Socjalizacja i rozwój w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10SRRL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjalizacja i rozwój w rodzinie |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przybliżają problematykę socjalizacji w perspektywie nauk społecznych. Przedmiot przedstawia wpływ procesów socjalizacji pierwotnej i wtórnej na rozwój dzieci, adolescentów, dorosłych w sferze prywatnej i publicznej. Uwzględnia wpływ zmian społeczno-kulturowych w XXI wieku na scenariusze ról rodzinnych, więzi i przekaz wartości w wymiarze międzypokoleniowym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest określenie znaczenia rodziny w procesie socjalizacji oraz rozwoju jednostki na różnych etapach życia w perspektywie nauk społecznych. Przedmiot przybliża różnorodność oraz ewolucję stanowisk teoretycznych poświęconych socjalizacji. Zakres treściowy konwersatorium obejmuje zagadnienia dotyczące socjalizacji pierwotnej, jak i wtórnej. Ukazuje wzajemne zależności między procesami zachodzącymi w rodzinie a rozwojem człowieka. Uwzględnia przemiany dotyczące rodziny w XXI wieku i ich wpływ na współczesne małżeństwo, rodzicielstwo, wychowanie oraz dzieciństwo. Opisuje wybranych aktorów i praktyki spoza kręgu rodziny pochodzenia, które oddziałują na rozwój społeczny jednostki w różnorodnych okresach życia. Omawia wpływ nowych technologii i przekazów medialnych na uspołecznianie człowieka. Ponadto, poddaje refleksji problematykę wzajemnego oddziaływania na siebie różnych pokoleń, jakie ma miejsce w ostatnich dekadach. Przedstawia charakterystykę, elementy wspólne i różne, jak również specyfikę relacji współczesnej generacji rodziców oraz generacji dzieci. Zajęcia uwzględniają także zagadnienia związane z metodami prowadzenia badań naukowych nad dzieciństwem. Przybliżają propozycje metodologiczne, w centrum których jest dziecko. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studenta: • Zna wybrane ujęcia teoretyczne z zakresu socjalizacji i rozwoju w rodzinie. • Trafnie analizuje procesy socjalizacji i rozwoju w rodzinie z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych. • Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w pełnym cyklu jego życia. . Umiejętności studenta : • W sposób właściwy analizuje i wyjaśnia wzajemne zależności między rodziną a procesem socjalizacji i rozwojem jednostki. • Posiada umiejętność przygotowania i prezentowania wybranych zagadnień objętych programem zajęć. Kompetencje studenta: • Potrafi uzupełniać nabytą wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym. • Potrafi profesjonalnie podchodzić do zadań związanych z zawodem socjologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Kontrola obecności • Ocena ciągła – uwzględniająca bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność • Referat z wybranego zestawu zagadnień omawianych w ramach programu zajęć • Egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.