Zwierzęta w sztuce XIX wieku. Od romantyzmu do modernizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-ZSXIX-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta w sztuce XIX wieku. Od romantyzmu do modernizmu |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad.2024/25 semestr zimowy Przedmioty do wyboru dla Antropozoologii Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa – w zakresie szkoły średniej – znajomość historii literatury i sztuki oraz zagadnień związanych z przyrodoznawstwem. Znajomość angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów popularnonaukowych i fragmentów współczesnych tekstów naukowych w tym języku. Przedmioty dedykowane wyzwaniu kierunkowemu Zwierzęta i środowisko ułatwią naukę opisywanego przedmiotu, np. „Motyw granicy zwierzęta-ludzie w wybranych tekstach literackich i popularnonaukowych” (3700-AL-MGZL-qZS). Od studenta oczekuje się otwartości i gotowości do prezentowania wyników prac. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie wielu perspektyw przedstawiania zwierząt w literaturze i sztuce XIX wieku – od romantyzmu do modernizmu. Ważne okażą się takie ujęcia badawcze, jak: ekokrytyka, animal painting, antropologia, przełom darwinowski, green cultural studies, nature writing. Zwierzęta staną się tu interesujące jako tematy wyobraźni, dlatego istotne miejsce zajmie korespondencja sztuk – malarstwa i literatury. W centrum zainteresowania znajdują się kwestie związane z definiowaniem oraz postrzeganiem przyrody przez człowieka. Zajęcia skierowane są dla tych, którzy interesują się tendencjami artystycznymi XIX wieku. |
Pełny opis: |
Analizując literaturę i sztukę XIX wieku należy postawić pytanie o literackie i plastyczne obrazy zwierząt, ich znaczenie i funkcje kulturowe. W romantyzmie na nowo odkryto pamięć o jedności człowieka z naturą, a szczególne miejsce zajęła w tej optyce tradycja ludowa. Pozytywiści wyraźnie zerwali z antropocentrycznym paradygmatem opisu rzeczywistości. Modernistów, podobnie jak romantyków, fascynowały analogie między ludzkimi a zwierzęcymi duszami. Wykład ma na celu prezentację najważniejszych zagadnień związanych z literaturą i sztuką XIX wieku: tendencji artystycznych związanych z tematem, kontekstów historycznych, kulturowych, społecznych, przyrodniczych. Studenci zapoznają się z zagadnieniami takimi, jak: teoria ewolucji, darwinizm, obraz poetycki, działalność naukowa i popularyzatorska Muzeów Historii Naturalnej, antropomorficzne monstra, relacja pomiędzy naukami ścisłymi a wyobraźnią, relacja przyroda-nauka-kultura. Konwersatorium ma na celu analizę znanych (ale także zapomnianych) dzieł literackich i plastycznych oraz innych tekstów XIX wieku (relacji z podróży, epistolografii, rozpraw naukowych). Rozważane zjawiska i problemy rozważane będą z perspektywy badań nad historią sztuki, przełomem darwinowskim, ekokrytyką, antropologią, animal painting, green cultural studies, nature writing. Studenci otrzymają teksty krytyczne i podejmą próbę analizy wybranych dzieł literackich we wskazanych kontekstach badawczych. Podjęta tematyka ma w założeniu skłaniać do refleksji nad środowiskiem jako miejscem egzystencji człowieka oraz wyobraźnią, która nadaje faunie i florze znaczenie symboliczne, a także relacjami zachodzącymi pomiędzy przedmiotem naukowym a wyobrażonym. Studenci poznają różne sposoby postrzegania przyrody i zwierząt w XIX wieku, dostrzegą wpływ darwinizmu na literaturę i sztukę oraz na interdyscyplinarność badań naukowych, poddadzą analizie tematy wyobraźni poszczególnych twórców. Ćwiczenia mają na celu wzmocnienie kompetencji literaturoznawczych i tych związanych z historią sztuki. Studenci otrzymają ćwiczenia związane z problemową analizą tekstów literackich i dzieł sztuki. Wyniki ustaleń będą prezentowane samodzielnie bądź w grupach. |
Literatura: |
Camilleri A., Byron’s Bear and Other Animals, “The Cambridge Companion to Byron. Second Edition” 2013, red. D. Bone, s. 209 - 227 Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy, red. Hanna Mamzer, Gdańsk 2018 (wybrane teksty); Ekomodernizmy, red. D. Piechota, A. Trześniewska, Lublin 2016 (np. A. Kronenberg, Geopoetyka – element zwrotu ekologicznego w badaniach literackich); Endless Forms: Charles Darwin, Natural Science, and the Visual Arts (Yale Center for British Art), ed. by D. Donald and J. Munro, Fitzwilliam Museum, Cambridge 2009; Felisiak E., Darwin Norwida, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1972, nr 4, 82-99; Gieysztor-Miłobędzka E., Natura, nauka, kultura – nowy paradygmat, w: Sztuka a natura, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. E. Chojecka, Oddział Górnośląski SHS, Katowice 1991, s. 15-29; Grzęda E., Funkcja i estetyka motywów drzewa i lasu w twórczości Juliusza Słowackiego, Wrocław 2000; Haraway D., Manifest gatunków stowarzyszonych, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Poznań 2012; Janion M., Kuźnia natury, Gdańsk 1994; Kendall R., Monet and the monkeys. The impressionist encounter with Darwin, w: Endless forms, s. 295-302; Kłosiński K., Literaturoznawczy darwinizm, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 33-51; Konstańczak S., Recepcja teorii Darwina w filozofii polskiej XIX wieku, w: Filozofia-nauka-religia. