Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do antropologii eposu homeryckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-WAEH-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do antropologii eposu homeryckiego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wskazana jest znajomość treści Iliady i Odysei w przekładzie Roberta Chodkowskiego. Znajomość greki nie jest wymagana.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z antropologicznym wymiarem epiki homerowej. Analizie poddana zostanie sama „instytucja” eposu, jego geneza, funkcja społeczna, kulturotwórcza i światopoznawcza jak i przekazywane za jego pomocą treści, tradycje, normy oraz dyrektywy aksjologiczne. Zajęcia skupią się na wybranych elementach kreowanego przez archaicznego poetę świata jak mity, obrzędy, zwyczaje, magia, baśniowość czy archaiczne, przeddyskursywne formy myślenia. Do każdego z analizowanych tematów przyporządkowany będzie zestaw fragmentów eposów, które będą punktem wyjścia i podstawą rozważań.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z antropologicznym wymiarem epiki homerowej. Refleksja antropologiczna, odmienna od filologicznej czy historyczno-archeologicznej obejmuje przede wszystkim zagadnienia związane ze złożonymi procesami i fenomenami życia społecznego. W przypadku przedfilozoficznych kultur oralnych były one wyrażane m.in. za pomocą eposu tworzącego specyficzny mechanizm łączący storytelling oraz formę metryczną. W związku z tym analizie poddana zostanie sama „instytucja” eposu, jego geneza, funkcja społeczna, kulturotwórcza i światopoznawcza, jak i przekazywane za jego pomocą treści, tradycje, normy oraz dyrektywy aksjologiczne. Zajęcia skupią się na analizie wybranych elementów kreowanego przez archaicznego poetę świata jak mity, obrzędy, zwyczaje, magia, baśniowość czy archaiczne, przeddyskursywne formy myślenia.

Forma konwersatorium ma za zadanie włączyć słuchaczy w analizę i interpretację omawianych na zajęciach wątków z Iliady i Odysei. Do każdego z analizowanych tematów przyporządkowany będzie zestaw fragmentów. Będą one punktem wyjścia i podstawą wspólnych rozważań.

Literatura:

Bachvarova M., From Hittite to Homer. The Anatolian Background of Ancient Greek Epic, Cambridge University Press 2016;

Epos. Reconsidering Greek Epic and Aegean Bronze Age Archaeology, red. S. Morris, R. Laffineur, Liege 2007;

Havelock E., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007

Homer, Iliada, przekł. R. Chodkowski, Lublin 2022

Homer, Odyseja, przekł. R. Chodkowski, Lublin 2020

Homeric Contexts. Neoanalysis and the Interpretation of Oral Poetry, red. F. Montanari, A. Rengakos, Ch. Tsagalis, De Gruyter 2012

Kitts M., Anthropology and the Iliad, w: The Ashgate Research Companion to Anthropology, red. Andrew J. Strathern, Pamela J. Stewart, Ashgate 2015

Kordys J., Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna. Szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Kraków 2006;

Latacz J. Homer. His Art and His World, Ann Arbor 1999;

Mieletynski E., Pochodzenie eposu bohaterskiego. Wczesne formy i archaiczne zabytki, przekł. Paweł Rojek, NOMOS, Kraków 2009;

Nagy G., Homer the Preclassic, University of California Press 2010;

Powell B., Writing and the Origins of Greek Literature, Cambridge University Press 2002;

The Homer Encyklopedia, red. M. Finkelberg, vol. 1-3, Blackwell Publishing 2011;

Williams B., Understanding Homer: Literature, History and Ideal Anthropology, w: The Sense of the Past, Princeton University Press 2006;

Zieliński K., Iliada i jej tradycja epicka. Studium z zakresu greckiej tradycji oralnej, Wrocław 2014.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć:

Wiedza. Student zna i rozumie (K_W01, K_W02, K_W05, K_W07):

- podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze;

- podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze;

- podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury;

- najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych.

Umiejętności.Student potrafi (K_U02, K_U03, K_U07):

- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych;

- skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury;

- prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie.

Kompetencje społeczne. Student jest gotowy (K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08):

- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej;

- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań;

- przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych;

- docenia bogactwo kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, frekwencja oraz projekt zaliczeniowy.

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (20%), aktywność (20%) oraz wykonanie indywidualnych lub zespołowych projektów zaliczeniowych na koniec roku dotyczących problematyki kursu (60%). Projekt ma być analizą wybranego wątku z eposów z zastosowaniem podejścia antropologicznego lub interdyscyplinarnego, łączącego antropologię z podejściem filologicznym lub archeologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Borowicz
Prowadzący grup: Sebastian Borowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)