Great books/ Wielkie dzieła literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-GB |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Great books/ Wielkie dzieła literatury |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad.2024/25 semestr zimowy Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie dzieł, które zapisały się w kanonie literatury polskiej i światowej jako wielkie. Jednak na ile dane dzieło jest „wielkie” zależne jest również od kontekstu, w którym jest interpretowane. Dlatego wybrane dzieła omawiane będą w kontekstach, zarówno w tych, w których powstały, jak i w tych, w których są interpretowane i rewidowane. Nacisk zatem zostanie położony na strategie recepcji utworów literackich w celu ustalenia, dlaczego dane dzieła istotne są zarówno w szerszej perspektywie kształtowania się historii literatury jak i współcześnie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie dzieł, które zapisały się w kanonie literatury polskiej i światowej jako wielkie. Jednak na ile dane dzieło jest „wielkie” zależne jest również od kontekstu, w którym jest interpretowane. Dlatego wybrane dzieła omawiane będą w kontekstach, zarówno w tych, w których powstały, jak i w tych, w których są interpretowane i rewidowane. Nacisk zatem zostanie położony na strategie recepcji utworów literackich w celu ustalenia, dlaczego dane dzieła istotne są zarówno w szerszej perspektywie kształtowania się historii literatury jak i współcześnie. Prowadzący i prowadzące nie będą narzucać własnych interpretacji, będą uzupełniać wypowiedzi osób studenckich odniesieniami do kontekstów, ale dopiero wówczas, gdy osoby studenckie same przedstawią interpretacje tekstu. Można tutaj zastosować metaforę Dżinna w butelce. Prowadzące i prowadzący będą ukierunkowywać lekturę i pomogą uruchamiać różne konteksty, dopiero wówczas, gdy osoba studencka sama otworzy tę interpretacyjną butelkę. Dzieła będą dobierane na różne sposoby, zarówno te, które zapisały się w kanonie literatury i które w tym kanonie przetrwały do dziś, można je nazwać kanonem „twardym”, jak i te, które istnieją niejako na rubieżach kanonu, nazwać je można kanonem „miękkim”. Są to dzieła, których status jest niepewny dlatego, że ich akces do kanonu warunkowany jest przez zmieniające się nurty i trendy kulturowe. Pytania, jakie takie podejście ma sprowokować są następujące: Czym jest kanon literacki? Dlaczego pewne dzieła cieszą się statusem kanonicznym od dawna, często od ich powstania, a inne albo do tego kanonu nie trafiają, albo tracą status kanoniczny? Dlaczego pewne dzieła zastępowane są w kanonie przez inne dzieła? Co sprawia, że tak się dzieje? Zmieniające się trendy i mody kulturowe? Jeśli tak, to dlaczego pewne dzieła utrzymują się w kanonie pomimo nieprzystawalności do zmieniających się prądów kulturowych? Co sprawia, że o pewnych dziełach zapominamy, a o innych nie? |
Literatura: |
Zob. część “Literatura” w sylabusie dla wybranej grupy zajęciowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (K_W05,K_W01) Osoba studencka - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstu literackiego, - zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa, - rozumie najważniejsze związki między dziełem literackim a przemianami w życiu społecznym. Umiejętności Osoba studencka (K_U02, K_U03) - potrafi analizować tekst literacki, - potrafi posłużyć się tekstem krytycznym do analizy utworu literackiego, - potrafi skontekstualizować dzieło literackie w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury, - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków. Kompetencje społeczne (K_K03, K_K07, K_K08) Osoba studencka - jest gotowa do poszerzania swojej świadomości metodologicznej, - jest gotowa do uznania wartości dziedzictwa kulturowego, - jest gotowa docenić różnorodność dzieł kultury i ich rangę w kulturze - ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia jest: – obecność na zajęciach; Osoba studencka ma prawo do dwóch nieobecności. Nieobecność 3 i 4 może usprawiedliwić na podstawie dokumentacji medycznej. Istnieje konieczność zaliczenia nieobecności 3 i 4 w trybie ustalonym z prowadzącymi zajęcia. – przygotowanie do zajęć; – aktywność (uczestnictwo w dyskusji oraz zadaniach organizowanych podczas zajęć); – napisanie eseju na dowolny temat dotyczący treści zajęć; Temat eseju należy uzgodnić z prowadzącymi. Esej nie może być dłuższy niż 5000 znaków (ze spacjami i znakami specjalnymi). – rozmowa ustna, podczas której uwzględnia się: a) zagadnienie poruszone w eseju b) znajomość całości dzieła omawianego podczas zajęć c) literaturę przedmiotu wskazaną przez prowadzących. 2. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych: - [w zakresie eseju i aktywności] umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów, - [w zakresie aktywności] umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji, - [w zakresie wypowiedzi ustnej] umiejętność świadomego sformułowania wypowiedzi w oparciu o samodzielną analizę i interpretację wybranego przez siebie zagadnienia oraz odniesienia go do sądów i opinii zawartych w literaturze przedmiotu. 3. Kryteria oceny wypowiedzi zaliczeniowej (esej i wypowiedź ustna): – związek wypowiedzi z tematem, – samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji, – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość). 4. Ocena końcowa uwzględnia: – przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach - 40% oceny końcowej), – samodzielna wypowiedź przygotowana przez osobę studencką (esej i wypowiedź ustna) - 60% oceny końcowej. Uwaga: obowiązuje kontrola obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Axer, Agata Zalewska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Axer, Ivan Dimitrijević, Małgorzata Grzegorzewska, Ewa Janion, Paweł Wojtas, Agata Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Axer, Ivan Dimitrijević, Małgorzata Grzegorzewska, Ewa Janion, Paweł Wojtas, Agata Zalewska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Axer, Ivan Dimitrijević, Małgorzata Grzegorzewska, Ewa Janion, Paweł Wojtas, Agata Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.