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Jodkowskiemu z okazji 40-lecia pracy naukowej, Zielona Góra 2015, s. 409-426; Kowalski P., Zwierzoczłekoupiory, wampiry i inne bestie: krowiżercze potwory i erozja symbolicznej interpretacji, Karków 2000; Kuźnicki L., Ewolucjonizm w Polsce 1883-1959, Kosmos 2009, nr 3-4, s. 279-313; Lyon T. J., This Incomparable Land: A Guide to American Nature Writing, Minneapolis 2001; Moroz A., Czy Dygasiński to „polski Kipling”? O niejednoznacznych granicach ludzkozwierzęcych podziałów w literackich światach Adolfa Dygasińskiego i Rudyarda Kiplinga. „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ” 2018, 20 (1), s.131–154. Perkins D., “Romanticism and Animal Right”, United Kingdom, 2003; Schollenberger J., „Sympathy beyond the confines of man…”. Karol Darwin wobec zwierzęco-ludzkich praktyk codzienności, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, R. VII (XLIX) 2014, s. 323-338; Schollenberger J., „Wejść między sforę” – projekt duchowości zwierząt. Mickiewicz 0 Emerson, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, R. III (XLV) 2010, s. 36-49; Schollenberger J., „Wejść między sforę” – projekt duchowości zwierząt: Mickiewicz – Emerson, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, Rok III (XLV) 2010, s. 36-49. Schollenberger J., Rośliny w pędzie. Darwina myślenie o granicy roślina – zwierzę, „Teksty drugie” 2018, nr 2, s. 102–119; Science, Fables and Chimeras: Cultural Encounters, ed. by Laurence Roussillon-Constanty, Philippe Murillo, Cambridge Scholars Publishing 2013; Śliwiński M., Symbolika zwierząt w romantyzmie, w: Literacka symbolika zwierząt, red. A. Martuszewska, Gdańsk 1993; Smith J., Charles Darwin and victorian visual culture, Cambridge 2006; Sueur-Hermel V., Infernal. Créatures diaboliques, Bibliothèque nationalne de France 2016; Sueur-Hermel V., R. Mathis, Animal. A Beastly Compendium, Bibliothèque nationalne de France 2014; Świtek G., Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 64-82; Świtek G., Małpiarnia malarza. Darwinizm w twórczości Gabriela von Maxa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014, Rok VII (XLIX), s. 311–321; The Darwin effect. Evolution and nineteenth-century visual culture, ed. L. Nochlin, M. Lucy, specjalne wydanie „Nineteenth-Century Art Worldwide” 2003 no 2, http://19thc-artworldwide.org/spring_03 (11.08.2010); Thorsen L.E., Animal matter in museums: exemplifying materiality, in: The Routledge Companion to Animal-Human History, ed. by H. Kean, P.Howell, New York 2019; Yanni C., Nature’s Museum. Victorian Science and the Architecture of Display, New York 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: • zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01) • zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W03) • rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04) • zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05) Umiejętności: absolwent potrafi: • dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) • skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03) • prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U07); Kompetencje społeczne: absolwent: • jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie (K_K01) • jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03) • jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (K_K06) • docenia bogactwo kultury (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
- praca z tekstem kultury, komparatystyka, regularne czytanie tekstów na zajęcia; - dyskusja, aktywność; - analiza i interpretacja tekstów, zarówno utworów literackich, jak i tekstów źródłowych, a także dzieł plastycznych; - kryteria egzaminacyjne: znajomość terminologii i metodologii omawianej i wykorzystywanej na zajęciach, umiejętność analizy tekstu literackiego i dzieła sztuki, znajomość omawianych na zajęciach kontekstów; - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Chilińska | |
Prowadzący grup: | Milena Chilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.