Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-SP-AM-PU
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia uczenia się
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe wiedza z zakresu psychologii uczenia się dziecka i nastolatków. Uwarunkowania, bariery i czynniki wspierające uczenia się dzieci.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii uczenia się, motywacji i budowania świadomego podejścia w procesie uczenia się. W trakcie zajęć zostaną wyjaśnione prawidłowości rozwojowe związane z procesem uczenia się, trudności rozwojowe utrudniające ten proces, zostaną również przedstawione kwestie motywacji i koncentracji uwagi, jako czynniki mające wpływ na proces uczenia się. Uczestnik zajęć zostanie również zapoznany z nueropsychologicznymi podstawami procesu uczenia się, kształtowaniem i rozwijaniem alternatywnych form uczenia się i nauczenia, jak również z podstawowymi metodami wspierania koncentracji uwagi, pamięci i procesów uczenia się.

Literatura:

• S. Dehane, Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputer…jak dotąd. Kraków 2021.

• B. Oelszlaeger, Jak uczyć uczenia się? Kraków 2007.

• J. Strealu, Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk 2000

• Z. Włodarski, Psychologia uczenia się. Warszawa 1998.

• P.G. Zimbardo, R.L.Johnson, V.McCann, Psychologia, kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa 2017.

• M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze umiejętności:

 potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami

 potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów

 jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury

Metody i kryteria oceniania:

test

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Olech
Prowadzący grup: Anna Olech
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)