Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedury badań ewaluacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-10PBE
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procedury badań ewaluacyjnych
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności umożliwiających ewaluację polityki, projektów i programów publicznych, zarówno w fazie przygotowywania jak i oceny przebiegu i efektów ich realizacji.

Zajęcia mają również charakter praktyczny, a w ich ramach przewidziana jest realizacja projektu badawczego.

Pełny opis:

W ostatnich latach badania ewaluacyjne, rozumiane jako ocena przedsięwzięć prowadzonych przez władze publiczne, stały się jednym z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych. Rosnące zainteresowanie badaniami ewaluacyjnymi jest efektem zarówno coraz większych możliwości poznawania i wyjaśniania rzeczywistości przez nauki społeczne, jak też wynika z powszechnie artykułowanych oczekiwań dotyczących praktycznych funkcji nauk społecznych.

W Polsce, zainteresowanie ewaluacją jest w znaczącym stopniu konsekwencją akcesji Polski do Unii Europejskiej. Przepisy Unii Europejskiej wymagają prowadzenia ewaluacji wszystkich programów i projektów unijnych. Stąd też, różne formy badań ewaluacyjnych stały się istotnym elementem cyklu zarządzania funduszami europejskimi. Prowadzenie ewaluacji wymaga wykształcenia licznej grupy ekspertów-ewaluatorów zatrudnianych zarówno w administracji publicznej, jak i w ośrodkach naukowych i firmach badawczych oceniających efekty działań publicznych.

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności wykorzystywanych przy ocenie planowania, przebiegu i efektów działań publicznych. Cel zostanie zrealizowany w ramach przeprowadzanego przez słuchaczy projektu badawczego w ramach ewaluacji projektów edukacyjnych.

Ważnym obszarem badań ewaluacyjnych jest edukacja. Ewaluuje się, programy kształcenia, szkoły, wyniki nauczania formalnego i kompetencje. Ewaluację prowadzi się zarówno metodami ilościowymi jak i jakościowymi.

Literatura:

1. Zaproszenie do ewaluacji, Monika Bartosiewicz-Niziołek, Monika Marcinkowska-Bachlińska, Wanda Kozyra, Alicja Karczmarczyk, Joanna Żebrowska, KOWEZiU 2014

2. Tomasz Sobierajski, Zaproszenie do monitorowania, KOWEZiU 2015

3. Charakterystyka i schematy badań ewaluacyjnych.

Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN 2009, Badania ewaluacyjne, s. 388 - 418

4. Badania o chrakterze ilościowym i jakościowym w ewaluacji.

George Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk 2000, Ku bardziej zintegrowanemu paradygmatowi socjologicznemu, s. 317 – 322

George Kamberelis, Greg Dimitriadis, Wywiady zogniskowane, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 351-390

5. Metody analizy dokumentów zastanych.

Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk 2005, rozdział 9, s. 182-191

6. Etyka badacza w realizacji badań ewaluacyjnych.

Clifford G. Christinas, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 207-239

7. Charakterystyka raportu końcowego z badań ewaluacyjnych

Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011, rozdział 3, 50 -75

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

¬ posiada wiedzę na temat metod stosowanych w procesie badań ewaluacyjnych

¬ potrafi wskazań podstaowe techniki badawcze wykorzystywane w procesie badań ewaluacyjnych

¬ potrafi stworzyć narzędzia do analizy ilościowej i jakościowej w ramach badań ewaluacyjnych

¬ rozumie podstawowe ograniczenia metodologiczne i etyczne wynikające z realizacji badań ewaluacyjnych

¬ potrafi przełożyć wskaźniki na pytania badawcze i pytania w kwestionariuszach wykorzystywanych w badaniu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć

Ćwiczenia praktyczne – ocena analizy danych, projektów badania ewaluacyjnego oraz projektów narzędzi ewaluacyjnych przedstawianych w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sobierajski
Prowadzący grup: Tomasz Sobierajski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sobierajski
Prowadzący grup: Tomasz Sobierajski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)