Historia kultury francuskiej i włoskiej (2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS1-3-HKFRWL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury francuskiej i włoskiej (2) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest zaprezentowaniu najważniejszych etapów ewolucji kultury francuskiej i włoskiej od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Specjalna uwaga poświęcona jest tym zjawiskom kulturowym, które są żywe w czasach nam współczesnych. Oprócz najistotniejszych dla kultury zjawisk takich jak twórczość artystyczna czy literacka, omówione zostanie historia idei czy zmieniająca się w procesie historycznym obyczajowość. |
Pełny opis: |
Zostaną omówione takie tematy jak: tworzenie się państw na gruzach cesar-stwa rzymskiego, kształtowanie się rycerstwa i mieszczaństwa jako podstawo-wych grup odbioru kultury w języku rodzimym ideologia feudalna i monar-chiczna vs. światopogląd mieszczański. Sztuka romańska we Francji, gotyk i jego odmiany. Giganci literatury włoskiej i europejskiej: Dante, Petrarka i Boccaccio. Specyfika francuskiego i włoskiego renesansu, architektura i malarstwo we Francji i Włoszech doby renesansu. Wpływ francuskich wojen religijnych. Klasycyzm w kontekście monarchii absolutnej, racjonalizm Kartezjusza. Kultura i sztuka w Wersalu, Rewolucja i system republikański, epoka napoleońska – instytucjonalny , naukowy i kulturalny rozwój Francji, restauracja i II Cesarstwo, rozwój Paryża, postęp techniczny; francuska ekspansja kolonialna i jej wpływ na zainteresowania kulturami egzotycznymi, wojna francusko-pruska i III Republika. Proces jednoczenia Włoch i jego wpływ na życie intelektualne Italii. Rozwój sztuk pięknych, malarstwo. I Wojna Światowa, ruch socjalistyczny, szalone lata 20-30, faszyzm, II Wojna Światowa, dekolonizacja, V Republika francuska, Maj 68, Francja i Włochy współczesne. |
Literatura: |
Kowalski Jacek, Loba Anna i Mirosław, Prokop Jan, Dzieje Kultury Francuskiej, Warszawa 2005, PWN oraz bibliografia szczegółowa podawana sukcesywnie z zajęć na zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student/studentka: W zakresie wiedzy zna i rozimie: - podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kultury francuskiej i włoskiej. K_W02, K_W08 - zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki w odniesieniu do współczesnej (XIX-XXI wiek) kultury francuskiej i włoskiej. K_W05, K_W19 - zna najważniejszych twórców kultury europejskiej. K_W09. - zna francuskich i włoskich autorów filozoficznych oraz ich idee. K_W09. W zakresie umiejętności potrafi: - wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródel na temat kultury francuskiej i włoskiej XIX – XXI wieku. K_U01 i K_U06. - uczestniczyć w dyskusji na tematy współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz weFrancji i Włoszech. K_U05, K_U07. - przygotować ustne prezentacje oraz prace pisemne (esej komunikat, prezentacja audio-wizualna). K_U08 i K_U11, K_U13. W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do - uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych. K_K02. - uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa dawnych epok w kulturze współczesnej Europy. K_U03 i K_U04. - uświadomienia sobie wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym tradycji francuskiej i włoskiej. K_K06, K_K08 - aktywnego śledzienia wydarzenia kulturalne w Dzisiejszych Francji i Włoszech. K_K10. Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: Zna i rozumie: K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą K_W08 kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza K_W09 najważniejszych twórców kultury europejskiej K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi Potrafi K_U01 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych K_U06 zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu. Jest gotów do: K_K02, uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych K_K03, pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania K_K04, realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego K_K06, zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych K_K08, zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny obejmujący treści omawiane w czasie wykładów i lektur. Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji (raz podczas semestru) Liczba dopuszczalnych nieobecności – 2 w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Abramowicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Abramowicz, Ivan Dimitrijević | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ivan Dimitrijević | |
Prowadzący grup: | Zofia Litwinowicz-Krutnik, Paulina Orłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.