Witold Pruszkowski – artysta przełomu wieków. Warsztaty edytorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-WPAPW-qHT |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.5
|
Nazwa przedmiotu: | Witold Pruszkowski – artysta przełomu wieków. Warsztaty edytorskie |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty do wyzwania kierunkowego"Historie-dyskursy-tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa – w zakresie szkoły średniej - znajomość historii XIX wieku oraz ogólna kultura artystyczna. |
Skrócony opis: |
Warsztaty z elementami konwersatorium „Witold Pruszkowski - artysta przełomu wieków. Warsztaty edytorskie” będą miały charakter zarówno praktyczny, jak i teoretyczny. Wymienić należy dwa cele zajęć: 1. Przybliżenie sylwetki modernistycznego artysty i zagadnień związanych z polskim XIX-wiecznym środowiskiem artystycznym Francji, Monachium, Krakowa; 2. Praca z rękopisem Witolda Pruszkowskiego – nigdy nie wydanym dramatem Zbrodniarz; Studenci: - sporządzą transkrypcję i transliterację fragmentu tekstu; - poznają zagadnienia związane z edytorstwem, historią literatury i sztuki; - będą analizowali dzieła literackie i plastyczne; - poznają strategie pozyskiwania praw autorskich do materiału ikonograficznego; - poznają zagadnienia dotyczące prac archiwalnych, digitalizacji zbiorów; - będą korzystali ze zbiorów bibliotek, muzeów i innych instytucji kultury; |
Pełny opis: |
Zajęcia „Witold Pruszkowski – artysta przełomu wieków. Warsztaty edytorskie” obejmują 30 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrze letnim 2024. Studenci zapoznają się z mało znaną twórczością Witolda Pruszkowskiego – zarówno plastyczną, jak i literacką. Jego dorobek jest świadectwem przemian w sztuce przełomu epok. Wyłaniająca się ze Zbrodniarza światopoglądowa postawa artysty pozwala traktować go jako jednego z pierwszych intelektualistów krakowskich zafascynowanych folklorem i życiem codziennym wsi. Interioryzacja doświadczenia chłopów zostaje w dramacie wyrażona tymi środkami artystycznej ekspresji, które rozwinie w pełni ostatnie dziesięciolecie XIX wieku. Edycja tekstu, opracowanie związanego z nim materiału ikonograficznego, wskazanie głównych problemów interpretacyjnych to główne cele tych warsztatów. Istotnym kontekstem dla twórczości Witolda Pruszkowskiego są dokonania artystów całej generacji. Studenci zapoznają się zatem z polskim dziedzictwem intelektualnym kolonii artystycznych Paryża, Monachium i Krakowa. Ważne miejsce zajmą także zagadnienia związane z innym tekstem Pruszkowskiego – poematem Car, nad którego edycją obecnie finalizuję prace. Podczas praktycznej części zajęć studenci będą pracowali na skanach rękopisu dramatu Zbrodniarz Witolda Pruszkowskiego. Dokonają transkrypcji i transliteracji tego tekstu, opracują komentarze do fragmentów poematu, zgromadzą materiał ikonograficzny. Efekty prac zostaną zamieszczone na stronie internetowej poświęconej Juliuszowi Słowackiemu: slowacki.al.uw.edu.pl Wybrane elementy wspólnej pracy warsztatowej mogą stać się punktem wyjścia do sformułowania projektu grantowego, związanego z działalnością polskiej kolonii artystów w Monachium. Studenci zapoznają się z zagadnieniami takimi, jak: życie i twórczość Witolda Pruszkowskiego; kolonie artystyczne w XIX wieku; edycje krytyczne materiałów rękopiśmiennych; digitalizacja zbiorów; podstawowe pojęcia związane z archiwizowaniem spuścizn rękopiśmiennych; nota edytorska; komentarz krytyczny; pozyskiwanie praw autorskich; cele i wyzwania XIX-wiecznych edycji. Zgodnie z regulaminem studiów dopuszcza się dwie nieobecności. |
Literatura: |
Witold Pruszkowski i kolonie artystyczne BARTOSZEWICZ K., Malarze krakowscy II. Witold Pruszkowski, „Kraj” 1894, nr 42, s. 7-9; nr 44, s. 10-11; nr 45, s 9-10; Witold Pruszkowski, „Nowa Reforma” 1896, nr 238, s. 1-2; Witold Pruszkowski. Sylwetka, „Przegląd Poznański” 1895, nr 5, s. 55-57; nr 6, s. 67-68; nr 8, s. 89-90; nr 9, s. 103-104; DÜRR J., Ostatnie lata Witolda Pruszkowskiego, „Kurier Literacko-Naukowy”. Dodatek do „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” 1935, nr 5, s. 1-2; FEDOROWICZ K., To i owo. Ostatnie dni W. Pruszkowskiego, „Słowo Polskie” 1902, nr 123, s. 4-5; GRAJEWSKI L., Witold Pruszkowski 1846-1896, Kraków 1923, s. 1. (Rękopis pracy doktorskiej w Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego); HOLECZKO-KIEHL A., „Wierni miłości do ojczyzny”. Artyści polscy w kręgu Monachium, [w:] Brandt… Malczewski… Siemiradzki… Polscy monachijczycy. Wystawa malarstwa ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki we Lwowie, red. E. Giszter, Katowice 2005, s. 19-28. ŁADA-CYBULSKI