Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-EST22-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest prezentacją głównych zagadnień, kierunków rozwoju i metod estetyki europejskiej. Wybrane zagadnienia estetyczne, teorie i poglądy filozoficzne w zakresie estetyki prezentowane będą w porządku chronologicznym od czasów starożytnej Grecji po postmodernizm. Listę lektur pomocniczych do wykładu kursowego słuchacze otrzymają na początku zajęć. |
Pełny opis: |
Wykład jest prezentacją głównych zagadnień, kierunków rozwoju i metod estetyki europejskiej. Wybrane zagadnienia estetyczne, teorie i poglądy filozoficzne w zakresie estetyki prezentowane będą w porządku chronologicznym od czasów starożytnej Grecji po postmodernizm. Szczególny nacisk zostanie położony na genezę tych problemów i zagadnień, które maja szczególne znaczenie dla rozwoju europejskiej tradycji kulturowej oraz współczesnej estetyki. Wśród autorów analizowanych tekstów znajdą się między innymi: Platon, Arystoteles, Plotyn, św. Augustyn, Alberti, Hume, Baumgarten, Kant, Hegel, Nietzsche, Merleau-Ponty, Ingarden, Heidegger, Eco, Dewey, Welsch, H. Schmitz. Zaj. 1-2 Zagadnienia wprowadzające Zaj. 3-4 Estetyka starożytna Zaj. 5 Estetyka średniowieczna Zaj. 6-9 Estetyka nowożytna (dzieje pojęć: forma, piękno, styl, sztuka) Zaj. 10 Sztuka i historia Zaj. 11-15 Estetyka wieku XVIII Zaj. 16-23 Klasyczna estetyka niemiecka Zaj. 24-30 Estetyka współczesna |
Literatura: |
1. ARYSTOTELS, Poetyka, rozdz. 1-9, 13-15, 24-25 2. Św. AUGUSTYN, Solilokwia, II.10-11; Wyznania, III.2, IV.13-15, XIII.20 3. BENJAMIN, W. „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, Anioł historii. Eseje. szkice, fragmenty, wyb. i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996, s. 201-241 4. DANTO, A.C., „Świat sztuki”, Świat sztuki. Pisma z estetyki, Kraków 2006 5. DEWEY, J., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1974, r. 2, 3, 4, 14 7. GADAMER, H.G., Aktualność piękna, Warszawa 1993 8. HEGEL, G. W. F, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964, t. 1, s. 3-193 9. HEIDEGGER, M. , „Źródło dzieła sztuki”, w: Drogi lasu, Warszawa 1997, s. 7-65 10. HUME, D., „Sprawdzian smaku”, Eseje z dziedziny moralności i literatury, Warszawa 1955, s. 190-215 11. HUSSERL, E., „Fenomenologia świadomości estetycznej”, Sztuka i Filozofia nr 21/2002, s. 9-11 12. INGARDEN, R., Studia z estetyki, Warszaw 1957, t.1, s. 393-439 13. INGARDEN, R., Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160 14. KANT., I., „Analityka piękna”, „Analityka wzniosłości”, w: Krytyka władzy sądzenia 15. MERLEAU-PONTY, M., „Wątpienie Cezanne'a” lub „Oko i umysł”, Oko i umysł, Gdańsk 2005 16. NIETZSCHE, F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, wyd. różne, r. 1 – 1 17. LYOTARD, J.-F., „Filozofia i malarstwo w dobie eksperymentu”, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 62-80 18. PLATON, Hippiasz Większy 19. PLATON, Uczta, par. 21-29 20. PLATON, Państwo, ks. III i ks. X 21. PLOTYN, Enneady, I.6, IV.3, 10-11, V.8, VI.7, 21-22 22. SCHILLER, F., Listy o wychowaniu estetycznym człowieka, Listy 1-6, 9-15, 20-21, 24-27 23. TATARKIEWICZ, W., „Sztuka: dzieje pojęcia”, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988 24. WEITZ, M., „Rola teorii w estetyce”, w: Estetyka w świecie, t. I, red. M. Gołaszewska, Kraków 1985, s. 347 - 359 |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych używanych w omawianych dyscyplinach filozoficznych - znajomość podstawowej terminologii filozoficznej w języku polskim charakterystycznej dla omawianych koncepcji i podejść filozoficznych - znajomość szczegółowych zagadnień (rzeczowych i metodologicznych) oraz najważniejszych klasycznych oraz najnowszych osiągnięć w ramach filozofii wartości i filozofii kultury Nabyte umiejętności: - umiejętność interpretowania tekstu filozoficznego, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tekstów - umiejętność tworzenia prostych argumentów filozoficznych, identyfikowania składających się na nie tez i założeń, ustalania zależności logicznych i argumentacyjnych między tezami Nabyte kompetencje społeczne: - identyfikowanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności - rozpoznawanie braków w stanie swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwanie możliwości usunięcia tych braków |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian pisemny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.