Seminarium metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SMET-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium metodologiczne |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest metodzie krytycznej jako Urmethode nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych, która zostanie przebadana w swoim wymiarze eidetycznym, genealogiczno-historycznym oraz społeczno-kulturowym. Jako że samo słowo krytyka oznacza, między innymi, „rozeznanie, rozpoznanie”, zajęcia z metody krytycznej mają za zadanie rozeznanie, jaką formą myślenia krytycznego posługują się filozofowie, artyści, pisarze, krytycy sztuki i kultury, z którymi współczesny obywatel i badacz najczęściej się spotyka. |
Pełny opis: |
We wprowadzeniu do Przyczynku do krytyki heglowskiej filozofii prawa, Marx stwierdził, że „krytyka religii stanowi uwarunkowanie wszelkiej krytyki”. W pierwszej części zajęć będziemy się starać udowodnić, że z perspektywy historycznej – mianowicie biorąc pod uwagę historyczny rozwój myśli krytycznej oraz kontekst społeczno-polityczny, w którym ona się urodziła w wieku XVII – Marx precyzyjnie dookreślił pierwotny, antydogmatyczny i antyautorytarny impuls krytyki jako metody niezbędnej do zrozumienia i wyzwolenia życia społecznego, psychicznego, artystycznego i politycznego. W tym celu będziemy analizować teksty Locke’a, aby potem zastosować jego metodę krytyczną do analizy wybranych dawnych i współczesnych tekstów filozoficznych, pamfletowych i literackich, w których nadal odnaleźć można brak podejścia krytycznego. W drugiej części – po opisie rozprzestrzenienia się metody krytycznej w epoce Oświecenia – zajmiemy się krytyką pierwotnej metody krytycznej (przeważnie na podstawie tekstów Kosellecka czy Foucaulta). Źródłowy krytycyzm nie tylko okaże się niewystarczająco krytyczny, ale wręcz dogmatyczny i autorytarny. W dalszym ciągu zajęć poddamy krytyce właśnie teksty myślicieli czy to Oświecenia, czy ich współczesnych obrońców. W trzeciej części – przeważnie na podstawie badań Christophera Lascha – dokonamy tego samego krytycznego zabiegu względem myślicieli krytycznie nastawionych wobec krytyki. Będziemy starać się zatem wskazać na to, że krytyka jest potencjalnie nieskończona, w rzeczywistości nigdy spełniona, co skutkuje koniecznością coraz bardziej krytycznego podejścia do niej samej, jak też jej ciągłego ożywiania. Celem zajęć jest, po pierwsze, zapoznanie się z metodą krytyczną oraz jej krytyczne przyswojenie, ale też umożliwienie studentom usytuowania „poziomu” czy „fazy” krytyki, z którego wypowiadają się poszczególni badacze, przywódcy opinii publicznej oraz rozmaite autorytety intelektualne i kulturowe. |
Literatura: |
P. Bayle, Dictionnaire historique et critique, Genewa 1969. T. de Bordeu, “Crise,” [w:] Encyclopédie, ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers, pod red. D. Diderot i J. B. D’Alembert, StuttgartBad Cannstatt 1966. M. Foucault, Historia szaleństwa, Warszawa 1987. M. Foucault, “Nietzsche, Freud, Marks”, „Literatura na świecie” nr 6 (1988). M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa – Wrocław 2000. D. Gentili, “Crisis as art of government, precariat as form of life”, Kronos – Philosophical Journal, nr 9 (2020). J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków 2005. M. Horkheimer, Teoria tradycyjna a teoria krytyczna, dowolne wydanie. M. Horkheimer, Krytyka instrumentalnego rozumu, Warszawa 2007. R. Koselleck, “Crisis,” Journal of the History of Ideas 67, no. 2 (2006). R. Koselleck, Krytyka i kryzys. Studium patogenezy świata mieszczańskiego, Warszawa 2015. C. Lasch, The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations, New York 1979. C. Lasch, The Minimal Self: Psychic Survival in Troubled Times, New York 1984. J. Locke, List o tolerancji, dowolne wydanie. F. Schiller, Pisma teoretyczne, Warszawa 2011. P. Sloterdijk, Krytyka cynicznego rozumu, Katowice 2008. B. Spinoza, Traktat teologiczno-polityczny, dowolne wydanie. L. Strauss, Die Religionskritik Spinozas als Grundlage sein Bibelwissehschaft, Stuttgart-Weimar 1996. G. Vico, On the Study Methods of our Time, Ithaca-London 1990. Voltaire, Traktat o tolerancji, dowolne wydanie. Voltaire, Słownik filozoficzny, Warszawa 2019. Literatura może uleć zmianie. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium student: - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze (K_W01) - zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych (K_W04) - potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny (K_U01) - potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (K_U04) - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań (K_K03) - szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia seminarium jest: a) obecność na zajęciach; b) przygotowanie do zajęć; c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji); d) przygotowanie wypowiedzi ustnej (czas trwania do 15 minut), która zostanie oceniona przez współuczestników seminarium i prowadzących. Kryteria oceny wypowiedzi ustnych: Ocenie podlegają: – umiejętność jasnego formułowania i argumentowania poglądów, – umiejętność uważnego słuchania, rozpoznawania i uargumentowanej oceny tez przedstawianych przez innych uczestników dyskusji, – umiejętność modyfikowania własnych tez wskutek uwzględnienia argumentacji przedstawionej w dyskusji. Szczegółowe wymogi dotyczące wypowiedzi ustnej przekazane zostaną na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ivan Dimitrijević | |
Prowadzący grup: | Ivan Dimitrijević | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.