Procedury badań ewaluacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10PBE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Procedury badań ewaluacyjnych |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności umożliwiających ewaluację polityki, projektów i programów publicznych, zarówno w fazie przygotowywania jak i oceny przebiegu i efektów ich realizacji. Zajęcia mają również charakter praktyczny, a w ich ramach przewidziana jest realizacja projektu badawczego. |
Pełny opis: |
W ostatnich latach badania ewaluacyjne, rozumiane jako ocena przedsięwzięć prowadzonych przez władze publiczne, stały się jednym z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych. Rosnące zainteresowanie badaniami ewaluacyjnymi jest efektem zarówno coraz większych możliwości poznawania i wyjaśniania rzeczywistości przez nauki społeczne, jak też wynika z powszechnie artykułowanych oczekiwań dotyczących praktycznych funkcji nauk społecznych. W Polsce, zainteresowanie ewaluacją jest w znaczącym stopniu konsekwencją akcesji Polski do Unii Europejskiej. Przepisy Unii Europejskiej wymagają prowadzenia ewaluacji wszystkich programów i projektów unijnych. Stąd też, różne formy badań ewaluacyjnych stały się istotnym elementem cyklu zarządzania funduszami europejskimi. Prowadzenie ewaluacji wymaga wykształcenia licznej grupy ekspertów-ewaluatorów zatrudnianych zarówno w administracji publicznej, jak i w ośrodkach naukowych i firmach badawczych oceniających efekty działań publicznych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności wykorzystywanych przy ocenie planowania, przebiegu i efektów działań publicznych. Cel zostanie zrealizowany w ramach przeprowadzanego przez słuchaczy projektu badawczego w ramach ewaluacji projektów edukacyjnych. Ważnym obszarem badań ewaluacyjnych jest edukacja. Ewaluuje się, programy kształcenia, szkoły, wyniki nauczania formalnego i kompetencje. Ewaluację prowadzi się zarówno metodami ilościowymi jak i jakościowymi. |
Literatura: |
1. Zaproszenie do ewaluacji, Monika Bartosiewicz-Niziołek, Monika Marcinkowska-Bachlińska, Wanda Kozyra, Alicja Karczmarczyk, Joanna Żebrowska, KOWEZiU 2014 2. Tomasz Sobierajski, Zaproszenie do monitorowania, KOWEZiU 2015 3. Charakterystyka i schematy badań ewaluacyjnych. Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN 2009, Badania ewaluacyjne, s. 388 - 418 4. Badania o chrakterze ilościowym i jakościowym w ewaluacji. George Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk 2000, Ku bardziej zintegrowanemu paradygmatowi socjologicznemu, s. 317 – 322 George Kamberelis, Greg Dimitriadis, Wywiady zogniskowane, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 351-390 5. Metody analizy dokumentów zastanych. Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk 2005, rozdział 9, s. 182-191 6. Etyka badacza w realizacji badań ewaluacyjnych. Clifford G. Christinas, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 207-239 7. Charakterystyka raportu końcowego z badań ewaluacyjnych Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011, rozdział 3, 50 -75 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: ¬ posiada wiedzę na temat metod stosowanych w procesie badań ewaluacyjnych ¬ potrafi wskazań podstaowe techniki badawcze wykorzystywane w procesie badań ewaluacyjnych ¬ potrafi stworzyć narzędzia do analizy ilościowej i jakościowej w ramach badań ewaluacyjnych ¬ rozumie podstawowe ograniczenia metodologiczne i etyczne wynikające z realizacji badań ewaluacyjnych ¬ potrafi przełożyć wskaźniki na pytania badawcze i pytania w kwestionariuszach wykorzystywanych w badaniu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć Ćwiczenia praktyczne – ocena analizy danych, projektów badania ewaluacyjnego oraz projektów narzędzi ewaluacyjnych przedstawianych w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sobierajski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sobierajski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sobierajski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sobierajski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.