Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-FN-2-WL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe dla II roku Filologii Nowogreckiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do wiedzy o dziele literackim oraz metodologii badań literackich. Na przykładach dzieł literackich z różnych epok studenci:– zapoznają się z elementarną specyfiką literackiego przekazu, analizują w stopniu podstawowym strukturę dzieła literackiego, uczą się analizować i interpretować dzieło literackie z uwzględnieniem różnic rodzajowych i gatunkowych. poznają podstawowe sposoby recepcji dziedzictwa antycznego w literaturze polskiej i europejskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do wiedzy o dziele literackim oraz metodologii badań literackich. Studenci zapoznają się z elementami wiedzy o specyfice i strukturze dzieła literackiego oraz o sposobach jego analizy i interpretacji z uwzględnieniem różnic rodzajowych i gatunkowych. Studenci wykorzystują pozyskane narzędzia interpretacyjno-analityczne do pracy z tekstem literackim. Omawiane teksty skupiać się będą także na problematyce recepcji kultury greckiej w literaturze polskiej i europejskiej. Zagadnienia szczegółowe: 1. Teoria a współczesne badania nad literaturą i kulturą. 2. Struktura tekstu lirycznego. 3. Struktura tekstu epickiego. 4. Struktura tekstu dramatycznego. 5. Gatunek literacki. 6. Gatunki pograniczne. 7. Styl tekstu i środki poetyckie. 8. Komunikacja literacka – odbiorca wirtualny, odbiorca realny. 9. Tekst literacki jako tekst kultury. 10. Temat i motyw w strukturze dzieła literackiego. 11. Mit i archetyp w opisie dzieła sztuki. 12. Aluzja literacka i cytat w strukturze utworu literackiego. 13. Pogranicza sztuk – literatura i sztuki plastyczne. 14. Szkoły i kierunki teoretyczne. Tematyka zajęć może ulec zmianie. |
Literatura: |
Opracowania (wybór) • Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. • Dramat polski: interpretacje, cz. 1 i 2, red. Ciechowicz J., Majchrowski Zbigniew, Gdańsk 2001. • Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Zarys teorii literatury (jedno z wielu wydań). • Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, red. Kadłubek Z., Mytych-Forajter B., Nawarecki A., Gdańsk 2019. • Jonathan C., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1998. • Kalinowska M., Grecja romantyków. Studia nad obrazem Grecji w literaturze romantycznej, Toruń 1994. • Korwin-Piotrowska D., Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011. • Liryka polska: interpretacje, red. Prokop J. Sławiński J., Gdańsk 2001 (lub wyd. wcześniejsze). • Okoń W., Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992. • Problemy socjologii literatury, red. Sławiński J., Wrocław 1971. • Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler (jedno z kilku wydań, najlepiej: Wrocław 2003). • Ratajczakowa D., Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, „Teksty Drugie” 1990, nr 5-6, s. 80-92. • Sławińska I., Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988. • Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. Kowalczykowa A., Bachórz J., Wrocław 2002. • Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewicza, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński (jedno z kilku wydań). • Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990 (i wyd. nast.) Teksty literackie (wybór): wiersze K. Przerwy-Tetmajera (motywy greckie); Z. Herbert, Labirynt nad morzem (wybrany esej); J. Słowacki (wybrane wiersze z motywami filhelleńskimi, w tym fragmenty Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu, fragmenty dramatu Lambro); wybrane opowiadanie z tomu Fonos. Zbrodnia po grecku. Antologia opowiadań kryminalnych, Wrocław 2022 i inne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu: W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie: - zna terminologię nauk filologicznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01); - zastosowanie terminologii literaturoznawczej (narracja, konstrukcja świata przedstawionego, struktura dzieła, gatunkowość, pojęcie stylu) do analizy utworu literackiego, dzięki czemu potrafi dostrzec walory dzieła związane nie tylko z treścią, ale także zabiegami artystycznymi (K_W10); - wybrane szkoły i kierunki teoretyczne (strukturalizm, poststrukturalizm, postkolonializm, fenomenologia, itd.); zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury właściwie tym kierunkom, które potrafi zastosować do analizy dzieła literackiego, zarówno wierszy z dawnych epok, jak i współczesnych tekstów kultury: esejów, opowiadań, dramatów (K_W11); b) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi: - odnaleźć dawne i współczesne wydania wierszy, opowiadań, esejów, dramatów poruszających tematykę grecką; potrafi ocenić wartość literacką i kulturową odnalezionych tekstów, rozpoznać bogactwo motywów – motyw grobu Agamemnona, motywy mitologiczne, poetycki obraz greckiego pejzażu; rozumie potrzebę ochrony własności intelektualnej; zna podstawowe prawa autorskie i funkcje cytatu i aluzji literackiej (K_U01); - sprecyzować temat, a także wyznaczyć wyraziste cele pracy interpretacyjnej; potrafi odnaleźć literaturę przedmiotu i rozumie potrzebę korzystania z dorobku innych badaczy (K_U05); - korzystać z katalogów bibliotek – Polona, Biblioteka Narodowa, itd.; słowników – Wielkiego Słownika Biograficznego, Słownika literatury polskiej XIX wieku, Nowego Korbuta, itd. (K_U09). c) W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów do: - ma potrzebę sięgania po nieznane sobie dzieła literackie; jest świadomy różnorodności literatury, a także rozumie jej funkcję społeczną i kulturową; ma świadomość tego, że narzędzia teoretycznoliterackie pomagają zrozumieć nieznane dzieła literackie i ma potrzebę praktycznego wykorzystywania tych umiejętności (K_K01); - poznawania nowych metod badawczych; rozumie, że szerokie kompetencje językowe są konieczne do dostrzeżenia bogactwa literackiego dziedzictwa Polski i Grecji; rozumie funkcje teatru i odczuwa potrzebę uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_K02); - docenia wpływ kultury greckiej na polską literaturę; rozumie, że wykorzystanie motywów greckich może służyć do mówienia o bieżącej sytuacji politycznej, do wyrażania treści egzystencjalnych i tożsamościowych (K_K03); |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia są wymienione poniżej formy aktywności: – aktywność na zajęciach; – przygotowanie do zajęć, uczestnictwo w dyskusji; – pisemna praca przedstawiająca samodzielną, wnikliwą, o przejrzystej kompozycji analizę i interpretację wybranego dzieła literackiego, której temat należy uzgodnić uprzednio z osobą prowadzącą zajęcia. 2. Ocena końcowa uwzględnia: – aktywność na zajęciach; – przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach; – pracę pisemną. Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć. Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Chilińska | |
Prowadzący grup: | Milena Chilińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kalinowska | |
Prowadzący grup: | Maria Kalinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.