak, Warszawa. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu student/ka: W ZAKRESIE WIEDZY 1. ma elementarną interdyscyplinarną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji KW07 2. Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę na temat zjawisk i procesów społecznych, dotyczących kobiet KW09 3. Potrafi samodzielnie stworzyć bibliografię analizowanych zagadnień, wyszukiwać materiały źródłowe, systematyzować je i interpretować, a także opracować warsztat metodologiczny, przeprowadzić badania i je interpretować; umie stosować techniki pozyskiwania danych, wykorzystywane w badaniach empirycznych. KW15 W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania zagadnień związanych z kobietami KU02 2. Potrafi analizować społeczne zjawiska i problemy, z jakimi mierzą się kobiety; umie wskazać ich konsekwencje oraz sposoby przeciwdziałania im. KU06 W ZAKRESIE KOMPETENCJI 1. Ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas pisania pracy magisterskiej oraz rozumie potrzebę ich stałego rozwoju KK01 2. Potrafi dostrzegać i uzupełniać swoje braki w wiedzy i umiejętnościach potrzebnych przy pisaniu pracy magisterskiej KK02 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność. 2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (analiza tekstów merytorycznych, dyskusja, prezentacje fragmentów pracy, sprawozdania z etapów pracy). 3. Samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych oraz schematu badawczego. 4. Przygotowanie pracy magisterskiej. Po pierwszym roku seminarium student/ka powinien: wybrać temat pracy magisterskiej, zgromadzić literaturę przedmiotu oraz przygotować plan i przeprowadzić część pracy badawczej udokumentowanej gotowym fragmentem tekstu (przynajmniej 1 rozdział). W drugim roku seminarium student/ka przygotowuje i prezentuje na bieżącą kolejne etapy pracy badawczej, dokonuje analizy i interpretacji wyników, przygotowuje pracę w formie gotowego do recenzji tekstu. Ostateczna wersja pracy powinna zostać złożona promotorce w maju. Ocenie podlegają: Wiedza studenta/ki zaprezentowana w opracowaniach kolejnych etapów pracy magisterskiej (wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy. Ocenie podlega ponadto umiejętność prezentowania swoich obserwacji i doświadczeń badawczych, umiejętność naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań, umiejętność pracy i dyskusji zespołowej, a także aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Ostaszewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Ostaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.