A., Witold Pruszkowski. [w:] Sztuka polska. Malarstwo w reprodukcjach kolorowych, pod kierownictwem tegoż oraz F. Jasieńskiego, Lwów 1904, s. 22. ŁAWNICZAKOWA A., Wstęp do: Katalog wystawy monograficznej Witold Pruszkowski (1846-1896), oprac. D. Suchocka, Poznań 1992, s. 5-6; ŁUNIŃSKI E., Do charakterystyki Witolda Pruszkowskiego (Kilka szczegółów biograficznych), „Biblioteka Warszawska” 1898, t. 1, s. 347-352; MAJERSKA A., Witold Pruszkowski (1849-1869), „Przewodnik po wystawie TZSP” 1935, nr 99, s. 3-8; MAJERSKA A., Witold Pruszkowski 1846-1896, „Sztuki Piękne: miesięcznik poświęcony architekturze, zdobnictwu, malarstwu, rzeźbie, grafice” 1934, nr 3, s. 89-101; MALINOWSKI J., O genezie symbolizmu w sztuce polskiej i jego rosyjskich odniesieniach, „Sztuka Europy Wschodniej” 2013, t. 1, s. 401-413; MALINOWSKI J., Witold Pruszkowski – symbolista, [w:] Katalog wystawy monograficznej Witold Pruszkowski (1846-1896), oprac. D. Suchocka, Poznań 1992, s. 7-14; MIEN J., Witold Pruszkowski. Wspomnienie przyjaciela, „Tygodnik Ilustrowany” 1897, nr 32, s. 623. POPOWSKI S., Witold Pruszkowski. Z powodu zbiorowej wystawy prac artysty w salonie Aleksandra Krywulta, „Biblioteka Warszawska” 1897, t. 3, s. 511-520; PROKESCH W., Witold Pruszkowski, „Wędrowiec” 1896, nr 48., s. 421. PRUSZKOWSKI K., Witold Pruszkowski w oczach syna, „Przewodnik po wystawie TZSP” 1935, nr 99, s. 10; PRUSZKOWSKI W., Car (rękopis dzieła w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, nr inw. 681); PRUSZKOWSKI W., Fragment eseju z ok. 1892, cyt. za: D. Suchocka, Katalog wystawy monograficznej…, s. 50. PRUSZKOWSKI W., Jan Matejko – wspomnienie pośmiertne (rękopis znajduje się w IS PAN, nr inw. 1264). PRUSZKOWSKI W., List do B. Szopińskiego z 8 maja 1895 r., Wrocław, cyt. za: J. Dürr, Ostatnie lata Witolda Pruszkowskiego…, s. 2. STATUT Koła Artystyczno-Literackiego w Krakowie, Kraków 1880. STĘPIEŃ H., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914, red. W. Juszczak, J. Kowalczyk, t. L, Warszawa 2003. SUCHOCKA D., Witold Pruszkowski – główne wątki twórczości; Kalendarium [w:] Katalog wystawy monograficznej Witold Pruszkowski (1846-1896), oprac. taż, Poznań 1992, s. 17-33; s. 37-41. TETMAJER W., Witold Pruszkowski. Wspomnienie pośmiertne, [w:] tenże, Noce letnie, Kraków 1902, s. 27-36. TRETER M., Nowe malarstwo polskie w Galerii Malarstwa we Lwowie, „Lamus” 1912, r. 3, s. 150. ZAJKOWSKA J., „Zaduszki” Witolda Pruszkowskiego i „Z tamtego świata” Marii Konopnickiej – związki tekstu i obrazu, [w:] Ludzie – rzeczy – obrazy. Studia i szkice o epoce Marii Konopnickiej, red. T. Budrewicz, Z. Fałtynowicz, Suwałki 2004, s. 223-237. ZIEJKA F., Koło Artystyczno-Literackie w Krakowie (1881-1907), „Zarządzanie w kulturze” 2013, z. 2, s. 151-166. Zagadnienia edytorskie „Sztuka edycji. Studia tekstologiczne i edytorskie”, pod red. M. Strzyżewskiego, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – rożne numery; Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, 2002; MARECKI P., Między kartką a ekranem: cyfrowe eksperymenty z medium książki w Polsce, Kraków 2018; LOTH R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006; WOLAŃSKI A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008; GRABAL Ł., Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011; Ponadto: edycje krytyczne pod red. Prof. J. Brzozowskiego, Prof. M. Kalinowskiej, Prof. Z. Przychodniaka, Prof. M. Troszyńskiego |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć, Student: w zakresie WIEDZY: - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01); - zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05); - zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (K_W09); w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonywać ich krytycznej oceny (K_U01); - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02); - prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06); - wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej (K_U13); w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03); - jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań (K_K05); - jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09); |
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie wg współczesnych zasad pracy z tekstem rękopiśmiennym fragmentu poematu Zbrodniarz Witolda Pruszkowskiego i komentarza w formie pisemnej; - przygotowanie do zajęć w postaci uprzedniego zapoznania się ze wskazanymi tekstami, rzetelność i systematyczność; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Chilińska | |
Prowadzący grup: | Milena Chilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.