Myślenie socjologiczne. Teoretyczne "skrzynki z narzędziami" w analizie społeczeństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-SUM/1/FAKL-MS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Myślenie socjologiczne. Teoretyczne "skrzynki z narzędziami" w analizie społeczeństwa |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi orientacjami teoretycznymi współczesnej socjologii. Omawiane na zajęciach teorie socjologiczne traktowane będą jako „skrzynki z narzędziami” pomocnymi w analizie różnorodnych zjawisk społecznych. Szczególny nacisk położony będzie na spory i dylematy teoretyczne. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi orientacjami teoretycznymi współczesnej socjologii. Omawiane na zajęciach teorie socjologiczne traktowane będą jako „skrzynki z narzędziami” pomocnymi w analizie różnorodnych zjawisk społecznych. Przyjrzymy się „pograniczom” teorii socjologicznej i inspiracjom, jakie czerpie z dyscyplin takich jak historia, językoznawstwo, ekonomia czy biologia. Szczególny nacisk położony będzie na spory i dylematy teoretyczne w obrębie socjologii. 1. Wyobraźnia socjologiczna 2. Wyjaśnianie i rozumienie 3. Metodologiczny indywidualizm contra kolektywizm 4. Funkcje i dysfunkcje w życiu społecznym 5. Socjobiologia i transhumanizm 6. Konstruktywizm i socjologia wiedzy 7. Interakcjonizm symboliczny i socjologia emocji 8. Strukturalizm i poststrukturalizm 9. Teoria krytyczna 10. Socjologia historyczna 11. Socjologia publiczna |
Literatura: |
Podstawa literatura na zajęcia zawarta jest w zbiorze: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów, 2 t., Warszawa 2006. Pozostałe lektury będą podawane uczestnikom na bieżąco. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa (esej) na temat ustalony z prowadzącym (65%), aktywny udział w zajęciach (35%). Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach co w I terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.