Socjalizacja i rozwój w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10SRRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Socjalizacja i rozwój w rodzinie |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wiedzę na temat wpływu rodziny na przebieg i rezultaty rozwoju indywidualnego dzieci , adolescentów i osób dorosłych . |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest określenie znaczenie rodziny w procesie socjalizacji dziecka oraz rozwoju jednostki w różnych etapach życia. Zakres treściowy przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące elementów procesu socjalizacji, obszarów jego oddziaływania oraz istoty wpływów rodzicielskich w tym procesie . Nacisk położony zostanie na pokazanie wzajemnej zależności między rodziną a rozwojem jednostki . Analizowany będzie między innymi związek pełnionych przez jednostkę ról rodzinnych, podejmowanych przez nią aktywności, pozycji zajmowanej w rodzinie, interakcji w jakie wchodzi ze zmianami dokonującymi w jej psychice i zachowaniu się. |
Literatura: |
• Bakiera L. Rodzicielstwo a rozwój dorosłych w wieku średnim [w] B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe UAM , Poznań 2003, s. 47-62 • Borecka – Biernat D., Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania, Wydawnictwo UW, Wrocław 2006, R.III • Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju Wydawnictwo Naukowe „ Scholar” Warszawa 2000, R 7 • Duch-Krzysztoszek D., Kto rządzi w rodzinie Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2007, R. III, IV, V • Dunn J. , Przyjaźnie dzieci. Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, R. 8, 9 • Dryll E., Subkulturowe zróżnicowanie etosu rodzinnego pod względem wartości związanych z rozwojem dziecka [w] M. Czerwińska-Jasiewicz, E. Dryll (red.), Rozważania o rozwoju i wychowaniu. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2007, s. 107-124 • Dryll E., Interakcja wychowawcza w relacji matka – dziecko [w] A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2003, s. 131-161 • Harwas -Napierała B., Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców [w] B .Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003, s. 11-24 • Kornas –Biela D., Osiągnięcia psychologii prenatalnej szansą dla rodziny [w] T. Rostowska (red.), Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Difin SA, Warszawa 2009, s. 195-214 • Liberska H., Realizacja zadań rozwojowych dorosłości a rozwój indywidualny, B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003, s. 63-100 • Rostowska T., Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001, R. I, II, III • Rostowska T., Aktywność zawodowa małżonków a jakość ich życia [w] T. Rostowska (red.), Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Difin SA, Warszawa 2009, s. 60-80 • Schaffer H.R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wydawnictwo UJ, Kraków 2006, s. 76-103, 275, 286-310 • Wojciechowska L., Syndrom pustego gniazda. Dobrostan matek usamodzielniających się dzieci Wydawnictwo Naukowe Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2008, R. 1, 2, 8, 9, 10 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studenta: • Zna kategorie i wybrane ujęcia teoretyczne z zakresu socjalizacji i rozwoju w rodzinie • Trafnie analizuje procesy socjalizacji i rozwoju w rodzinie z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych • Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w pełnym cyklu jego życia • Potrafi określić strukturę i zakres oddziaływań socjalizacyjnych rodziny oraz istotę wpływów rodzicielskich w tym procesie Umiejętności studenta : • W sposób właściwy analizuje i wyjaśnia wzajemne zależności między rodziną a procesem socjalizacji i rozwojem jednostki • Potrafi pozyskać dane do analizy i oceny procesów socjalizacyjnych występujących w rodzinie • Posiada umiejętność przygotowania i prezentowania wybranych zagadnień objętych programem zajęć Kompetencje studenta: • Potrafi uzupełniać nabytą wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym • Potrafi profesjonalnie podchodzić do zadań związanych z zawodem socjologa |
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena ciągła – uwzględniająca bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność • kontrola obecności • referat z wybranego zestawu zagadnień omawianych w ramach programu zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.