Język i kultura hebrajska(L)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-HE1-JKH(L) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język i kultura hebrajska(L) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
WSPÓŁCZESNY HEBRAJSKI: Nauka języka hebrajskiego od podstaw. Po ukończeniu rocznego kursu student posługuje się językiem hebrajskim na poziomie podstawowym (A2). |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka hebrajskiego od podstaw. Studenci poznają alfabet hebrajski- zarówno litery drukowane, jak i kursywę, a także system wokalizacji. Uczą się czytać łatwe teksty bez wokalizacji oraz fragmenty Biblii hebrajskiej z wokalizacją. Posługują się słownikiem języka hebrajskiego, zarówno współczesnego, jak i biblijnego. Tłumaczą i analizują tekst biblijny pod względem gramatycznym. Poznają podstawy gramatyki hebrajskiej oraz słownictwo, dotyczące głównie typowych sytuacji dnia codziennego. Sprawność rozumienia ze słuchu rozwijana jest poprzez słuchanie prostych nagrań. Podczas zajęć rozwijana jest umiejętność mówienia- studenci budują własne dialogi na tematy dotyczące sytuacji dnia codziennego, a także dyskutują na wybrane tematy. Pod koniec roku posługują się współczesną hebrajszczyzną w typowych sytuacjach dnia codziennego. |
Literatura: |
Wybrane podręczniki do nauki jęz. hebrajskiego współczesnego i biblijnego, wskazane przez prowadzących zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza: - ma podstawową wiedzę o języku hebrajskim (na poziomie A2) K_W12 - ma świadomość złożonej natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Żydów i Izraela K_W13 Umiejętności: - posługuje się językiem hebrajskim na poziomie A2 K_U12 - potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hebrajskim K_U13 - potrafi przełożyć łatwiejsze teksty literackie/piśmiennictwa z języka hebrajskiego na język polski K_U14 - potrafi posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) K_U16 - potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela K_U17 - posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku hebrajskim K_U22 - potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku hebrajskim K_U24 Kompetencje: - rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie K_K01 - potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02 - potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną ocen wystawionych przez poszczególnych prowadzących. Elementy oceny: kontrola obecności, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), kolokwia, prace pisemne, zaliczenie pisemne na koniec semestru, po zakończeniu kursu studenci przystępują do egzaminu Przyjmuje się następującą skalę ocen: 99-100% 5! (celujący) 93-98% 5 (bardzo dobry) 87-92% 4,5 (dobry plus) 77-86% 4 (dobry) 71-76% 3,5 (dostateczny plus) 60-70% dostateczny 0-59% niedostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Dudzik-Rudkowska, Lidia Tuwalska-Napiórkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Dudzik-Rudkowska, Maria Piekarska-Baronet, Lidia Tuwalska-Napiórkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Skrócony opis: |
Nauka języka hebrajskiego od podstaw. Po ukończeniu rocznego kursu student posługuje się językiem hebrajskim na poziomie podstawowym (A2). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka hebrajskiego od podstaw. Studenci poznają alfabet hebrajski- zarówno litery drukowane, jak i kursywę, a także system wokalizacji. Uczą się czytać łatwe teksty bez wokalizacji oraz fragmenty Biblii hebrajskiej z wokalizacją. Posługują się słownikiem języka hebrajskiego, zarówno współczesnego, jak i biblijnego. Tłumaczą i analizują tekst biblijny pod względem gramatycznym. Poznają podstawy gramatyki hebrajskiej oraz słownictwo, dotyczące głównie typowych sytuacji dnia codziennego. Sprawność rozumienia ze słuchu rozwijana jest poprzez słuchanie prostych nagrań. Podczas zajęć rozwijana jest umiejętność mówienia- studenci budują własne dialogi na tematy dotyczące sytuacji dnia codziennego, a także dyskutują na wybrane tematy. Pod koniec roku posługują się współczesną hebrajszczyzną w typowych sytuacjach dnia codziennego. |
|
Literatura: |
Chayat S., Israeli S., Kobliner H., Ivrit min ha-Hatchala (Hebrew from Scratch), part I, Academon, Jerusalem 2000. A. Adamczyk, M. Dudzik-Rudkowska, Hebrajski nie gryzie, Warszawa 2022 Klugman A., Nowy słownik polsko- hebrajski, hebrajsko- polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2004. Ronen S., Sobelman M., Samouczek języka hebrajskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 2008. morfix.co.il iwrit.pl |
|
Uwagi: |
Kurs współprowadzony przez kilku prowadzących. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną ocen wystawionych przez wykładowców. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.