Metody badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KSM-MBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty kierunku: Kultury Śródziemnomorza, studia II stopinia (od roku 2024/25) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań kulturoznawczych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań kulturoznawczych, warsztatem naukowym, specyfiką badań oraz narzędziami wykorzystywanymi w kulturoznawstwie. Wiedza uzyskana na zajęciach ma być podstawą do podjęcia samodzielnych badań oraz interpretacyjnych analiz zjawisk kulturowych. Zakres tematów: Czym jest metoda badawcza oraz w jaki sposób badać zjawiska kulturowe? Obszary badań kulturoznawczych. Pojęcie kultury jako metanarzędzie rozumienia otaczającego świata. Sposoby rozumienia kultury: ideacyjne, kontekstualne oraz materialistyczne rozumienie kultury. Struktura procesu badawczego. Rola paradygmatów, teorii oraz hipotez w badaniach kulturoznawczych. Czym jest interpretacja w naukach o kulturze? Narzędzia badawcze w warsztacie kulturoznawcy. Przegląd wybranych narzędzi, teorii i paradygmatów użytecznych w badaniach kulturoznawczych. Sposoby analizowania tekstów kultury – na wybranych przykładach. Sposoby pracy z publikacjami naukowymi poruszającymi problematykę kulturoznawczą – na wybranych przykładach. Źródła w badaniach kulturoznawczych oraz sposoby ich badania. Badania terenowe w warsztacie kulturoznawcy. Metody reaktywne: obserwacja i jej rodzaje (wywiad, standaryzowany, niestandaryzowany, strukturyzowany, nieustrukturyzowany), eksperyment i jego schematy, sondaż (kwestionariusz i ankieta). Metody niereaktywne: analiza danych wizualnych, analiza źródeł pisanych, statystyki jako źródła wiedzy o kulturze. Archiwa i muzea jako miejsca pracy badawczej – czym jest dokumentacja kulturoznawcza, jak ją tworzyć i analizować zawarte w niej informacje? Zaawansowane technologie w badaniach kulturoznawczych i problem scentyzacji nauk humanistycznych. Praca nad projektem badawczym: od pomysłu do realizacji. Pisanie pracy badawczej: struktura, styl, argumentacja. Prezentacja wyników badań. |
Literatura: |
Angrosino, M. V., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010. Badania wizualne w działaniu, red. M. Frąckowiak, K. Olechnicki, Warszawa 2011. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, pod red. M. Kempnego, E. Nowickiej, Warszawa 2003. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009. Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Buchowski M., Burszta W., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Feyerabend P., Przeciw metodzie, Wrocław, 1996. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010. Hajduk Z., Metodologia nauk [hasło], Powszechna encyklopedia filozofii, t. 7, Lublin 2006. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010. Kulturo-znawstwo. Dyscyplina bez dyscypliny?, red. W.J. Burszta, M. Januszkiewicz, Warszawa 2010. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa, 2011. Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln , Warszawa 2009. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010. Sułek A., W terenie, w archiwum i laboratorium, Warszawa 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Absolwent: zna i rozumie główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. zna i rozumie w pogłębionym stopniu powiązania między dyscyplinami humanistycznymi, które dotyczą studiów nad kulturą oraz specyficzne zależności między nimi, zależności; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych. zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą, również z innych dziedzin, w szczególności z wybranych nauk społecznych. Zna i rozumie specyfikę studiów regionalnych. Umiejętności. Absolwent: potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według przyjętych kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, a także określić ich oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym; wykorzystuje przy tym skutecznie technologie informacyjno-komunikacyjne, w tym narzędzia cyfrowe przydatne w pracy badawcze. potrafi przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania, jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji), z poszanowaniem zasad praw autorskich. Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców. Kompetencje społeczne. Absolwent: zna etos akademicki i dlatego jest gotów do zastosowania go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego, z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości oraz efektywności; zna wymogi prawa autorskiego i jest gotów do zastosowania ich w działalności badawczej. uczestnicząc w dyskusji, jest gotów do okazania szacunku wobec poglądów partnerów i do użycia argumentów merytorycznych; jest gotów do przyjęcia zasad tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji oraz praca pisemna z nią związana. Dopuszczalne są 2 nieobecności na semestr. Każda kolejna wiąże się z koniecznością zaliczenia opuszczonych zajęć (lektura tekstu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Borowicz | |
Prowadzący grup: | Sebastian Borowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.